Annons

Fördelarna med Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)
QUOTE[(Och jo, AF fungerar alldeles utmärkt med sensorshift. Det är en myt att bilden skulle skaka så att. fokuspunkterna inte kan träffa rätt. Toleransen där är mycket större än vad som påverkar resultatet på bilden för att vi ska uppleva det som skarpt.)]QUOTE

Har du någonsin provat att fota med Tamron 200-400/5,6 utan bildstabiliserade AF punkter utan stativ? Det har jag - i allt annat än starkt soljus och hög kontrast var det närmast omöjligt även på min dåvarande D2H med extremt bra AF. En kombination av långt utdrag, dålig ljusstyrka, starkt tele och dålig balans bidrog till detta.

Nej, jag har ingen erfarenhet av just den kombinationen. Dessutom kan man ju inte veta att det var just detta som var problemet, eftersom det inte gick att sätta på stabilisering på objektivet och jämföra.

Det jag har gjort däremot är att med mitt Sigma 150-500/6,3 OS på en sonykamera provat både objektivets stabilisering och kamerans och jämfört. Fungerar precis lika bra med båda och jag har inga problem att sätta fokus handhållet med objektivets stabilisering avstängt. Provat detta med A580 och A900.

/Mats

Nej, jag har ingen erfarenhet av just den kombinationen. Dessutom kan man ju inte veta att det var just detta som var problemet, eftersom det inte gick att sätta på stabilisering på objektivet och jämföra.

Det jag har gjort däremot är att med mitt Sigma 150-500/6,3 OS på en sonykamera provat både objektivets stabilisering och kamerans och jämfört. Fungerar precis lika bra med båda och jag har inga problem att sätta fokus handhållet med objektivets stabilisering avstängt. Provat detta med A580 och A900.

/Mats

Jo, det var problemet eftersom AF fungerade med stativ.

Stabilisering är bara viktigt om man fotograferar motiv vid sådana tillfällen där det kan tänkas göra nytta för den bild man vill göra. Stabilisering är långt från alltid viktig, och när det gäller telefotografering och snabba rörelser skulle jag påstå att en stabiliserad sökare är av mer nytta än en stabiliserad exponering (som ofta görs på korta slutartider). Där hamnar då Sony efter i och med att sökarbilden inte stabiliseras.

Fotograferar man med stativ, korta slutartider eller panorerar är stabilisering i kamerahuset inte till så stor nytta. Det är för mig inte ett argument som skulle få mig att välja Sony i stället för Canon eller Nikon, men ja - det finns poänger med det :)

Nja... Glöm inte att om man är ute under flera timmar med sin kamera, och börjar att bli lite trött, då hjälper stabben till, eller kombinationen skymmning, man höjer iso en aning, väljer längre tider, stabben hjälper. Det ringer en klocka om kloka ord Joakim skrev, släpp in mera ljus ( längre tider )- bruset minskar.

Visst stabilliserad sökarbild kan aldrig vara fel, men vad tusan hinner man om man vill smattra 10-12b/s. Den gode StenÅke skruvar på sitt Sigma 17-70-optik-stab och väljer det.

Känner mig inte så ruskigt handikappad med min A77- och EVF- man står där och tittar på skärmen sedan i allafall, sedan ett par gånger till i datorn innan sorteringen börjar.

Men självklart vill jag att EVF:n skall utvecklas på flera sätt, den har ju sina egenheter som är lätt att retas sig på. är man trött i ögonen så är EVFn bra när man får upp allt i menyväg i den, A77ans EVF är stor och tydlig vad gäller att se siffror.

Om C/N hade byggt A77 som den ser ut i dag så kan jag garantera att toleransen mot EVFn varit betydligt högre, dom fördelar den har ( Ja den har vissa fördelar ) hade poängterats betydligt högre, så här hade det stått TEX. Får Canon fila lite till nästa årsmodell på den redan utmärkta EVFn så kommer den att bli superbra.

MVH.Bengt.

Senast ändrad:
Jo, det var problemet eftersom AF fungerade med stativ.

Jag menar att det kan ju vara nåt annat som gör att af inte funkar så bra i den kombon.

Det där låter ju oerhört märkligt.
Jag har aldrig hört om problem med AF på telen för de som kör t.ex. Sony 70-400/5,6

Jag har inte det minsta problem med mitt Sigma 500, fast jag har ju bara gjort det där vid test och använder i stort set alltid objektivet OS.

Ska ta mig ut i lite mörker ikväll och kolla noggrannare.

Men ändå. Utan stabillisering på 400 mm i taskigt ljus så måste du köra runt 1/500 för att det ska bli riktigt bra. Det i sin tur kräver iso runt 3200-6400 eller så på f/5,6 och då blir det ju skit ändå med en Nikon D2. Med en cropkamera måste man ha ytterligare kortare tider.

Med stabilisering funkar det med 1/125s och Iso 400-800 ller nåt, vilket gör en stor skillnad.

Bara strunt att stab bara skulle vara till för sökaren, det gör en radikal skillnad på bilderna!

Jag tycker mig ansatt från alla håll nu som om. Jag skulle vara nån underlig typ där allt jag skriver vänds på ett märkligt sätt.

Självklart är det bildresultatet som alla fotografer strävar efter. Måste jag kräla på marken för att få en bättre bild så gör jag det, inte att man optimerar för att det ska vara trevligt för fotografen.

Tydligen har vitt läsa här att stabilisering inte är så viktigt, utan mest för att fotografen ska trivas bättre med en lugnare bild i sökaren. Men skaffa en kikare då istället för en kamera!

Har väl absolut noll negativ betydelse med lite rörelser i sökaren. Bara bra ju så att man kan avgöra när det bästa läget är att trycka av. Och så behövs inget lens reset eller uppstartstid för att stabben ska komma igång och så får man med sig förbättringarna som hela tiden görs i systemet när man uppgraderar kameran och behåller sina objektiv mm. Och så funkar det med alla (nästan) objektiv och objektiven blir billigare osv.

Inget större fördel eller argument för Sony? Pyttsan, det är ju en groteskt sjukt stor fördel att ha stabilisering inbyggt i kamerahuset!

Fast det är klart, om inte AF på Nikons kameror funkar om det finns rörelser i motivbilden så måste man ju ha objektivstabilisering. Varför säljs det då objektiv som inte har stabilisering alls? Även för sådana där det är tekniskt möjligt att bygga in det i objektivet. För den stora grupp där det inte finns något alternativ är det ju bara att gilla läget, men om det finns?

Nä, ska ut och köra med mitt långa tele med kamerans stabilisering så får vi se.

/Mats

Jag menar att det kan ju vara nåt annat som gör att af inte funkar så bra i den kombon.

Det där låter ju oerhört märkligt.
Jag har aldrig hört om problem med AF på telen för de som kör t.ex. Sony 70-400/5,6

Jag har inte det minsta problem med mitt Sigma 500, fast jag har ju bara gjort det där vid test och använder i stort set alltid objektivet OS.

Ska ta mig ut i lite mörker ikväll och kolla noggrannare.

Men ändå. Utan stabillisering på 400 mm i taskigt ljus så måste du köra runt 1/500 för att det ska bli riktigt bra. Det i sin tur kräver iso runt 3200-6400 eller så på f/5,6 och då blir det ju skit ändå med en Nikon D2. Med en cropkamera måste man ha ytterligare kortare tider.

Med stabilisering funkar det med 1/125s och Iso 400-800 ller nåt, vilket gör en stor skillnad.

Bara strunt att stab bara skulle vara till för sökaren, det gör en radikal skillnad på bilderna!

Jag tycker mig ansatt från alla håll nu som om. Jag skulle vara nån underlig typ där allt jag skriver vänds på ett märkligt sätt.

Självklart är det bildresultatet som alla fotografer strävar efter. Måste jag kräla på marken för att få en bättre bild så gör jag det, inte att man optimerar för att det ska vara trevligt för fotografen.

Tydligen har vitt läsa här att stabilisering inte är så viktigt, utan mest för att fotografen ska trivas bättre med en lugnare bild i sökaren. Men skaffa en kikare då istället för en kamera!

Har väl absolut noll negativ betydelse med lite rörelser i sökaren. Bara bra ju så att man kan avgöra när det bästa läget är att trycka av. Och så behövs inget lens reset eller uppstartstid för att stabben ska komma igång och så får man med sig förbättringarna som hela tiden görs i systemet när man uppgraderar kameran och behåller sina objektiv mm. Och så funkar det med alla (nästan) objektiv och objektiven blir billigare osv.

Inget större fördel eller argument för Sony? Pyttsan, det är ju en groteskt sjukt stor fördel att ha stabilisering inbyggt i kamerahuset!

Fast det är klart, om inte AF på Nikons kameror funkar om det finns rörelser i motivbilden så måste man ju ha objektivstabilisering. Varför säljs det då objektiv som inte har stabilisering alls? Även för sådana där det är tekniskt möjligt att bygga in det i objektivet. För den stora grupp där det inte finns något alternativ är det ju bara att gilla läget, men om det finns?

Nä, ska ut och köra med mitt långa tele med kamerans stabilisering så får vi se.

/Mats

Vet du vad Mats om du inte inser att en del inte behöver/vill ha stabilisering så är ju diskussionen helt meningslös. Alla objektiv måste alltså inte ha stabilisering, alla kamerahus måste inte ha det heller. Allt eftersom iso går att skruva upp så blir det faktiskt mindre och mindre viktigt.

Att AF blir säkrare med stabiliseringen i objektivet är väl också ganska uppenbart.

Det är bra att ha stabiliserad sensor men du får faktiskt inse att stabiliserade objektiv faktiskt är bättre under vissa omständigheter.

Vet du vad Mats om du inte inser att en del inte behöver/vill ha stabilisering så är ju diskussionen helt meningslös. Alla objektiv måste alltså inte ha stabilisering, alla kamerahus måste inte ha det heller. Allt eftersom iso går att skruva upp så blir det faktiskt mindre och mindre viktigt.

Att AF blir säkrare med stabiliseringen i objektivet är väl också ganska uppenbart.

Det är bra att ha stabiliserad sensor men du får faktiskt inse att stabiliserade objektiv faktiskt är bättre under vissa omständigheter.

Finns det personer som inte vill ha stabilisering? Det trodde jag inte.
Märkligt, men det går ju att stänga av så det är hursomhelst inget problem.

Har du ändrat dig nu? Nyss tyckte du ju att det suger att Nikon inte har stabilisering för en massa objektiv.

Att en del inte behöver, eller rättare att en del fotosituationer inte kräver det är en annan sak. Kör man i studio med blixtljus, eller bara har korta brännvidder i bra ljus så är det så, men annars är det användbart i en väldig massa situationer.

Inte alls självklart att af skulle funka dåligt utan stabiliserad bild. Fokuspunkterna är mycket större än pixlarna och toleransen är också större, det gör inget att det flyttar sig några centimeter eller mer över bildytan, men det gör en avgörande skillnad på bilden.

Inga som helst med AF på Sonykameror och ostabiliserade objektiv. Borde inte vara det på Canon eller Nikon heller, men de kanske har lite sämre sådan funktion då.

Jo att objektivstab är bättre vid vissa tillfällen vet jag. Jag använder oftast objektivets funktion för det istället på mitt långa tele, men med Zeiss 135/1,8 t.ex brukar jaganvända kamerans :)

Jäklar vad ni anstränger er för att försöka hitta nåt bra med avsaknad av os. Finns det inte så behövs det inte, man klarar sig bra utan.

Helt rätt att sensorerna utvecklas (lite mindre på Canon dock), men vill man inte dra nytta av det då för att få bättre bildkvalitet?

Ett annat sätt att dra nytta av det är spara hundratusen genom att byta ut sitt 500/4 mot ett f/6,3 istället.

/Mats

Har varit ute i skogen

och tagit lite bilder i murriga områden med Sony A580 och Sigma 150-500/5,0-6,3 DG OS HSM.

Manuellt läge, ISO 800 F/6,3 L=500 1/40s handhållet, fokus läge S, område centrum.
Fokus låser direkt utan nån som helst tvekan med objektivet OS avstängt och kameans påslaget. Försökte provocera fram genom att sikta in i mörka grenverk osv, samt att skaka lite extra och "skjuta från höften". Precis lika klockrent varje gång.

Trist om era Nikon och Canon inte funkar så, men har svårt att tänka mig det. Det måste ha varit nåt annat med den där kombon D2H och Tamron 200-400/5,6.

Mitt ekipage är visserligen en lite nyare kamera, men en betydligt enklare modell med längre tele och mindre maxbländare och 4 ggr så hög upplösning. Blixtsnabbt och rätt fokus helt utan tvekan och exakt lika med och utan objektiv-stabilisering.

Blir precis likvärdigt resultat också. Inga problem att få skarpt handhållet 500mm på 1/60s, men min erfarenhet är att jag vill ha 1/320s för att det ska bli perfekt och ha lite marginal, så jag brukar helt enkelt köra M-läget med 1/320s och F/6,3 på ISO 200 och korrigerar det som behövs i ACR eftersom det går så bra med den fina Sony-sensorn.

Just med det här objektivet använder jag alltid objektivets OS just för att få den stadiga bilden trots att det är lite nackdelar med aningen längre avtrycksfördröjning och att man inte har skakmätaren i sökaren. Jag har inbillat mig att den skulle vara lite effektivare. Lite dumt att den inte kan vara igång ändå fast man stängt av SSS.

Men jag funderar på att börja använda kamerans SS istället just pga detta för att det ger bättre resultat om man trycker av i ett läge med mindre skakningar, vilket syns på mätaren och sökarbilden, men inte om man använder objektivets stabilisering.

Ger lite extra valmöjlighet med objektiv-OS även på en Sonykamera och är trevligt om det råkar vara inbyggt i objektivet, men finns det inte så är det inte nåt som har nån särskild betydelse.

Att huvudsyftet med stabilisering är att få stilla sökarbild är bara rent struntprat.
Att AF inte skulle funka med kamerastabilisering är också bullshit.

/Mats

Mats, du skall inte alls känna att det är någon hets mot dig. Jag förstår att tråden tidigare har haft en del väldigt "raka" kommentarer.

Jag har försökt att styra upp faktafel (t ex att sony visst har en 85/1,4 i form av Zeiss) men också att det kan vara problem med AF utan stabiliserad AF modul som då objektivet är stabiliserat. Det är ju bra att din kombination inte har det problemet men så var det för mig med Tamron. Sedan har jag kört Olympus E3+50-200+2x TC utan problem också. Men att hävda att det skulle vara "bullshit" att det kan vara problem bara för att du inte har det (eller jag med E3 kombon) är nog för starkt uttryckt.

Det blir gärna så i diskussioner om märket att man framhäver det egna märkets starka sidor och är mindre bekymmrad över dess brister - för varför skulle man välja sitt märke om dess brister vore betydelsefulla för ens eget val - då skulle man ju valt annat.

Det är nog så att för vissa är bildstabilisering med alla objektiv väldigt viktigt, för andra är tillgången till en relativt billig ljusstsrk porträttglugg eller en bra och billig telezoom i det egna märket (slippa potentiella framtida kompatibilitetsproblem och kunna lämna in lättare för fokuskorrigering) viktigare och man gör sina val därefter. Om ett märke vore så förkrossande bra jf med alla andra skulle ju de andra gått i konkurs. Det är ju bra att de erbjuder olika starka (och tyvärr svaga) sidor så att man har något att välja bland.

Finns det personer som inte vill ha stabilisering? Det trodde jag inte.
Märkligt, men det går ju att stänga av så det är hursomhelst inget problem.

Har du ändrat dig nu? Nyss tyckte du ju att det suger att Nikon inte har stabilisering för en massa objektiv.
Nej jag har inte ändrat mig, men det är inte alla som behöver det, det är inte alla som är beredda att betala för det.
Det finns folk som vill ha stabilisering i objektivet för att de tycker det är bättre, vilket det är i vissa lägen. Att ha det i huset är vad jag vet aldrig tekniskt bättre utan likvärdigt eller sämre.

Det finns dessutom folk som hellre vill kunna välja mellan 13st 50mm objektiv än att få stabiliserad sensor. :)

Jäklar vad ni anstränger er för att försöka hitta nåt bra med avsaknad av os. Finns det inte så behövs det inte, man klarar sig bra utan.
Nä jag sliter inte, för dig och andra sony-användare är det dock oerhört viktigt att påpeka detta om och om igen i tråd efter tråd som ett heligt mantra.

Det kommer alltid som sista försvar för Sony-systemets förträfflighet. Alltid utan undantag, varenda gång och så även i denna tråd.

Det är alltid viktigare att får stabilisering i 30 år gamla minoltaobjektiv än att få stabiliserad sökare i moderna högpresterande zoomar.

Det här är samma soppa uppvärmd igen, för mist 20:e gången.

Att huvudsyftet med stabilisering är att få stilla sökarbild är bara rent struntprat.
Att AF inte skulle funka med kamerastabilisering är också bullshit.

Var det någon som påstod något annat?
Det blir bättre med stabilisering i objektivet, det innebär inte att det slutar funka utan så klart.

Om C/N hade byggt A77 som den ser ut i dag så kan jag garantera att toleransen mot EVFn varit betydligt högre, dom fördelar den har ( Ja den har vissa fördelar ) hade poängterats betydligt högre, så här hade det stått TEX. Får Canon fila lite till nästa årsmodell på den redan utmärkta EVFn så kommer den att bli superbra.

Klart det finns fördelar med EVF, för mig är nackdelarna fortfarande för stora. Jag tor att både Nikon & Canon kommer med EVF så fort de tycker att tekniken blivit tillräckligt bra.
Idag håller de uppenbart med mig ;-)

Var det någon som påstod något annat?
Det blir bättre med stabilisering i objektivet, det innebär inte att det slutar funka utan så klart.

Jo.

Anders skrev "att en stabiliserad sökare är av mer nytta än en stabiliserad exponering (som ofta görs på korta slutartider)."

Fredriik berättade att nikon D2H inte fungerar med AF alls handhållet med ett 200-400/5,6.

/Mats

Klart det finns fördelar med EVF, för mig är nackdelarna fortfarande för stora. Jag tor att både Nikon & Canon kommer med EVF så fort de tycker att tekniken blivit tillräckligt bra.

Det kan ju faktiskt vara så att helt enkelt Sony uppfann en lösning som inte Canon eller Nikon kommit på innan och har nu fullt upp att försöka komma ifatt teknikutvecklingen. EVF kan de nog få till, förmodligen inte lika bra som Sony i början, men de måste komma runt problemet att få AF att funka också. SLT kommer inte på tal, för där har de målat in sig i ett hörn och skulle vara för uppenbart copycat.

Halmstrået är fokkuspunkter på sensorn som i Nikon1 och Eos650D, men det kan inte på långa vägar mäta sig med AF-systemet hos en DSLR eller SLT, så det lår dröja.

Jag tror istället Sony kommer vara den som kommer med nästa stora lösning och lyckkas behålla riktig AF utan spegel.

De håller nog garanterat inte kvar för att de inte tycker det är bra nog, utan kan helt enkelt inte för de har ingen AF-lösning klar.

Sen kommer Canon-supportrarna att klaga på allt tills egna märket har det och då kommer de ändra sig att tycka att det som Canon har är bra.

Af vid filmning har dissats hårt som en onödig finess för att det är MF som gäller och att Sony inte fattat det, så det är en värdelös funktion. Skulle det inte vara märkligt om de nu istället huxflux tycker att det är jättebra när det finns i 650D och kommande 70D och 8D...

Tror knappast de håller med dig.

/Mats

Funktionen focus peaking är genial, och den borde kunna införas i alla kameror som har direktvisning av bilden från sensorn.

Kunde inte instämma mer, det är en funktion jag gladeligen skulle ha på min D700 :) Även om jag med det sagt sätter manuell fokus dagligen utan några större problem även utan denna funktion. Men det är ju inget snack om att det hade underlättat rejält!

Jag är fortfarande förundrad över detta käbbel, där försvarare av de för tillfället starkaste märkena på marknaden ser sig tvungna att dissa systemet som frågeställningen gäller. Ämnet är ju fördelarna med Sony, och en samling förståndshandikappade individer börjar dilla om "hål" i utbudet jämfört med ett par tillverkare som ännu inte tycks fatta åt vilket håll vinden blåser.

Det finns alltså ett par solklara fördelar med Sony, som har nämnts liksom i förbigående; där kanske den mest markanta, den som kan synas på bilderna, är att sensorerna är avsevärt bättre än hos en av de två stora konkurrenterna, och den andra konkurrenten har valt att helt enkelt köpa Sonys sensorer. En annan fördel, som delas med flera av de mindre tillverkarna, är bildstabiliseringen i kamerahuset. Det är roande att se hur några förtvivlat försöker få det att framstå som en fördel att sakna stabilisering.

Sedan blir det lite luddigare, eftersom det finns någon slags ställningskrig mot allt som är nytt, och där försvararna för den utdöende DSLR-trenden förtvivlat håller fast vid lösningar som inom ett par år kommer att vara hopplöst omoderna. Där kommer bland annat AF in, och det framställs som att fasavkännande AF skulle ha fördelar som är större än nackdelarna för det stora flertalet. Det är så klart inte riktigt sant, för att uttrycka det milt. Visst har vi ganska mycket tjejer som vill plåta hästar som hoppar, och där finns det fördelar med fasavkänningen, likaledes vid fotografering av vissa sporter, men annars kommer ständigt frågor om felfokusering, vilka i samtliga fall har sin grund i den stora svagheten hos fasavkännande system, att de lika glatt ställer oskarpt, och att det händer förfärande ofta. Fasdetekterande AF kanske kommer att mogna till att fungera bra, men än så länge har det svagheter som är uppenbara. Fort går det, och ibland blir det rätt.

Där har alltså Sony två skilda system, som skiljer sig så mycket i grunden att man kan betrakta dem som helt väsensskilda, medan också ett par mindre tillverkare har liknande lösninger. Ingen av de två stora har ännu helt hakat på trenden, som inom några år kommer att ta över marknaden för systemkameror: Frihet från komplex, fördyrande och onödig mekanik. När DSLR-lösningen ska försvaras framställs alltid den elektroniska sökaren som underlägsen, främst genom eftersläpning, men också med andra argument. I regel är dock de elektroniska sökarna betydligt bättre på många sätt än spegelreflexsökare i moderna DSLR-kameror.

Man kan så klart käbbla om det här, men det är inte särskilt givande. Till stor del måste vi ju anpassa oss till vad diverse tillverkare har att erbjuda, och det är inte allom förunnat att kunna bygga sin idealiska kamera själv, som Viktor Hasselblad eller Oskar Barnack en gång gjorde.

Beroende på hur man själv är funtad, och beroende på vilka bilder man vill skapa, kan olika verktyg vara mer eller mindre lämpade, och det finns knappast någon kamera som är idealisk för alla, som förenar alla fördelar man kan tänka sig. I själva verket är fördelar för en nackdelar för en annan. Jag tror att jag har uttryckt det ganska tydligt redan, då enligt min mening spegelreflexsökare är ren idioti med den teknik som finns idag, där man kan bygga mer tillförlitliga, billigare och ergonomiskt bättre lösningar. Vi kan fortsätta käbbla om snabbheten; fort men fel.

Jag tycker att det är glädjande att det finns tillverkare som bryter den äldre trenden med nyare idéer, som Fujifilm, Panasonic, Samsung, Olympus, Pentax och Sony. Jag har egentligen lite svårt att förstå varför man inte valde den vägen från början när den digitala tekniken blev användbar. Tidigt fanns ju förhoppning om att man skulle kunna fortsätta använda sin kamera med bakstycke för digitalfoto, men det blev verklighet bara för mellanformatskameror. Alla småbildskameror som vi satsade på under ett halvsekel blev på kort tid i stort sett oanvändbara. Allting skulle vara nytt, men ändå stannade de stora tillverkarna vid en teknik som har uppenbara svagheter. Från min horisont är det ett svek mot kunderna från båda de stora tillverkarna, eftersom det faktiskt hela tiden har funnits tekniska möjligheter att anpassa alla proffsmodeller till digitalteknik. Canon, Nikon, Pentax, Contax, alla valde att inte göra det.

Och vid övergången till det nya sköljde man till en del ut barnet med badvattnet, när man valde att göra kontrollorganen för den grundläggande tekniken digitala, vilket i flera avseenden innebär sämre ergonomi än i kamerorna som laddas med film.

När tekniken så småningom mognar och dammet har lagt sig kommer vi att se vart vinden blåste.

De där stora nackdelarna, vilka är dom?

(Ibland hör man saker fördröjning eftersläpning och annat som inte stämmer), men lite batteri drar det iofs och det kanske finns någon annan brist till. Bra att Sony i alla fall har den överlägsna Infolithiumtekniken.

/Mats

Urban, du har helt rätt. Det är märkligt att den ålderstigna mekaniska spegellösningen finns kvar och att det hade kunnat lösas med elektronik för länge sedan om drivkraften funnits. Nu har Sony tagit initiativet med en genial teknisk lösning, så då finns anledningen vilket kommer snabba på utvecklingen.

Egentligen är det inte tillverkarnas fel. De gör som företag ska göra och maximerar sin vinst. Problemet är kunderna som inte agerar och ställer krav, utan närmast dyrkar sin leverantör .

/Mats

Egentligen är det inte tillverkarnas fel. De gör som företag ska göra och maximerar sin vinst. Problemet är kunderna som inte agerar och ställer krav, utan närmast dyrkar sin leverantör .

/Mats

Självklart är det inte ett fel av tillverkarna, så länge de kan sälja med vinst, men vi har ju sett flera av de ganska långvariga och innovativa tillverkarna gå i putten mer eller mindre. Konica och Minolta finns på ett sätt kvar hos Sony, men exempelvis Topcon finns inte som kameratillverkare längre, och det är inte främst de två stora tillverkarna av systemkameror som satsar på förnyelse. Sony och Fujifilm ligger på framkant där, flankerade av Pentax, Samsung, Panasonic och Olympus. Helt uppenbart handlar det till stor del om att ha mycket god ekonomi för att kunna satsa på något nytt; Sigma ligger i ett bakvatten med sin sensorteknik, som skulle kunna vara mycket lovande.

Så det landar i att företagen måste sälja massor med produkter för att kunna satsa på ny teknik och nya idéer, och där har främst Sony och Fujifilm draghjälp av att de inte står på ett ben. Som konsument har man inte stora möjligheter att ställa krav; det är mer som att miljarder flugor inte kan ha fel. Det som gäller i dag är väl närmast iDioti -- allt som börjar med ett gement i följt av versal. Jag såg att deras telefon närmast slagit ut allt annat på marknaden i dagsläget.

Det är djungelns lag som gäller, och om det inte finns tillräckligt många krävande fotografer, kommer nog grepp som att sätta ett gement i framför produktnamnet att vara mer lukrativt än att tillverka rejäla verktyg för fotonördar.

Förlåt en ädre yngling som av olika skäl använder både Sony, Nikon och Canon (i dslr-format) och som hoppar in i slutet så här efter att FÖRSÖKT läsa hela denna tråd utan att gråta, spy eller bara runka på huvudet.

Mig synes det tyvärr som om trådens ämne "Fördelarna med Sony" kommit i skymundan för de nackdelar som märket har.

Hittat många bra och sakliga inlägg i sörjan dock. Men det tragiska är att många som drar fram nackdelar inte verkar vara uppdaterade.

Det bästa är väl att diskutera de aktuella nyare kamerorna? Och det gör förvisso många glatt utan att verka veta vad de pratar om?

Hur många har överhuvudtaget kört en A77 så pass länge att de upptäckt och verkligen kan verifiera nackdelarna som framläggs?

Jag tänker inte rada upp en massa fördelar med den kameran, även om den har mycket jag saknar på exv min D800 utan bara konstatera att alla sådana här trådar är dömda att gå åt helsike så snart det uppenbarar sig inlägg vars upphovsmän lever i det förgångna vilket speglas i vad de skriver när de hänvisar till vad som möjligtvis gällde anno dazumal. Och ofta baserat på andras erfarenheter än egna.

Så tillåt mig att vara extra tråkig: Vilket märke som helst har i någon/några situationer sin "pain-in the-asspunkt" för användaren liksom fördelar.

Hursomhelst en tråd som kunde blivit bra, men....

Jag är fortfarande förundrad över detta käbbel, där försvarare av de för tillfället starkaste märkena på marknaden ser sig tvungna att dissa systemet som frågeställningen gäller. Ämnet är ju fördelarna med Sony, och en samling förståndshandikappade individer börjar dilla om "hål" i utbudet jämfört med ett par tillverkare som ännu inte tycks fatta åt vilket håll vinden blåser.

Det finns alltså ett par solklara fördelar med Sony, som har nämnts liksom i förbigående; där kanske den mest markanta, den som kan synas på bilderna, är att sensorerna är avsevärt bättre än hos en av de två stora konkurrenterna, och den andra konkurrenten har valt att helt enkelt köpa Sonys sensorer. En annan fördel, som delas med flera av de mindre tillverkarna, är bildstabiliseringen i kamerahuset. Det är roande att se hur några förtvivlat försöker få det att framstå som en fördel att sakna stabilisering.

Sedan blir det lite luddigare, eftersom det finns någon slags ställningskrig mot allt som är nytt, och där försvararna för den utdöende DSLR-trenden förtvivlat håller fast vid lösningar som inom ett par år kommer att vara hopplöst omoderna. Där kommer bland annat AF in, och det framställs som att fasavkännande AF skulle ha fördelar som är större än nackdelarna för det stora flertalet. Det är så klart inte riktigt sant, för att uttrycka det milt. Visst har vi ganska mycket tjejer som vill plåta hästar som hoppar, och där finns det fördelar med fasavkänningen, likaledes vid fotografering av vissa sporter, men annars kommer ständigt frågor om felfokusering, vilka i samtliga fall har sin grund i den stora svagheten hos fasavkännande system, att de lika glatt ställer oskarpt, och att det händer förfärande ofta. Fasdetekterande AF kanske kommer att mogna till att fungera bra, men än så länge har det svagheter som är uppenbara. Fort går det, och ibland blir det rätt.

Där har alltså Sony två skilda system, som skiljer sig så mycket i grunden att man kan betrakta dem som helt väsensskilda, medan också ett par mindre tillverkare har liknande lösninger. Ingen av de två stora har ännu helt hakat på trenden, som inom några år kommer att ta över marknaden för systemkameror: Frihet från komplex, fördyrande och onödig mekanik. När DSLR-lösningen ska försvaras framställs alltid den elektroniska sökaren som underlägsen, främst genom eftersläpning, men också med andra argument. I regel är dock de elektroniska sökarna betydligt bättre på många sätt än spegelreflexsökare i moderna DSLR-kameror.

Man kan så klart käbbla om det här, men det är inte särskilt givande. Till stor del måste vi ju anpassa oss till vad diverse tillverkare har att erbjuda, och det är inte allom förunnat att kunna bygga sin idealiska kamera själv, som Viktor Hasselblad eller Oskar Barnack en gång gjorde.

Beroende på hur man själv är funtad, och beroende på vilka bilder man vill skapa, kan olika verktyg vara mer eller mindre lämpade, och det finns knappast någon kamera som är idealisk för alla, som förenar alla fördelar man kan tänka sig. I själva verket är fördelar för en nackdelar för en annan. Jag tror att jag har uttryckt det ganska tydligt redan, då enligt min mening spegelreflexsökare är ren idioti med den teknik som finns idag, där man kan bygga mer tillförlitliga, billigare och ergonomiskt bättre lösningar. Vi kan fortsätta käbbla om snabbheten; fort men fel.

Jag tycker att det är glädjande att det finns tillverkare som bryter den äldre trenden med nyare idéer, som Fujifilm, Panasonic, Samsung, Olympus, Pentax och Sony. Jag har egentligen lite svårt att förstå varför man inte valde den vägen från början när den digitala tekniken blev användbar. Tidigt fanns ju förhoppning om att man skulle kunna fortsätta använda sin kamera med bakstycke för digitalfoto, men det blev verklighet bara för mellanformatskameror. Alla småbildskameror som vi satsade på under ett halvsekel blev på kort tid i stort sett oanvändbara. Allting skulle vara nytt, men ändå stannade de stora tillverkarna vid en teknik som har uppenbara svagheter. Från min horisont är det ett svek mot kunderna från båda de stora tillverkarna, eftersom det faktiskt hela tiden har funnits tekniska möjligheter att anpassa alla proffsmodeller till digitalteknik. Canon, Nikon, Pentax, Contax, alla valde att inte göra det.

Och vid övergången till det nya sköljde man till en del ut barnet med badvattnet, när man valde att göra kontrollorganen för den grundläggande tekniken digitala, vilket i flera avseenden innebär sämre ergonomi än i kamerorna som laddas med film.

När tekniken så småningom mognar och dammet har lagt sig kommer vi att se vart vinden blåste.

Jag håller med dig fullständigt, varför dissa olika nya lösningar, varför "snacka ner" andra märken, när det är "Fördelarna med Sony", som tråden handlar om, ingen annan jämförelse?.

Sony ger bara fördelar, för sina användare, det gäller även de inte helt nya kamerorna, de är även troligen världens största tillverkare av sensorer, bra på att pröva ny teknik, - men som användare, ha is i magen, det gamla är fortfarande användbart under många år.

På FS forum finner du ofta mängder av tekniksnack, mycket mindre fotosnack rent allmänt, det har blivit en hysterisk materialsport av det hela, det senaste tros vara bäst, kan så vara, men inte alltid, - om du inte ser skillnaden på det färdiga bildresultatet har du bara kastat pengarna i sjön.

"....kontrollorganen för den grundläggande tekniken digitala, vilket i flera avseenden innebär sämre ergonomi än i kamerorna som laddas med film. "

- Visst, så är det, ergonomin på de gamla A-SLR, runt 70-80-talet var i en egen hög klass för sig, små rattar och ringar för det nödvändigaste, inga futtiga knappar, inga töntiga motivprogram, - jag använder fortfarande mina A-SLR, kan inte klaga på bildresultaten ....

Ett digitalt bakstycke till en, från början, A-SLR skulle ha varit perfekt, nu är det nog för sent, att vända utvecklingen!
Kanske någon tillverkare tar upp idén, efterfrågan bör väl finnas?
Byta enkelt sensor i morgondagens digitala kameror skulle vara så rätt, också!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar