Jag trodde att Google Drive kunde vara lämpligt för att dela såna här dokument, men jag förstod mig inte på det. Du kan hämta Excelfilen
här om du är intresserad. Bra att veta kan vara att jag bara tog med objektiv jag hittade på respektive tillverkares svenska webbsidor.
Tack. Ska se vad jag kan göra med den.
Jag funderade på att plocka priserna från prisjakt, men då får man priser från diverse obskyra näthandlare som åtminstone jag aldrig skulle komma på tanken att handla av. Fördelen som jag ser det med att välja t.ex. Cyberphoto för prisjämförelser är att alla fotohandlare jag varit i kontakt med kunnat matcha deras priser om de råkat ligga för högt i pris - de är nog inte lika sugna på att matcha priser hos tyska näthandlare, och jag tycker det finns klara poänger att handla i butiker i närheten (åtminstone när det gäller lite dyrare prylar).
Vad handlaren är intrresserad att konkurrera med prismässigt är rätt ointressant för mig som kund.
Det kan vara så att det är helt annorlunda med Canon och Nikon ,men för Sonys kameror och objektiv så så svänger det otroligt mycket. Ena dagen kostar ett 16-35ZA 17000 hos JapanPhoto och samtidigt 11800 hos Rajala, medan samtidigt Rajalas 70-300G kostar 2500 mer än hos japan osv. Nu har nåt hänt med Rajala, de har inget Sony alls längre nästan och ingen skyltning.
Ett tag hade de massor och även 300/2,8 mm i lager. Svänger väldigt, nu känns de snorkiga när man kommer in och frågar nåt om Sony.
Pixmania är ju ett spanskt företag, men de har numera mycket bra priser på Sony jämfört med andra. Proshop som är danskt och Elektroworld som jag gissar är den obskyra hanldaren (?) ligger nu alltid lägst på A77. Det svänger rätt mycket, för bara två dagar sen kostade kitet A77+16-50 under 14 000, nu är det uppe i 17 000 igen som när den introducerades.
Visa bilaga 125073
Det är något sim inte är riktigt friskt med priserna på Sony hos olika handlare.
Ett nytt objektiv spelar ju ingen som helst roll var man köper det ifrån, det är ju direkt mot tillverkaren man har sina garantier och allting ändå. Om man då är villig att betala 3000 kr mer hos Cyberphoto så är det inte objektivet man betalar för. Jag ser inget värde i det alls faktiskt.
Jag har handlat ifrån alla de stora, Scandinavian, Cyberphoto, JapanPhoto, Rajala osv., fast mest JapanPhoto.
Just 70-200/4L verkar vara ett objektiv du tycker är onödigt på alla sätt...
Nä, det var vad jag tyckte innan, men har nog svängt lite nu när jag tittat närmare på det.
Det som är onödigt är att det finns ostabiliserade varianter till kameror som inte har stabilisering. En sak är de objektiven där det inte finns stabilisering att tillgå, då är det ju bara att gilla läget, men för sådan optik där det går att implementera IS så är det märkligt att tillverkaren dels har dem i sortimentet och ännu märkligare att nån köper dem.
Ett sådant skulle vara utmärkt i Sonysystemet, då skulle det verkligen vara ett billigt alternativ och stabilisering behövs inte, men till Canon så tycker jag ett ostabiliserat tele är onödigt när det finns liknande och ännu bättre i stabiliserad version.
Fasta 24 mm är det ont om från de tre tillverkare jag har med i listan - åtminstone billiga dylika.
Sony har ju ett Zeiss 24mm F/2.0 SSM. Det är allt annat än dåligt, snarare ruskigt bra. Finns det något annat fast 24 som kan mäta sig med det?
http://www.sony.se/product/ddl-carl-zeiss-lenses/sal-24f20z#/ProductBenefits
Något lågkostnadsobjektiv är det däremot inte tyvärr.
Däremot!
Efter att ha konstaterat att jag inte tycker att det finns stora hål och luckor så kan vi istället ta upp lite andra aspekter som är rätt kassa med Sonys objektiv.
Ett hål som skulle reta mig med Sony SLT är 85/1.8 (eller 2.0). Den 2.8 som finns ser inte jätterolig ut för manuell fokusering (och 1.4 är ganska mycket dyrare och klumpigare). Lite synd då just Sonys nya kameror är duktiga på manuell fokusering och korta skärpedjup.
Hål är det ju inte för att det finns två stycken som täcker området, men de har sina brister.
De nya billiga SAM-objektiven, 30/2,8Macro DT50/1,8 och 85/2,8, är optiskt bra, men förbaskat trist byggda i plast och med en inbyggd fokusmotor SAM som är ett otyg Seg och mekaniskt kopplad och futtiga fokusringar.
Zeiss 85an är sjukt bra, men kostar en del och låter och är rätt omodern med skruvdriven AF.
Så jag håller med och att SAM-objektiven skulle gjorts lite mer påkostade och att de finare objektiven ska uppraderas till SSM.
Annars är det stora problemet den mekaniska bländastyrningen. Den hänger inte med i svängarna vid 12 fps, eller ens 10, vilket sätter begränsningen för AF för att kameran kan inte hinna med att blända upp.
Här är förresten hela sortimentet överskådligt på en sida.
http://www.sony.se/product/dss-digital-slr-lenses/page/allproducts
Ett litet, men ack så viktigt hål (för många) är lite längre normalzoom för fullformat som inte är skrot (alltså motsvarande Canons 24-105/4L och Nikons 24-120/4). Någon superzoom av typen 28-300 hittar jag inte heller, och där sägs både Canons och Nikons vara tämligen anständiga (Canons förmodligen något anständigare med tanke på priset).
Du menar ett sånt här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31937
Det har alldeles nyss utgått ur sortimentet. Finns (funnits) har det gjort, men det faller kanske under skrotkategorin? Ett om-labelat Minolta-objektiv om inte var så skarpt på största ländare. Jag har haft ett sådant i Minolta-tappning. Att de plockat bort det ur sortimentet kan tyda på att det är ett nytt på G.
När de andra släpper något nytt så gör de det medan de gamla finns kvar under en övergångsperiod, men Sony plockar bort ur sitt sortiment innan det finns en ersättare, vilket är lite konsigt.
Håller annars med fullständigt, men det kan nog ordna sig. Sonys stora fullformat nuförtiden ligger inte i objektiven, utan i kamerorna!
A850/A900-eran var fantastiskt kul, men den är över nu. Fortfarande makalöst bra kameror medfantastisk känsla och kvalitet och sökare, men moderna är de tyvärr inte idag och den planerade nya som skulle ha lanserats förra höösten kommer nu inte förrän tidigast i höst, men inte heller det är ju säkert. Men för crop-sensor finns det ju 18-200
Inte omöjligt att det ändå kommer en ny 24-105 och ett långzoom för FF. De har ju nu släppt ett nyttkit-objektiv för DT som är en sådan typ 18-135 och 18-250 finns ju redan sen länge och är riktigt bra för att vara ett sådant.
Går vi över 135 mm har Sony tre objektiv i sitt sortiment av fasta brännvidder. Två av dem ordentligt dyra, och det tredje med ett något begränsat användningsområde. 180-400 mm skulle jag säga är ett hål där (som jag vet i viss mån kan täckas av andra tillverkare)
Jo, det är ju redan utrett, men de objektiven är inga kioskvältare direkt. Zoomar finns ju som täcker in det området.
Det är inte så mycket det jag räknat upp nu som spelar roll för de flesta kameraköparna (tror jag), men det är objektiv som jag personligen är intresserad av och skulle sakna om jag ägde en tjockkamera från Sony.
Vettiga 35
r kom jag på nu är ganska obefintliga från alla tre. Vare sig Nikons eller Canons med f/2 är jätteroliga, så om man kör FF är man hänvisad till varianterna med f/1.4.
Sony har ett 35/1,4G och därmed ska vara ett dyrt bra objektiv, men det här är tyvärr bara dyrt.
Enligt rykten ska hela G-serien uppdateras i höst, får se vad det blir av det.
Nä, problemet med tjockkameror är att objektivutbudet blir mycket mer begränsat än med min NEX. Jag kan ju välja och vraka från i princip hela min lista av nya objektiv (och hur mycket som helst begagnat). (Och ja, jag vet naturligtvis att det finns en hel del nackdelar med det förfarandet också.)
Jag har två st adaptrar Konica AR-NEX och ett Konica AR-M43, samt 10 st Konica-objektiv i extremt fint skick plus ytterligare några dubletter och lite slitna. Har köpt och sålt en del och behållit pärlorna så att det är de bästa modellerna och mycket bra skick, i princip som alldeles nya.
Men jag har ingen NEX
. Var inplanerat en sån, men det har inte blivit av och till dess jag skaffar en ligger de i en låda bara. Fast de har ju redan legat i malpåse i 40 år, så de kan få vila upp sig ett litet tag till. Får se, finns inte utrymme just nu att handla en kamera till.
/Mats