Jag har roat mig med att installera om min dator och samtidigt göra en liten sammanställning:
https://dl.dropbox.com/u/5717357/lenses.pdf
Ni får själva avgöra vilka hål som är viktiga för er, men det jag konstaterar är att Sony har bra täckning på zoomar och i viss mån fasta korta brännvidder. Canon är dyra på långa gluggar, och Sony är ännu dyrare på de få de har.,
För normala hobbyfotografer räcker nog Sony bra till
Priserna är hämtade från Cyberphoto för alla prylar, så det är inte det billigaste man kan hitta. De som tycker att Sony saknar hål i sitt utbud får gärna titta närmare på brännvidder över 85 mm och jämföra med de två stora konkurrenterna. Även vidvinklar kan vara intressant att jämföra
Bra lista!
Jag har tittat igenom den.
Inser att jag gör mig till åtlöje som inte ser det stora hålet hos Sony som tydligen är så uppenbart.
Är det här alla?
Det är bara 58 st Canon, 51 st Nikon och 34 st. Sony.
Canon skulle ju ha 150 olika enligt Kjell, fast han råkade kanske räkna fel eller nåt?
Jag tycker Sony täcker upp hela området, kan ni inte tala ut i klarspräk vad det är för en lucka.
Det enda är väl T/S och några dyra långa telen som 400/2,8, 600/4 och 800/5,6 och ett extremvidvinkel för FF.
Visst har både Canon och Nikon några fler modeller. Många överlappnde och varianter med/utan IS, så det blir ju inte mer täckning i praktiken knappt, mennoavsett det så gör det väl inte att det blir något hål eller lucka hos Sony?
Tar man bort dubletterna med/utan IS så är det ju inte mer än ytterst marginellt fler varianter än hos Sony om inte färre tom (ska reda ut).
Och så ännu lite mer ältande om Canon 70-200/4.
Jag förstår inte den här ivriga vurmen för detta objektiv utan stabilisering.
Alltså, är det något som Canon-ägare, som inte har IS i kameran, verkligen suktar efter. Vad är så fantastiskt med det?
Ett liknande hade varit trevligt för Sony-systemet där det skulle ha ett berättigande eftersom SSS finns i kamerorna, alltid bra med alternativ, men det tillför ju inte något till sortimentet när det gäller täcking eftersom det finns ett 70-200/2,8. Tyvärr är SAL70-200 ganska dyrt, men det är ändå 4 000 kr billigare (5 000 kr igår) än Canons motsvarande stabiliserade variant.
Sen finns det en stabiliserad variant också av 70-200/4. Ungefär samma pris på den som på Sigmas 70-200/2,8 OS HSM (hos Cyberphoto kostar Canon /4 IS c:a 2000 mer än Sigma /2,8 OS). Visst, Sigmat väger 700 g mer, men det är också smidigt och otroligt bra.
Betalar man verkligen mer för ett original F/4 än ett Sigma med F/2,8?
Visst finns det några situationer där stabilisering inte gör så jättemycket nytta, t.ex. i studio med blixt, vid bra ljusförhållanden och slutartider runt 1/1000 s eller så eller då man använder stativ, men annars är det väl väldigt värdefullt. Särskilt på telen.
Att ha en kombination kamera/objektiv utan stabilisering på ett relativt ljussvagt kort tele förstår jag inte att man vill ha så desperat. Tycker inte Canon-ägare att det är viktigt alls, eller?
Jag förstår heller inte Kjells sk tes att om man drar in stabilisering i ekvationen, eller tredjeparts objektiv, eller begagnatmarknaden så blir diskussionen meningslös. Tycker allting är viktiga komponenter och att stabilisering är såsjälvklart att det är en märklig inställning. Det är krystat att snäva in det så att det gäller enbart aktuella modeller från tillverkaren själv.
Visst har tycker jag tillverkaren en skyldighet att ha ett komplett sortiment som täcker hela spektrat av fotografi för att det ska vara ett komplett system. Det har Sony helt klart, jag ser inget hål, men sedan är det berikande för ett system att det finns ett bra utbud med begagnade objektiv som är helt kompatibla och att det finns tredjepartstillverkare, så självklar ingår det i ekvationen vid jämförelser.
Man hör också ofta argumentationen att det är same-same i kameran eller objektivet, men det gäller ju bara om man har stabiliserade objektiv. Nu är ju bara knappt hälften stabiliserade (har inte kollat så noga, ska göra det ordentligt sen) och sedan köps det i stor utsträckning tydligen ostabiliserade objektiv istället för de segment där det råkar finnas stabilisering.
Det betyder ju att man är till största delen helt utan stabilisering, det är ju ett oerhört handikapp.
Känns som att jag bråkar med väderkvarnar här, men jag får ju inget svar.
Standard bland alla yrkesfotografer är ju en 5D och ett 24-70L. DET är ju en gigantisk lucka att det inte finns någon stabiliseringslösning alls för det vare sig hos Canon eller Nikon, plus alla ljusstarka primes osv. Snacka om gigantiskt hål!
Allvarligt, ser ni inte detta som ett problem?
Borde vara ett jätteproblem!
Äsch, det här skulle ju bli kort och koncist, men det blev et inte
Så berätta om det där stora hålet i Sonys utbud som alla utom jag vet om.
/Mats