Ledsen för er andra som är intresserade av ämnet att behöva läsa den här skiten (fast ni behöver inte läsa egentligen, det mesta står i inlägg #3), men jag tar den här debatten hela vägen så kanske det blir en förändring på forumen nån gång.
Men nu får fan ge dig, Canon-objektivet går också att hitta billigare än det priset jag redovisade från CyberPhoto. Du kunde ju påpekat det också men det passar inte dina syften i den här diskussionen.
Nä nu ska Mats och Sony framstå som offer och då kan man förrvrida sanningen hur mycket som helst tydligen.
Prisjakt:
Sony 70-200/2.8 17 545:- (pixmania)
Canon 70-200/4.0L 5499:- (japanfoto)
Prisskillnad: 12046:-
Cyberphoto:
Sony 70-200/2.8 20595:-
Canon 70-200/4.0L 6390:-
Prisskillnad: 14205:-
Ojojoj Titta vilken grostesk lögnare Kjell är. Han visade priserna från Cyberphoto istället för att titta på prisjakt.
Nu syns det ju tydligt att det gjorde han givetvis medvetet för att svartmåla Sony. Bäst att bita sig fast i det här nu tills det går att ha snöbollskrig i helvetet.
Jag har ALDRIG skrivit att det finns STORA nackdelar med EVF, jag har skrivit att det finns nackdelar som JAG inte kan leva med.
Har du fattat vad jag skriver nu?
Ge upp, du framstår bara som töntig!
Otroligt.
Vad var det den här gången som jag gjorde för fel?
Jag föreslår att du läser tråden igen
Det var tydligen en öm tå att säga att det är en lögn när man skriver att det kostar 20500 när det går att köpa för 17500, men det har vi ju redan klargjort för många iterationer sedan att det inte var det för att ditt syfte inte var att fara med osanning. Ok, det är lugnt, men det är ändå fel tycker jag.
Jag är ingen tankeläsare och jag vet om det. Därför skriver jag aldrig om vilka syften eller tankar någon annan har, utan kommenterar bara det som skrivs.
Jag tycker det är otroligt krystat att säga att det inte var ett felaktigt påstående att objektivet kostar 22500 när det i verkligheten går att köpa för 17500 bara för att det också är ett pris, men inte det lägsta. Det gör det inte mindre sant bara för att du gjort ett fel till.
Nu har du alltså upptäckt att du gjort ett fel till med ett Canonobjektiv den här gången och blir arg på mig för att jag inte kontrollerar dina prisuppgifter om det. Helt sanslöst ju. Dessutom skriver du om mina syften som om du skulle ha en enda susning om vilket syfte jag har.
Nå, vilket syfte tror du jag hade? Svara på det så ska jag tala om sen om du hade rätt eller fel i din gissning.
Jag tycker du beter dig förbaskat illa och har ett otrevligt sätt att föra diskussionen på. min gissning är att många delar min uppfattning.
Mitt förslag är att du först själv läser allting från början och kollar igenom vad vi faktiskt skrivit i tråden. Sedan att du låter en kompis läsa det och ärligt säga om han/hon tycker du för en trevlig ton och har rätt i att du blir missförstådd eller felaktigt tolkad hela tiden eller inte.
Tips: Kolla t.ex. om du skrev "stora" eller inte.´angående det som du uppfattar som nackdelar med EVF. Tala gärna också om vilka de är.
Angående 70-200/4.
Vet du vad. Jag tycker också det är bra för Canonägare att de har möjlighet att köpa bra lätt, vädertätad originaloptik till bra pris. Det har jag sagt tidigare också.
Ett stabiliserat 70-200/4 kostar bara runt 10 000 kr. och den ostabiliserade knappt 6000, men det är ju faktiskt en stor nackdel att inte ha IS på ett sånt tele skulle jag tycka, så jag förstår inte varför det är så populärt, men alla får ju göra som de vill. Bra med valfrihet.
Hursomhelst så innebär detta ingen vare sig fördel eller nackdel för Sony, bara att det finns en fördel med Canon i det här speciella fallet (och i en jämförelse om det hade varit en vs-diskussion en relativ nackdel för Sony). Ditt påstående var ju att det finns en lucka i Sonys sortiment för att det inte finns ett biligt 70-200/4, menså är det inte. Det finns objektiv som täcker det områdett. Visserligen bara ett ljusstarkare och dyrare, men det finns inga fotosituationer som Canon 70-200/4 klarar som inte Sony 70-200/2,8 klarar (däremot tvärtom).
Självklart kan Sonys objektivutbud förbättras ytterligare, vilket också görs kontinuerligt, men det innebär inte att det inte skulle vara heltäckande redan idag, för det är det (förutom då T/S).
Vet inte varför du håller på och tjatar om det här fortfarande. Det är ju utrett sedan länge och hör inte ens till ämnet. Förstår att du definierat luckor som att om inte Sony har ett objektiv med exakt samma spec som Canon så är det en lucka, men det är det inte alls.
/Mats