Fast jag försöker lyfta det ovanför det personliga behovet och se vad fotografer generellt behöver/vill ha. Jag kommer t.ex. personligen aldrig att se frånvaro av objektiv över 400mm som en brist eller lucka då jag inte använder dem. Många andra kommer att vilja mörda den som ser till att Canon slopar allt över 400mm
Jag får konstigt nog mothugg när jag säger att:
- Det vore bra för Sony om de hade fler objektiv som täcker upp flera fotografers behov.
- Det vore bra för Sony om de hade en bra efterföljare till A900/850 (inte EVF alltså)
- Det vore bra för Sony om de hade fler vädertätade objektiv. (t.ex 70-200/4.0)
- Det vore bra för Sony om de hade objektiv med stabilisering (kanske framförallt på långa telen) Långsökt och mest onödigt iofs men om utvecklingsavdelningen har lust så varför inte?
Har man inte det som en fotograf vill ha så måste väl det vara en lucka i sortimentet (eller brist om man nu som Mats är allergisk mot ordet lucka) som kan få en fotograf att välja bort märket?
Samma lista skulle givetvis kunna göras för Canon eller Nikon, innehållet skulle inte vara det samma men listan skulle säkert vara lika lång.
Tjena Kjell!
(Ska svara senare på det där om de stora felen med EVF osv, men jag har bara hunnit läsa det ett par hundra gånger än så det kommer senare. Tar en paus från diskuterandet om diskuterandet och hoppar in i debatten om själva sakfrågan istället.)
Jag har läst i Canontrådarna om nya 500/4L IS-II och hur en del kända profiler här som också levererat fantastiska bilder diskuterar detaljer om objektivet och gör jämförelser med sina små 400/2,8or pch 300/2,8 or osv. Rätt coolt, fast för min egen del helt utanför vad jag har lust med (just nu i alla fall) och ja gvarken har de pengarna eller skulle vara beredd att lägga dempå ett objektiv om jag hade haft dem. Jag är kalasnöjd med min Sigma 150-500/5-6,3, det får duga åt mig. Får väl kompensera det med högre skicklighet bakom kameran istället
.
Nä, klart att behoven är olika. Där går Sony bort på ett tag i alla fall. Nu har det nyligen släppts ett 500/4 i yppersta klass (och ett löjligt högt pris av npn anledning). Kommer nog inte att bli nån kioskvältare direkt och jag förstår inte riktigt strategin bakom, men nåt måste det ju faktiskt finnas. För de herrarna som för dem diskussionerna är nog inte Sony ett speciellt klokt val.
Det märkliga är att de här kostsamma objektiven används som argument och och drivkraft för mer "normala" kamerakunder som kanske köper en Canon 60D eller Nikon D7000 istället för en Sony A57. Den stabila sökarbilden framhävs nåt otroligt, vilket faktiskt inte har nån relevans. Istället blir det så att de som tycker det svider rejlt att lägga ut 6 000 kr på ett objektiv aldrig -ommer att få dra nytta av något stabilierat 70-200 oavsett ljusstyrka. För de som ligger på gränsen har ett svårt val. Jag har sett många trådar i Canonforumet där frågeställningen varit "välja ostabiliserat 70-200/2,8 eller stabiliserat 70-200/4".
Om man ska koka ihop hela den här trådens ämne till en one-liner och plocka fram den allra största fördelen med Sonys kameror jämfört med ffa Canon och Nikon så är bildstabilisering inbyggt i kameran en stark kandidat. Det är helt enkelt så fucking asbra att det är en övervägande faktor, inte alls någon bagatell som visserligen är bra, men inte skäl som påverkar systemvalet, eller att stabilisering är oviktigt och mest till för att öka fotografens upplevelse, inte själva bilden.
Stabilisering med sensorn har också några fördelar rent tekniskt framför objektiven även i de fall där det är möjligt med stabilisering i objektivet. Den stora (och enda vad jag kan se) fördelen med att ha det i objektivet är att det ger stabiliserad sökarbild. Med EVF så borde det dock gå att få stabiliserat även med sensorstabilisering, men är inte implementerat så ännu. Tydligen tekniska problem med värmeutveckling och elektronisk stabilisering som tydligen används för video skulle ju kunna utnyttjas vid sökarbilden för att sedan vanliga mekaniska SSS tar vid i själva fotoögonblicket, men elektronisk stabilisering kräver att en del av bilden croppas.
Jag tror i alla fall att det jobbas hårt på en teknisk lösning och jag är övertygad om att Sony kommer att uppfinna nåt revolutionerande så att man får stabiliserad sökare även då man använder kamerahusets stabilisering. Kanske redan i A99 till hösten.
Dinosauriernas tid är förbi Mekaniska lösningar från 60-telet med speglar och stora tunga pjäser med massor av glas för enorma summor (för de flesta) och även slutare kommer framöver att kunna ersättas med smart elektronik och det har redan börjat och Sony leder utvecklingen helt klart.
Nu till din lista:
Alla de här punkterna har vridits och vänts i diskussionerna i Sonyforumen tidigare av folk som redan använder Sonys kameror. När A55 lanserades rådde det stor förvirring både om hur det funkade och skepsisen mot EVF var förkrossande och det var leksaker somaldrig skulle kunna bli nåt. Om Sony skulle plocka bort DSLR skulle det vara den absolut sista spiken i kistan och dösstöten för Sony-systemet. Innan A77 släpptes var det livliga diskussioner i två läger. Avhoppen både här och som man kunde läsa på forum på andra platser i världen gjordes i strömar och jag kan inte påstå att jag heller hade någon avvikande uppfattning än att EVF var skräp och att det var dags att se sig om efter ett annat kamerasystem och att så kvickt det gick att sälja alla sina sony-objektiv medan de fortfarande hade något litet värde kvar.
Nu har det mognat genom att fler provat det och upplevt de stora fördelarna med EVF. Tom med vissa (åtm en viss
) tidigare sökarfetischisst som hyllade A900 för dess fantastiska sökare och aldrig kunde tänka sig att "titta på tv" i en kamera är nu en av EVFernas största förespråkare.
Helt klart har tekniken stora fördelar. Några små, men vissa helt jättestora. Nackdelarna är väl att det äter batteri och inte ger en lika klar och bra bild av verkligheten, speciellt i vissa ljussituationer, som en bra optisk sökare. Funktioner som att fungera även då det är för nörkt för en optisk sökare blir viktigare och viktigare i takt med att sensorernas ljuskänslighet ökar, att direkt i sökaren kunna fö histogram, vattenpass och vilken information du vill som overlay. Förstoring vid makrofoto och manell skärpeinställning och såklart fokus peaking som är helt överlägset för att kunna fokusera manuellt, även jämfört med de bästa optiska sökarna med särskilda högkontrasts mattskivor som ytterligare försämrar funktionen vid mörker.
Enda skillnaden mellan oss inom "Sony Community" och dig och andra som är insatt i Canon och Nikons system och knappt ens hållit i en Sonykamera eller upplevt EVF vid praktisk användning är att ni ligger ett och ett halvt år efter "oss".
För att inte tala om de som itne ens tittar in på ställen som fotosidan och får all sin information från sin lokala Expert-butik och någon bok av Scott Kelby (inget ont om Scott, jag diggar honom och hans still och humor, men någon EVF-evangelist är han inte riktigt).
Inte så konstigt att reaktionerna och motsättningarna blir stora när någon som faktiskt är rätt okunnig i området hoppar in och säger att det för honom finns för stora nackdelar eller nåt.
Tips Kjell, ge EVF en chans. Prova en A77 med kitobjektivet en period. Går säkert att ordna på något sätt. Hur avig du än är efter att i en butik ha tittat i den i en minut så finns det en stor chans att du justerar din uppfattning en aning.
(forts.)