Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fördelar/Nackdelar med ISO LÅG 1. D700
- Trådstartare UMC
- Start datum
PelleAbelson
Aktiv medlem
När du fotar vattenfall och vill ha lång slutartid, är lågt iso bäst.. (du behöver iofs ett ND filter också)
Teodorian
Aktiv medlem
Tack för era svar, men allt detta känner jag till.
Min tanke var om det finns några kvalitetsmässiga fördelar med att använda ett lägre ISO än 200 på en D700.
Nej, du förlorar bara på att använda Lo-lägena: kontrastomfång/DR, upplösning eller SNR, färgkvalitet...
Använd aldrig Lo-lägena!
Makten
Aktiv medlem
Det bör åtminstone finnas ett användningsområde, och det är om man fotar i JPG och inte har möjlighet att fiska tillbaka högdragrarna i råkonverteraren. Då bör man antagligen kunna vinna en liten gnutta mot ISO 200 om detta inte medger tillräckligt lång slutartid.Använd aldrig Lo-lägena!
Falumas
Aktiv medlem
Det bör åtminstone finnas ett användningsområde, och det är om man fotar i JPG och inte har möjlighet att fiska tillbaka högdragrarna i råkonverteraren. Då bör man antagligen kunna vinna en liten gnutta mot ISO 200 om detta inte medger tillräckligt lång slutartid.
Jag har fotat fåglar med med f1.4 för att få kort skärpedjup. Har då haft polfilter på och ändå har inte 1/8000sek räckt. Har i dessa fall upplevt att himmelen inte blivit överexponerad.
Menar ni att ISO200 och 1/8000sek och sedan sänka exponeringen ett steg i Capture NX2 skulle ge samma eller bättre resultat som ISO100(low1) och 1/8000sek?
/Karl
Tell
Aktiv medlem
Det stämmer bra det. För det är exakt det kameran själv gör när man fotar i ISO100.Menar ni att ISO200 och 1/8000sek och sedan sänka exponeringen ett steg i Capture NX2 skulle ge samma eller bättre resultat som ISO100(low1) och 1/8000sek?
JoBac
Aktiv medlem
Kasta på ett ND-filter också, x8 ger 3 gånger längre slutar tid.Jag har fotat fåglar med med f1.4 för att få kort skärpedjup. Har då haft polfilter på och ändå har inte 1/8000sek räckt. Har i dessa fall upplevt att himmelen inte blivit överexponerad.
Makten
Aktiv medlem
Ger det inte 8 gånger längre slutartid? Vad är annars logiken? :-O Däremot är 3 steg = 8 gånger längre slutartid.Kasta på ett ND-filter också, x8 ger 3 gånger längre slutar tid.
Danlo
Avslutat medlemskap
Hm.. intressant.. Jag brukar köra på bl. 2 året runt.. har aldrig haft problem med överexponering..?
Men det är ju möjligt att jag utan att tänka tänka på det bländat ner ett steg när ljuset varit för starkt..
Iofs så jobbar jag mest efter "exponera till höger" metoden och lärt mig hur hög histogram-stapeln till höger kan bli innan det inte går att rädda högdagrarna längre och då kanske iso 200 och bl. 2 fungerar..?
Gränsen kanske går mellan 1.4 och 2 iso 200 1/8000 i svensk sommarsol?
Men det är ju möjligt att jag utan att tänka tänka på det bländat ner ett steg när ljuset varit för starkt..
Iofs så jobbar jag mest efter "exponera till höger" metoden och lärt mig hur hög histogram-stapeln till höger kan bli innan det inte går att rädda högdagrarna längre och då kanske iso 200 och bl. 2 fungerar..?
Gränsen kanske går mellan 1.4 och 2 iso 200 1/8000 i svensk sommarsol?
Teodorian
Aktiv medlem
Jag har fotat fåglar med med f1.4 för att få kort skärpedjup. Har då haft polfilter på och ändå har inte 1/8000sek räckt. Har i dessa fall upplevt att himmelen inte blivit överexponerad.
Menar ni att ISO200 och 1/8000sek och sedan sänka exponeringen ett steg i Capture NX2 skulle ge samma eller bättre resultat som ISO100(low1) och 1/8000sek?
/Karl
Hur sjutton lyckas du få skärpa och tillräckligt skärpedjup på en fågel om du fotograferar på f1.4? Är det 50/1.4 eller 85/1.4 du använder? Lägg gärna upp en bild på enn fågel du fotograferat på f1.4!
JoBac
Aktiv medlem
Ser inte problemet... Han har ju aldrig sagt att han har/vill ha hela fågeln skarp.Hur sjutton lyckas du få skärpa och tillräckligt skärpedjup på en fågel om du fotograferar på f1.4? Är det 50/1.4 eller 85/1.4 du använder? Lägg gärna upp en bild på enn fågel du fotograferat på f1.4!
Teodorian
Aktiv medlem
Ser inte problemet... Han har ju aldrig sagt att han har/vill ha hela fågeln skarp.
Det är därför jag skulle vilja se bilder eftersom jag aldrig hört någon fotograf vilja fotografera fåglar på f1.4. Mina egna erfarenheter är att det i regel krävs minst f2.8 och gärna f4 för att få kontrastrika och skarpa fågelbilder i kombination med tillräckligt korta slutartíder säg 1/500s eller kortare.