Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördelar/Nackdelar med ISO LÅG 1. D700

Produkter
(logga in för att koppla)

UMC

Aktiv medlem
Vad är fördelen respektive nackdelen med att använda ISO LÅG 1 som väl ska motsvara ISO 100 på en Nikon D700. Nu menar jag enbart bildmässigt och inte att man vinner/förlorar bländare/tid.

Tack för era svar, men allt detta känner jag till.
Min tanke var om det finns några kvalitetsmässiga fördelar med att använda ett lägre ISO än 200 på en D700.

Tack för era svar, men allt detta känner jag till.
Min tanke var om det finns några kvalitetsmässiga fördelar med att använda ett lägre ISO än 200 på en D700.

Nej, du förlorar bara på att använda Lo-lägena: kontrastomfång/DR, upplösning eller SNR, färgkvalitet...

Använd aldrig Lo-lägena!

Använd aldrig Lo-lägena!
Det bör åtminstone finnas ett användningsområde, och det är om man fotar i JPG och inte har möjlighet att fiska tillbaka högdragrarna i råkonverteraren. Då bör man antagligen kunna vinna en liten gnutta mot ISO 200 om detta inte medger tillräckligt lång slutartid.

Det bör åtminstone finnas ett användningsområde, och det är om man fotar i JPG och inte har möjlighet att fiska tillbaka högdragrarna i råkonverteraren. Då bör man antagligen kunna vinna en liten gnutta mot ISO 200 om detta inte medger tillräckligt lång slutartid.

Jag har fotat fåglar med med f1.4 för att få kort skärpedjup. Har då haft polfilter på och ändå har inte 1/8000sek räckt. Har i dessa fall upplevt att himmelen inte blivit överexponerad.
Menar ni att ISO200 och 1/8000sek och sedan sänka exponeringen ett steg i Capture NX2 skulle ge samma eller bättre resultat som ISO100(low1) och 1/8000sek?

/Karl

Hm.. intressant.. Jag brukar köra på bl. 2 året runt.. har aldrig haft problem med överexponering..?

Men det är ju möjligt att jag utan att tänka tänka på det bländat ner ett steg när ljuset varit för starkt..

Iofs så jobbar jag mest efter "exponera till höger" metoden och lärt mig hur hög histogram-stapeln till höger kan bli innan det inte går att rädda högdagrarna längre och då kanske iso 200 och bl. 2 fungerar..?

Gränsen kanske går mellan 1.4 och 2 iso 200 1/8000 i svensk sommarsol?

Jag har fotat fåglar med med f1.4 för att få kort skärpedjup. Har då haft polfilter på och ändå har inte 1/8000sek räckt. Har i dessa fall upplevt att himmelen inte blivit överexponerad.
Menar ni att ISO200 och 1/8000sek och sedan sänka exponeringen ett steg i Capture NX2 skulle ge samma eller bättre resultat som ISO100(low1) och 1/8000sek?

/Karl

Hur sjutton lyckas du få skärpa och tillräckligt skärpedjup på en fågel om du fotograferar på f1.4? Är det 50/1.4 eller 85/1.4 du använder? Lägg gärna upp en bild på enn fågel du fotograferat på f1.4!

Hur sjutton lyckas du få skärpa och tillräckligt skärpedjup på en fågel om du fotograferar på f1.4? Är det 50/1.4 eller 85/1.4 du använder? Lägg gärna upp en bild på enn fågel du fotograferat på f1.4!
Ser inte problemet... Han har ju aldrig sagt att han har/vill ha hela fågeln skarp.

Ser inte problemet... Han har ju aldrig sagt att han har/vill ha hela fågeln skarp.

Det är därför jag skulle vilja se bilder eftersom jag aldrig hört någon fotograf vilja fotografera fåglar på f1.4. Mina egna erfarenheter är att det i regel krävs minst f2.8 och gärna f4 för att få kontrastrika och skarpa fågelbilder i kombination med tillräckligt korta slutartíder säg 1/500s eller kortare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar