Linmajon skrev:
...En sminkad modell en heldag i studio etc. är inte gratis. Plåtar man analogt är det bara att hoppas allt gått bra tills man har de soppade rullarna i handen.
Om man
hoppas att allt gått bra vid en stor fotografering skall man inte fotografera bilder av den klassen.
Personligen tycker jag inte heller att analogt i sig är ett mer slumpmässigt sätt att fotografera, jag har alltid haft koll på hur slutresultatet kommer bli tack vare materialtester och spotmätare.
En del kallar mig tråkmåns.
Slumpen kan snarare vara större vid digfotografering, en gång efter en modellfotografering upptäckte jag att en bild såg konstig ut och bara verkade innehålla några hundra färger (ett mellanting mellan gråskala och färgbild).
Vet fortfarande inte vad felet var men det har inte återkommit. Kanske var det kortet som ballade ur?
Fördelar med digitalt är de som räknats upp tidigare, framförallt lägre kostnad för film, snabbre respons både för fotograf och modell samt att avsaknaden av korn ger bättre hud för de kvinnliga modeller som blir glada för sådant.
Problemet med digitalt är att det är svårt att skjuta 15 bilder i ett svep, RAW-filerna skall ju föras över till kortet.
Sökaren är också sämre, svårare att ha kontroll tycker jag fortfarande, särskilt som jag föredrar manuell fokus.
Jag tittar aldrig på displayen efter varje fotografering, däremot kontrollerar jag bilderna efter kanske 10-15 exponeringar medan modellen hämtar andan.
Det är inte sååå viktigt att kunna titta på bilderna direkt efter en fotografering men det är skönt att få en bekräftelse utöver ens erfarenhet på att bilderna blev lyckade.
Eller inte...