Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fördelar med digitalt vid modellfoto
- Trådstartare www.tille.se
- Start datum
KGS
Aktiv medlem
Men Stefan då, dylika förfärande förfaranden kan förvanska bilder tagna såväl med din Thérese som med min Aette... därvidlag är det ingen skillnad mellan digitalt o analogt. Eller?lion-62 skrev:
Nej, Jag vill bestämt och med skärpa hävda att dylika förfaranden ÄR förfärande!!!
Brummelisa
Aktiv medlem
Estethia skrev:
vicket digitalbakstycke passar till den? (funkar nåt öht?)
capture one funkar till flera DSLR och phase one bakstycken. sen har ju sinarbacken sitt captureshop. det finns kanske fler bakstycken och program, men dessa är de jag känner till. någon kan säkerligen fylla i vidare info åt mig.
Det blir bra bilder, men digitalbakstycke finns det nog knappast. Jag är lite sugen på en bladare och menade då till den, men det glömde jag att säga.
/ Marcus
lion-62
Aktiv medlem
Fördelar med...
Bäste K-G!
"Därvidlag är det ingen skillnad mellan digitalt o analogt. Eller?"
Det är så sant det, som Du har skrivit...
Se'n, OCHSÅ, K-G, med Min There'se tar Jag Foto:n...det är först o-m(vilket Gud förbjuder...)Jag "går in i datorn och dopar" som det skulle kunna tänkas komma fram en bild...
Mvh: Stefan S
Bäste K-G!
"Därvidlag är det ingen skillnad mellan digitalt o analogt. Eller?"
Det är så sant det, som Du har skrivit...
Se'n, OCHSÅ, K-G, med Min There'se tar Jag Foto:n...det är först o-m(vilket Gud förbjuder...)Jag "går in i datorn och dopar" som det skulle kunna tänkas komma fram en bild...
Freddie
Aktiv medlem
Troligtvis:
- Man har möjlighet att se resultat direkt och därmed ökad inlärning och förståelse för ljussättning m.m.
- Användningen av Photoshop har ökat för att får bättre resultat. Självklart ska man efterbehandla bilden. Öka kontrast. Justera färgbalans, USM osv. Och har man missar lite så kan man justera det.
- Man knäpper fler bilder och vågar "chansa" mer eftersom det inte blir någon kostnad för film.
- Bättre kontakt med modellen (när hon får se bilden direkt) leder till ökad självkänsla för fotografen.
- Man har möjlighet att se resultat direkt och därmed ökad inlärning och förståelse för ljussättning m.m.
- Användningen av Photoshop har ökat för att får bättre resultat. Självklart ska man efterbehandla bilden. Öka kontrast. Justera färgbalans, USM osv. Och har man missar lite så kan man justera det.
- Man knäpper fler bilder och vågar "chansa" mer eftersom det inte blir någon kostnad för film.
- Bättre kontakt med modellen (när hon får se bilden direkt) leder till ökad självkänsla för fotografen.
hansen2
Aktiv medlem
Re: Fördel...
Det var ingen som skrek innan?
/Johan
lion-62 skrev:
Bäste Johan! Jag har för VANA att svara andra människor i exakt&precis den ton Jag själv blir tilltalad, inga som helst märkvärdigheter i det...
/Johan
Estethia
Aktiv medlem
Brummelisa skrev:
Det blir bra bilder, men digitalbakstycke finns det nog knappast. Jag är lite sugen på en bladare och menade då till den, men det glömde jag att säga.
/ Marcus
ah, ja men då så.
det blir fin check på datorskärm och det är bara att välja bakstycke. (tror det finns fler digitala bakstycken till hasselblad än till någon annan kamera)
Guffa
Aktiv medlem
Re: Re: Fördel...
Äsch, sluta nu...
Stefan S skriver alltid så där... Gör som jag, strunta i att läsa hans inlägg.
hansen2 skrev:
/Johan
Äsch, sluta nu...
Stefan S skriver alltid så där... Gör som jag, strunta i att läsa hans inlägg.
KGS
Aktiv medlem
Re: Fördelar med...
He, he du skiljer hårt på foton o bilder... men även Aette producerar "sanna" foton som kan omvandlas till manipulerade bilder. Men bara för att Aette är digital betyder det inte att bilderna alltid manipuleras. Du får nog skaffa en digital Pentax o prova ;-)
lion-62 skrev:
med Min There'se tar Jag Foto:n...det är först o-m(vilket Gud förbjuder...)Jag "går in i datorn och dopar" som det skulle kunna tänkas komma fram en bild...
He, he du skiljer hårt på foton o bilder... men även Aette producerar "sanna" foton som kan omvandlas till manipulerade bilder. Men bara för att Aette är digital betyder det inte att bilderna alltid manipuleras. Du får nog skaffa en digital Pentax o prova ;-)
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
www.tille.se skrev:
Vilka fördelar finns det med att plåta digitalt när man plåtar modeller förutom att man sparar film? Jag har tyckt mig märka en förändring när det gäller bildkvalitéen men jag kan inte sätta fingret på det exakt. Alltså att bilderna höjs något i kvalitéen när många började gå över till digitalkamera av er på fotosidan.
Vet inte om jag uttryckt mig klart men vi får väl se var tråden leder så får jag förtydliga mig.
En fin fördel är ju att fotografen i kommunikation med modellen kan förtydliga sina intentioner genom att direkt visa bilderna som produceras, på detta sättet ökar chanserna att modellen och fotografen förstår varandra.
En dataskärm eller tv fungerar ju bra som visningsmonitor under fotograferingen,, kameradisplayen är inget vidare eftersom den inte säger så mycket för modellen som kanske inte har den vanan.
En annan fördel är jú att modellen direkt efter fotograferingen teoretiskt i alla fall kan få med sig en cd/dvd hem med div bilder som fotografen kanske vill bearbeta och kanske återskapa till bättre kreationer vid ett senare tillfälle,,,
Jag tror med andra ord att modellen och fotografen i alla fall teoretiskt sett har många ytterligare möjligheter att nå bättre resultat i och med den digitala tekniken,,, NU kan ju modellen också vara mer aktiv bakom kameran efter och mellan exponeringarna vilket är givande för båda!
HÄRMED IIINTE sagt att den digitala tekniken fullt ut ersätter den analoga filmen! Den analoga filmen har många ännu helt oslagbara kvaliteter, det får vi inte glömma!
Mvh Niclas.
Janne H
Aktiv medlem
Re: Re: Fördelar med digitalt vid modellfoto
Den analoga filmen har många ännu helt oslagbara kvaliteter, det får vi inte glömma!
Mvh Niclas. [/B][/QUOTE]
Vilka då??
Allt jag kan göra analogt kan jag digitalt göra med mycket bättre kontroll o nogranhet!!
/Janne
(plåtat digitalt sedan -96 , analogt sedan -72)
Den analoga filmen har många ännu helt oslagbara kvaliteter, det får vi inte glömma!
Mvh Niclas. [/B][/QUOTE]
Vilka då??
Allt jag kan göra analogt kan jag digitalt göra med mycket bättre kontroll o nogranhet!!
/Janne
(plåtat digitalt sedan -96 , analogt sedan -72)
Brummelisa
Aktiv medlem
Nu ska vi inte göra det här till en analog vs digital tråd, dem drunkar vi i och alla är nog trötta på dem.
/ Marcus
/ Marcus
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Nej vi skall inte skapa analog/digi-tråd här,,,
Vilka då??
/Janne
(plåtat digitalt sedan -96 , analogt sedan -72) [/B][/QUOTE]
Låt mig bara säga som så att det är mycket uppenbart, vilket dem flesta nog har fått kläm på vid det här laget.-)
(-En digital fil består av pixlar av mer eller mindre exakt storlek och antal, en analog film består av en kornstruktur som påverkas av mååånga olika faktorer,,,osv Vilken digi-kamera-fil kan på en "kopia" återge dem dynamiska kornen som man får med många ananloga filmer?
Visst är det bra med "kontroll och nogrannhet" i många lägen MEN låt oss inte se bort ifrån att det kan vara lika mycket som "handbojor och tvångstöja" hos okritiska fotografer. Därmed inte sagt att ni är en av dem!!
Visst är det många situationer där det inte spelar ngn roll om vi skapar i dator eller i mörkrummet, men visst blir det trubbel vid pc,n om vi tex önskar en tydlig T-kornstruktur i ett kraftigt fiberpapper för ett uttryck,, Kodachrome, HP5, mfl har alla speciella strukturer som väl låter sig utnyttjas vid önskemål av speciella uttryck,,,)
Finns otaliga exempel på detta men fler vill jag med respekt för trådens skapare inte ta upp under denna tråd, jag återkommer således inte till detta tema under denna tråd.
Mvh Niclas, digitalvän men föredrar analogt än så länge
Ps, Tänk på att allt som skiljer analogt från digitalt kan användas till den enes och den andres fördel, mer än så behöver man inte säga.
Janne H skrev:
Mvh Niclas.
Vilka då??
/Janne
(plåtat digitalt sedan -96 , analogt sedan -72) [/B][/QUOTE]
Låt mig bara säga som så att det är mycket uppenbart, vilket dem flesta nog har fått kläm på vid det här laget.-)
(-En digital fil består av pixlar av mer eller mindre exakt storlek och antal, en analog film består av en kornstruktur som påverkas av mååånga olika faktorer,,,osv Vilken digi-kamera-fil kan på en "kopia" återge dem dynamiska kornen som man får med många ananloga filmer?
Visst är det bra med "kontroll och nogrannhet" i många lägen MEN låt oss inte se bort ifrån att det kan vara lika mycket som "handbojor och tvångstöja" hos okritiska fotografer. Därmed inte sagt att ni är en av dem!!
Visst är det många situationer där det inte spelar ngn roll om vi skapar i dator eller i mörkrummet, men visst blir det trubbel vid pc,n om vi tex önskar en tydlig T-kornstruktur i ett kraftigt fiberpapper för ett uttryck,, Kodachrome, HP5, mfl har alla speciella strukturer som väl låter sig utnyttjas vid önskemål av speciella uttryck,,,)
Finns otaliga exempel på detta men fler vill jag med respekt för trådens skapare inte ta upp under denna tråd, jag återkommer således inte till detta tema under denna tråd.
Mvh Niclas, digitalvän men föredrar analogt än så länge
Ps, Tänk på att allt som skiljer analogt från digitalt kan användas till den enes och den andres fördel, mer än så behöver man inte säga.
Senast ändrad:
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Re: Korn...
Förstår inte inte riktigt den meningen.)???
Janne H skrev:
Ja vill du ha korn ska du inte plåta dig!!
/JH
Förstår inte inte riktigt den meningen.)???
Brummelisa
Aktiv medlem
Skönt att jag inte var ensam om att inte fatta sånt, men det beror kanske på att den enda digitala kamera jag har är min Sony Ericsson T630
/ Marcus
/ Marcus
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Janne H skrev:
dig=digitalt
Ok, språket förändras tydligen i takt med antalet pixlar hehe
Visst har ni rätt i det ni skrev, MEN kornets otaliga fördelar som EJ går att förneka hör inte hemma under denna tråd
Kanske bara jag som använder kornet som en ibland viktig del av många mina uttryck, en medveten fotograf ser också kornets fördelar, därmed INTE sagt att ni inte är det.
Mvh Niclas.
Senast ändrad: