Annons

Fördelar med digitalt vid modellfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Janne H skrev:
Ikke, jag använder oxå korn kreativt, men med mycket bättre kontroll vid digital fotografering.

låter intressant!

Kan ni med andra ord KOPIERA den analoga kornstrukturen så att det kommer till uttryck på den utskrivna kopian på samma sätt som en analog kopia?

Anser ni att den "kontrollen" alltid är en fördel? Att mediet till en lite % lever sitt eget liv ser jag som en av dem stora fördelarna med analog fotografi,, visst kan man arbeta slumpmässigt i det digitala men inte på samma sätt givetvis:)

/Niclas.

Ps.Har inte sagt att ni inte använder kornet kreativt:)

Janne H skrev:
Niclasfoto skrev:
låter intressant!

Kan ni med andra ord KOPIERA den analoga kornstrukturen så att det kommer till uttryck på den utskrivna kopian på samma sätt som en analog kopia?

Japp, fast bättre o friare ;-)

/Janne

Spännande minst sagt!!!!!! (även om jag inte på långa vägar tror på det:)

/Mvh Niclas.

Ps, Tror inte vi kommer så mycket längre,,

Alla får tro vad dom vill, jag vet vad jag kan o inte kan, både digitalt o analogt.

Inte minst vet jag att jag har mycket kvar att lära mig, och det är kanske den stora glädjen!

Kunskap är alltid en lätt börda :)

/Janne

Janne H skrev:
Alla får tro vad dom vill, jag vet vad jag kan o inte kan, både digitalt o analogt.

Inte minst vet jag att jag har mycket kvar att lära mig, och det är kanske den stora glädjen!

Kunskap är alltid en lätt börda :)

/Janne

Hört talas om slagorden "art by accident"?/Niclas.

Ps, som sagt så tror jag nog inte att vi kommer så mycket längre med detta!/ds

Jag föredrar att ha kontroll, för min del innebär det att jag gör fler o bättre bilder.
Men det är ju min personliga åsikt.

Kanske därför jag inte har så mycket övers för solarisation o dylika förfaranden....lite väl slumpmässiga för att falla mig i smaken.

/JH

fördelarna med digitalfoto är väl i princip att

1)man snabbt får en bild och kan se om något behöver ändras
2)att man inte behöver köpa en massa film
3)att man kan ta hand om bildbehandlandet själv

1) är ju en klar fördel om man inte bor granne med modellen och kan göra om jobbet om det visar sig att man har gjort fel
2) är ju bara en bekvämlighetsfråga än så länge. man kan ta ganska många rullar film med en normal analog kamera innan man är uppe i samma pengar som man betalar för en d-slr
3) är en definitiv fördel om man är paranoid och inte vill att någon obehörig ska komma åt bilderna.

en annan ganska marginell fördel är ju att man slipper betala porto när man skickar bilden för publicering i ngn tidning ;)

Jo, det finns flera fördelar. Men egentligen vet jag inte om det blir så många rullar man behöver plåta för att tjäna in vad en digitalkamera kostar. Har testat en digitalkamera nu men jag tror jag får gå upp till D70 om det ska passa mina behov. Men det verkar oerhört smidigt att kunna få bilden direkt eftersom man kan rätta till det som inte blir bra. Det känns som om det är den största fördelen, efter det lilla jag prövat.

Jag satt och ramade in ett tiotal rullar film igår,, kännde att detta liksom är en viktig del av mitt fotograferande.
Att just sitta och studera sina fysiska resutlat i form av diaoriginal ÄR för många en viktig del av det kreativa livet.

Med digital fotografering så får man inte samma grepp om originalet eftersom det finns där i sina ettor och nollor och kan kopieras i tusen exakta..

Tiden innan man får bilderna framkallade kan visst vara en irritation spec nu när killen bredvid sitter och studerar sina resutlat på pc,n:)
MEN vi får inte glömma att det har sina stora fördelar att få ett tidsmässigt avstånd till sina bilder och sitt skapande.

Hur många digitala filer åker inte på delete innan man hinner reflektera djupare över resultatet.... Begreppet "art by accident", accepteras kanske inte lika lätt, hmmm viktiga saker detta,,

Mvh Niclas.

Niclasfoto skrev:
Begreppet "art by accident", accepteras kanske inte lika lätt, hmmm viktiga saker detta

Tvärtom, tycker jag, genom att jag skjuter på det mesta o testar det mesta så får jag mycket "art by accident" i samlingen *s*, kanske för mycket periodvis...

/kg som inte alltid planerar sina fotosafaris

KGS skrev:
Tvärtom, tycker jag, genom att jag skjuter på det mesta o testar det mesta så får jag mycket "art by accident" i samlingen *s*, kanske för mycket periodvis...

/kg som inte alltid planerar sina fotosafaris

Låter spännande!
Visst, det är för och nackdelar med allt:)
MEN jag vidhåller att det i vissa/många lägen kan vara **nyttigt** att få ett tidsmässigt avstånd till skapandetillfället!! Det är inget som jag har hittat på utan ngt som praktiseras utbrett inom dem flesta former för kreativt arbete.

Därmed inte sagt att man inte kan arbeta så med digitala verktyg, bara det att man kanske lätt glömmer denna viktiga tiiid när allt går så fort.

:)/Mvh Niclas.

Nä det är sant... å andra sidan slänger jag alla "skräpbilder" i en särskild mapp o den brukar jag gå igenom innan jag definitivt dumpar den... o det har hänt att jag plockat upp "skräp" o beskurit o fixat till så det blivit nåt av det... den här t ex

/kg som t o m har CD-skivor med "årets skräp"

Bilagor

• minigbg.jpg
    minigbg.jpg
    8.5 KB · Visningar: 116
Yes, fina grejer:)!!
Jag visste att ni var/är en klok man:)!!

MEN säkert är nog att många bommar på denna biten...

Mvh Niclas.

www.tille.se skrev:
Vilka fördelar finns det med att plåta digitalt när man plåtar modeller ...

Ja, vi börjar med att upprepa det som redan skrivits:

1. Modellen kan studera resultatet under pågående arbete och bättre delta i det aktiva arbetet mot ett bra resultat.

2. Stylist kan bedöma sitt arbete direkt och göra justeringar

3. Ljussättningen kan kontrolleras bättre.

4. Man slipper förlita sig till "Art by accident", vilket faktiskt vore korkat i en kontrollerad studiomiljö.

...och så lite nytt:

5. AD kan vara mer aktiv. Polaroid är faktiskt rätt långsamt.

6. Risken för, i efterhand upptäckta, tekniska fel minimeras. (skitiga/trasiga glas, skärpedjup, skadad film, felval av film etc)

7. Prepress-folket kan få sina placeringsbilder omgående.

8. Man kan omedelbart göra backup på jobbet.

9. Bildernas integritet förstärks genom att de inte måste passera en massa okända människors händer.

Viktigast av allt är dock att interaktionen mellan fotograf/modell/AD/stylist/assistent m fl blir omedelbar. Det tar faktiskt en stund att arbeta upp modellens känsla. Om man ideligen måste avbryta långa stunder blir det många repriser.

TID och KONTROLL är nyckelorden vid studio/modellfotografering.

Sedan måste jag väl tillägga att digitalt nyss passerat film i kvalitet både på 35mm- och mellanformatssidan. Det hjälper inte att några krampaktigt hänger fast vid den motsatta åsikten. Sedan kan man argumentera att man föredrar naturens slump före slumpalgoritmer i datorn. Det mänskliga ögat kan inte avgöra skillnaden iaf.

De som uppskattar mörkrumsarbete skall jag däremot inte ge mig på att motsäga.

/G

Som jeg ser det, er en af dom största fordelen at man kan direkte se hvad man har gjort, och rette eventuelle fejl met en serie nya bilder.

Har ljuset väret rett? har vi et bloik på det ellers geniale bild? Ser det dumt utt?

Jeg tycker det er mycket bra med Digital, och om mann inte gör print större end A4, da er der inge kvalitetsproblemer.

Jens

Häpnadsväckande vad många 'fördelar' som nämnts hittills utan att man lyckats nämna den kanske viktgaste:
- Man kan direkt GARANTERA att bilderna är helt perfekta med en bärbar PC. Blir det inte bra är det bara att hålla på tills bilderna blir det.
Har ni inte sett 'Top Model' som går i Kanal3? :)
En sminkad modell en heldag i studio etc. är inte gratis. Plåtar man analogt är det bara att hoppas allt gått bra tills man har de soppade rullarna i handen.

Det finns väl inga fördelar längre med analogt vid modellfoto.
DSLR ger tillräckligt hög bildkvalitet för de flesta ändamål. Annars finns ju toppmodellen Canon EOS 1Ds eller digitala bakstycken till mellanformat.

Att t.ex gå omvägen via dia och bordsskanning ger sämre kvalitet och mindre möjlighet att redigera bilden.
Vill man däremot arbeta med svartvita förstoringar i mörkrummet och koperiera på fotopapper så är det en helt annan grej.
Men kvalitetsmässigt kan man göra fina förstoringar även heldigitalt.

Vid fototillfället är fördelarna uppenbara och det mesta är redan nämnt i tråden.

Man kan variera belysning och ISO mellan enskilda bilder, ställa vitbalans och ändra andra parametrar bild för bild om man så önskar.

Den digitala revolutionen är i stort sätt överstånden.

Film är Primitivt!

Ja att jobba med film i kameran känns i dagsläget enbart långsamt och mycket primitivt!!

Den omedelbara och totala kontroll man har vid digitalt arbetssätt, den vill jag inte på några villkor byta bort.

/Janne

För den som vill lära sig plåta manuellt är det digitala formatet oslagbart och ger omedelbar feedback. Det har ju iofs inget eller väldigt lite med modellfoto att göra men det är bra för den glade amatören som håller på att lära sig grunderna.

/Johan

Nu vet inte jag hur en riktig fotograf jobbar, men han lär väl knappast titta på varje bild för att se om han har fått en bra. Det om något skulle väl ta för lång tid.

Det som jag ser som en fördel borde vara att snabbt kunna få en koll på om ljussättningen är ok, speciellt om man har en massa lampor. Sen är det ju en fördel att ta testkortet med samma "film" som när man sen kör på riktigt. Polaroid kan man ju ta för att kolla ljussättningen, men den lär ju knappast regera på samma sätt som den film man sen kör med.

Som nackdel ser jag nog att då man inte är profesionell kan man nog slänga bilderna för lätt. Precis som det har sagts ovan så tror jag tiden innan man får tillbaks bilderna är en fördel då man hinner få lite distans. Men som sagt det kan man ju få med digitalkamera ändå.

/ Marcus - som antagligen inte kommer köra med digitalt på länge då jag älskar att hänga upp mina negativ och titta på dem och försöka tänka mig hur bilderna blir.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar