www.tille.se skrev:
Vilka fördelar finns det med att plåta digitalt när man plåtar modeller ...
Ja, vi börjar med att upprepa det som redan skrivits:
1. Modellen kan studera resultatet under pågående arbete och bättre delta i det aktiva arbetet mot ett bra resultat.
2. Stylist kan bedöma sitt arbete direkt och göra justeringar
3. Ljussättningen kan kontrolleras bättre.
4. Man slipper förlita sig till "Art by accident", vilket faktiskt vore korkat i en kontrollerad studiomiljö.
...och så lite nytt:
5. AD kan vara mer aktiv. Polaroid är faktiskt
rätt långsamt.
6. Risken för, i efterhand upptäckta, tekniska fel minimeras. (skitiga/trasiga glas, skärpedjup, skadad film, felval av film etc)
7. Prepress-folket kan få sina placeringsbilder omgående.
8. Man kan omedelbart göra backup på jobbet.
9. Bildernas integritet förstärks genom att de inte måste passera en massa okända människors händer.
Viktigast av allt är dock att interaktionen mellan fotograf/modell/AD/stylist/assistent m fl blir omedelbar. Det tar faktiskt en stund att arbeta upp modellens känsla. Om man ideligen måste avbryta långa stunder blir det många repriser.
TID och KONTROLL är nyckelorden vid studio/modellfotografering.
Sedan måste jag väl tillägga att digitalt nyss passerat film i kvalitet både på 35mm- och mellanformatssidan. Det hjälper inte att några krampaktigt hänger fast vid den motsatta åsikten. Sedan kan man argumentera att man föredrar naturens slump före slumpalgoritmer i datorn. Det mänskliga ögat kan inte avgöra skillnaden iaf.
De som uppskattar mörkrumsarbete skall jag däremot inte ge mig på att motsäga.
/G