Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördelar med digitalt vid modellfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Vilka fördelar finns det med att plåta digitalt när man plåtar modeller förutom att man sparar film? Jag har tyckt mig märka en förändring när det gäller bildkvalitéen men jag kan inte sätta fingret på det exakt. Alltså att bilderna höjs något i kvalitéen när många började gå över till digitalkamera av er på fotosidan.
Vet inte om jag uttryckt mig klart men vi får väl se var tråden leder så får jag förtydliga mig.

Fördelar med "dig-it-down"...

Jo, Patric! Du kan ta en bild av/på Birgitta Dahl och se'n går Du in i nå't/nå'ra "hippa" program, och vips som genom trollspö't, ut kommer Cindy Crawford...

Mvh: (Den ALDRIG nå'nsin provokative...)Stefan S

Men det kan jag göra med en analog kamera också om jag scannar in bilden i datorn.
Hoppas på lite mer seriösa inlägg.

Äh, han skojade ju bara.

Kan det kanske vara så att man får ett större urval av bilder att plocka ifrån? Eller att man snabbt ser resultatet och därför upptäcker "fel" som man direkt kan korrigera?

Mina två ören...
/M

kan det vara så att du kan, tack vare att du ser bilden på en gång, göra förändringar i ditt tänkande på hur du ska ljussätta osv. även om många här är duktiga fotografer som knappast har tur med sina analoga bilder så finns det ju ändå en chans att man upptäcker konstigheter när man får se resultatet på en gång

//Johannes

EDIT: ok... kom tvåa.. damn. håller med om antalet bilder..

Jo, tanken har slagit mig. Själv plåtar jag fortfarande analogt. Men jag funderar allvarligt på att gå över till digitalt om det ger mig vad jag vill ha i studion. Ska testa den närmaste tiden.
Är digitalkameran mer tolerant mot andra ljuskällor än andra blixtar. Plåtar man inomhus analogt blir ljuset gärna lite gult. Är det lättare att få ett bra ljus med digitala kameror (alltså att få bort det gula ljuset tex)? Finns det någon skillnad i hur en digitalkamera mäter ljuset mot hur en analog kamera mäter?

Nu har jag aldrig fotat digitalt, men det jag saknar är att se bilden direkt (då menar jag inte på en liten display utan på monitorn) På så sätt kan man se om ljuset är rätt inställt och så.

/ Marcus - som vill ha ett digitalbakstycke

Fördelar med dig...

Patric&Mathias!
Ni har, delvis rätt, bägge två!
Precis som Jag, delvis, va' seriös...
Tänk tillbaka lite', kom ihåg/minns(?)Carola i reklamen strax innan jul.
V-a-r-f-ö-r i HELA(7-ka)världen FÖRVANSKA Hennes ben och göra dem längre och tunnare???
Hon ÄR vacker som Hon ÄR!!!
Och, att Hon som förebild, idol och kristen(???)sedan "väljer att prostituera bort" sanningen dessutom...
Nej, Jag vill bestämt och med skärpa hävda att dylika förfaranden ÄR förfärande!!!
Det finns, tyvärr, otal antal fler x-mpel...
Lögnen och pseudon regerar, dock INTE över Mej, TACK-Å-LOV!!!

Mvh: Stefan S

Så här står det i ursprungstråden
Vilka fördelar finns det med att plåta digitalt när man plåtar modeller

Det vill säga när man plåtar.

/ Marcus

www.tille.se skrev:
Är digitalkameran mer tolerant mot andra ljuskällor än andra blixtar. Plåtar man inomhus analogt blir ljuset gärna lite gult. Är det lättare att få ett bra ljus med digitala kameror (alltså att få bort det gula ljuset tex)?

Jag antar att du kan laborera mer. Om du plåtar i RAW-formatet, så kan du ju justera t.ex. vitbalans i efterhand. Då menar jag inte i Photoshop eller så. Utan RAW-bilden "framkallar" du ju med speciell programvara.

Sedan kan det ju vara så att en neg/dia scanning är , i alla fall för mig, svårare att få till snyggt än om jag tar bilden digitalt från början.

Därav må hända bättre kvalité på bilder här på webben?

En klar fördel med att plåta digitalt är att man kan visa modellen hur det blir direkt och detta förenklar nog kommunikationen mellan modell och fotograf.
Själv plåtar jag analogt men önskar mig ett digitalbakstycke.

Fördel...

Bäste Johan! Jag har för VANA att svara andra människor i exakt&precis den ton Jag själv blir tilltalad, inga som helst märkvärdigheter i det...

Re: Fördel...

lion-62 skrev:
Bäste Johan! Jag har för VANA att svara andra människor i exakt&precis den ton Jag själv blir tilltalad, inga som helst märkvärdigheter i det...

Ok, Stefan. Om du tyckte jag skrek då jag skrev i fetstil var det ju synd, för min mening var bara att häva fram att det är tråkigt när diskussionerna drar iväg åt fel håll.

Nu ska jag inte dra vidare i det här felskäret utan slutar härmed.

/ Marcus

Nu tycker jag att det börjar spåra ur lite. Behärska er, mina herrar...

Fetstilen var nog avsedd att förtydliga inte skrika.

Brummelisa skrev:
Nu har jag aldrig fotat digitalt, men det jag saknar är att se bilden direkt (då menar jag inte på en liten display utan på monitorn) På så sätt kan man se om ljuset är rätt inställt och så.

/ Marcus - som vill ha ett digitalbakstycke

du behöver inte ha ett digitalbakstycke bara för att få se bilden direkt på datorskärm.
det finns gott om capture-program som du kan använda för att plåta direkt till en dator istället för minneskort.
Capture One är ett eminent sådant program.
dessutom finns det ett märkesprogram till kamerorna, fast mig veterligen så slår capture one de flesta sådana på fingrarna.
har för mig att jag hört nåt om att canon tillome rekommenderar capture one istället för sitt eget...?

personligen tycker jag att jag klarar mig mycket bra på display, highlightvarning och histogram så jag har aldrig brytt mig om att köra annat än till minneskort när jag kör DSLR.
jag är inte så förtjust i sladdar, och D2h är inget för mig. ;o)

det smidiga med att köra direkt till datorn, som jag tycker, är att någon kan stå vid datorn och berätta för fotograf och modell om det är nån detalj som stör.
en stylist kan tex. ha järnkoll på helheten om hon/han står och kollar på skärmen hela tiden.
eller för den delen en fotoassistent.

Brummelisa skrev:
Fast jag har en liten rysk mellanformatskamera och då fungerar väl inte capture one?

/ Marcus

vicket digitalbakstycke passar till den? (funkar nåt öht?)
capture one funkar till flera DSLR och phase one bakstycken. sen har ju sinarbacken sitt captureshop. det finns kanske fler bakstycken och program, men dessa är de jag känner till. någon kan säkerligen fylla i vidare info åt mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar