Brummelisa skrev:
Nu har jag aldrig fotat digitalt, men det jag saknar är att se bilden direkt (då menar jag inte på en liten display utan på monitorn) På så sätt kan man se om ljuset är rätt inställt och så.
/ Marcus - som vill ha ett digitalbakstycke
du behöver inte ha ett digitalbakstycke bara för att få se bilden direkt på datorskärm.
det finns gott om capture-program som du kan använda för att plåta direkt till en dator istället för minneskort.
Capture One är ett eminent sådant program.
dessutom finns det ett märkesprogram till kamerorna, fast mig veterligen så slår capture one de flesta sådana på fingrarna.
har för mig att jag hört nåt om att canon tillome rekommenderar capture one istället för sitt eget...?
personligen tycker jag att jag klarar mig mycket bra på display, highlightvarning och histogram så jag har aldrig brytt mig om att köra annat än till minneskort när jag kör DSLR.
jag är inte så förtjust i sladdar, och D2h är inget för mig. ;o)
det smidiga med att köra direkt till datorn, som jag tycker, är att någon kan stå vid datorn och berätta för fotograf och modell om det är nån detalj som stör.
en stylist kan tex. ha järnkoll på helheten om hon/han står och kollar på skärmen hela tiden.
eller för den delen en fotoassistent.