Annons

Fördel med auto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Dagens enkät: Vilka eventuella fördelar och nackdelar finns med att använda sig av autoläget vid sättning av svart- och vitpunkt i Elements och Photoshop?
Kan man mecka något med inställningarna och få till ett bättre och anpassat autoläge?

Själv använder jag det inte alls, är därför nyfiken på vilka som använder de automatiska inställningarna i nivå- och kurvverktyget.

Finns det något tips på bra tråd om detta så är jag tacksam för detta också.

Dagens enkät: Vilka eventuella fördelar och nackdelar finns med att använda sig av autoläget vid sättning av svart- och vitpunkt i Elements och Photoshop?
Kan man mecka något med inställningarna och få till ett bättre och anpassat autoläge?

Själv använder jag det inte alls, är därför nyfiken på vilka som använder de automatiska inställningarna i nivå- och kurvverktyget.

Finns det något tips på bra tråd om detta så är jag tacksam för detta också.

Jag har använt det någon gång, men det är länge sedan. Vissa bilder passar bra för verktyget (eller tvärtom). Man kan prova det och blir inte resultatet bra så är det bara att trycka ctrl+z.

Det går att ställa in hur verktygen ska klippa och det kan funka bra i en del sammanhang som sagt.

Jag har använt det någon gång, men det är länge sedan. Vissa bilder passar bra för verktyget (eller tvärtom). Man kan prova det och blir inte resultatet bra så är det bara att trycka ctrl+z.

Vad har du velat åstadkomma med autoläget? Kan du säga något om vilken typ av bilder som passar bra för automatiska inställningar av svart- och vitpunkt?

Det går att ställa in hur verktygen ska klippa och det kan funka bra i en del sammanhang som sagt.

Hur gör man inställningarna?
(Frågar även om jag nu tänker kolla om jag kan hitta svaret på egen hand.)

Både Curves och Levels har förinställníngar man kan göra, när man har dem som justeringslager.

Snabbaste sättet att sen komma åt dem bör vara att göra en action för varje inställning. Så slipper man ta fram justeringslagret och bläddra bland förinställningarna.

Vad har du velat åstadkomma med autoläget? Kan du säga något om vilken typ av bilder som passar bra för automatiska inställningar av svart- och vitpunkt?

Svar: Det får man prova sej fram till.

Hur gör man inställningarna?
(Frågar även om jag nu tänker kolla om jag kan hitta svaret på egen hand.)

Om du öppnar ett justeringslager med nivåer (som jag sällan använder) eller kurvor (som jag har som viktigaste verktyg) så finns det en knapp till höger som heter Options i den engelska versionen. Där finns en del inställningar, inte bara av gränserna för sv och vitpunkt utan också en del annat.
Genom att trycka på knappen Auto ovanför så utförs det du ställt in.

Jag brukar använda autoexponering i lightroom för "snabbframkallning". Vissa bilder blir hyfsade andra passar det inte alls. Ctrl-z och manuellt gäller då.

Jag brukar använda autoexponering i lightroom för "snabbframkallning". Vissa bilder blir hyfsade andra passar det inte alls. Ctrl-z och manuellt gäller då.

Då uppstår nästa fråga: Inte vad snabbframkallning är (för jag tror i alla fall att jag förstår), men frågan är vilka bilder du använder snabbframkallning till?
Skulle du använda snabbframkallning och autoläget till bilder som är väldigt viktiga?

Då uppstår nästa fråga: Inte vad snabbframkallning är (för jag tror i alla fall att jag förstår), men frågan är vilka bilder du använder snabbframkallning till?
Skulle du använda snabbframkallning och autoläget till bilder som är väldigt viktiga?

Eftersom det är så enkelt att ångra sig så skadar det inte att testa om autoläget är en bra utgångspunkt för alla bilder som ligger fel från början. De som är bra direkt ur kameran behöver bara smärre justeringar. Mindre "viktiga" bilder kanske t.o.m. får nöja sig med autokorrigeringen, medan andra ges en mera grundlig redigering.

Tack Hans Erik och alla andra i tråden för responsen. Känner att jag fått svar på mina frågor. Men är det någon ytterligare som har något att tillägga så går det bra.

Jag brukar inte använda autoläget. Jag tycker att det är för aggresivt och skapar för mycket högdagrar och för stora/onaturliga kontraster. Att sätta vitpunkt/svartpunkt för hand brukar ge bättre resultat.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto