Frekeman
Aktiv medlem
Det experimentet bör du nog göra efter att du har blivit mer erfaren för att det ska bli rättvist.jag litar på er erfarna fotografer att det är så. Men det vore kul att experimentera lite och ta med 18-300 objektiv, motljusskydd med en Canon system kamera respektive en enklare kompaktkamera (inte så fin kamera som din Leica ) och upptäcka reaktionerna.
Naturligtvis bör man ha i minnet att kvalitén på proffskamera resp. proffsobjektiv med fullformat kamera ger större chans till bättre kvalité vid större fotoutskrift mm.
Och vad beträffar proffsutrustning eller inte så menar jag att det är allra viktigast att du har en kamera och objektiv som inbjuder till att du tar med dig kameran ut och använder den. Och att brännvidden passar dig. Kameran ska också vara snabb att använda för ofta går det undan på gatan. Jag köpte en Sony RX-100 v4 för att ha med mig den som en allround-kamera men också för lite gatufoto. Men, i praktiken är den för pillrig och långsam. Jag kan säkert snabba upp den lite genom att studera manualen lite noggrannare men överlag blir den aldrig ett första- eller andrahandsval för mitt gatufotande.
Bildkvalitet inom gatufoto är sekundärt som jag ser det. Innehåll och komposition trumfar det andra. Däremot, om bildkvaliteten är så pass dålig att den drar till sig uppmärksamhet så kanske utrustningen behöver uppgraderas?
Om du skulle gå ut å gatufota idag vad har du för utrustning då?