Alagazam
Avslutat medlemskap
Faktum är att jag har pratat med en hel del folk som har kunskap om sådant. Och enkelt uttryckt så är det inte sant, eller det beror på budskapet eller informationens art.
Du skulle t ex kunna fylla instruktionsboken till din kamera med bilder. Det enda effektiva med det skulle vara att du möjligen slapp olika språk. Men det är inte särskilt effektivt i övrigt. Texten fyller mycket större funktion där.
På samma sätt är det betydligt lättare visa på bakgrund till en händelse med hjälp av text. Beskriva lukter och ljud görs många gånger bättre i text än på bild.
En bild har idag inget större bevisvärde i rätten. Idag när du åberopar en bild som "bevis" så måste du också kalla in en expert som kan uttala sig om bildens äkthet. Därav ser vi idag digitala lösningar i t ex Nikons kameror för att garantera att bilden är opåverkad. En bild är idag en indicier i rätten, ett vittnesmål som utan känd avsändare är i det närmaste värdelöst.
/Maverick
Jag kan väl konstatera att jag inte delar din uppfattning. Du har dina källor och jag respekterar det. Däremot tror jag inte att vi pratar om riktigt samma sak. Att en bild på en dvd inte berättar hur den fungerar är ju en sak. Men att bevisa en massgrav med bara ord är svårare. Det är det jag menar med bildens överlägsna kraft kontra ordet.
Att bildmanipulation är enklare än någonsin idag är givetvis alldeles korrekt. Det har dock inte gjort betydelsen av en bild mindre. Däremot har det förändrat vårt kritiska sätt att titta på den.