Walle
Aktiv medlem
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
laan skrev:
....
Borde ha bett henne dra dit pepparn växer och sagt att jag bara fotade estetiskt tilltalande saker.
Splanky skrev:
Ja du verkar ju ha bra koll. Förstår att det uppstår problem med kommunikation med en sådan arrogant och självupptagen inställning. Har du hört talas om ordet ödmjukhet? Eller respekt för andras åsikter? Helt otroligt vilken överlägsen attityd du försöker omge dig med. Totalt ignorera någons åsikter för att du själv anser dig vara överlägsen fotograferandets ädla konst. Man blir spyfärdig över sådant. Egentligen tycker jag bara synd om dig. Du växer väl upp så småning om....
gitte edelman skrev:
Att fråga först är sällan en god idé.
1) Bilden man såg är borta vid det laget.
2) Det väcker VERKLIGEN frågor. Varför vill du det? Får jag betalt? Kommer hon/han i tidningen? Får man inte vara här? Osv. osv. När du svarat på alla frågorna är det bara solnedgången kvar att plåta...
laan skrev:
Detta var den tråd med mest galna åsikter och tankar jag någonsin läst..
Ni som propagerar för förbud och liknande kan ju sluta fota å dra från fotosidan.. skulle minska problemet helt klart.
Det kanske är därför man själv föredrar att fota fågel och villt. Det närmaste jag kommit en sådan här situation var när jag låg och fotade fågel vid en sjö (där det dessutom är hundförbud från och med maj) och en tjej kommer och går med sin lösa hund. Hennes hund skrämmer bort de fåglar jag är intresserad av, och hon kommer och fråga med otrevlig ton: "fotograferar du oss!?!"
Jag fick bara ur mig: "Nej, men jag försöker fota de fåglar din hund skrämmer bort"
Jag blev verkligen otroligt förbannad och kännde mig "misstänkliggjord" och därigenom kränkt.
Borde ha bett henne dra dit pepparn växer och sagt att jag bara fotade estetiskt tilltalande saker.
Susann56 skrev:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ni som propagerar för förbud och liknande kan ju sluta fota å dra från fotosidan.. skulle minska problemet helt klart.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Tror du verkligen det skulle hjälpa på något vis?
Varför skulle man inte kunna vara medlem här om man nu har en åsikt där man tycker att man vänligt frågar personen först innan man fotograferar.Förstår inte ditt resonemang men du låter onekligen aggresiv.
Sammanhanget du tar upp det i med att inleda om debatten.. Avser det debatten här i denna tråden? I så fall har jag uppfattat den annorlunda. Jag har uppfattat det som att de allra flesta om inte alla besitter viss moral och sunt förnuft (fast inte förbudsivrarna enligt mig vad gäller just det sistnämnda då.alf109 skrev:
Det märks också hur polariserad debatten blir iom att vi pratar om lite olika saker tror jag. Den ena sidan hävdar den juridiska rätten att fotografera vad man vill med några få undantag. Den andra sidan tycker detta är fel. Jag tycker kanske att man även borde göra ett moraliskt ställningstagande, vilket ofta glöms bort. Även om jag har juridisk rättighet att fotografera kan det i vissa fall vara moraliskt förkastligt. Om man ställer sig frågan om man själv skulle vilja bli fotograferad i samma situation innan man tar bilden tror jag att många problem skulle försvinna av sig själva.
Jag tycker kanske att man även borde göra ett moraliskt ställningstagande, vilket ofta glöms bort. Även om jag har juridisk rättighet att fotografera kan det i vissa fall vara moraliskt förkastligt. Om man ställer sig frågan om man själv skulle vilja bli fotograferad i samma situation innan man tar bilden tror jag att många problem skulle försvinna av sig själva.
Inget förstör mer för oss som håller på med gatufoto än alla dessa som, med hävdande av lagen, trycker upp sin kamera i näsan på folk i tid och otid. Eller jagar folk mot deras vilja med teleobjektiv.
Även om jag kan svaret förstår jag inte frågan??lottawe skrev:
Sammanhanget du tar upp det i med att inleda om debatten.. Avser det debatten här i denna tråden? I så fall har jag uppfattat den annorlunda. Jag har uppfattat det som att de allra flesta om inte alla besitter viss moral och sunt förnuft (fast inte förbudsivrarna enligt mig vad gäller just det sistnämnda då.
Sen följs det stycket om debatten med att påtala "alla dessa som, med hävdande av lagen, trycker upp sin kamera i näsan på folk i tid och otid. Eller jagar folk mot deras vilja med teleobjektiv." Men hur många är "Alla dessa" egentligen? Fler än typerna som utger sig för att vara modellfotografer för att locka unga tjejer för annat? Lika många? Handlar det om bråkdelar eller höga procent?
Skithögar finns säkert inom alla kategorier, men majoriteten får vi väl ändå hoppas har mer vett än vad det låter som med "alla dessa........" Jag vill iaf tro det.
Jaså angående polariseringen menar jag att det lätt blir så att man gräver ned sig i skyttegravar i stället för att försöka resonera. Det ena lägret hävdar sin rätt och det andra vill förbjuda. Jag tror egentligen inte att denna (eller någon fråga egentligen) är så antingen eller.lottawe skrev:
Första meningen jag citerade. Där ordet "debatten" finns med..
Jag ställde flera frågor. Bl.a en för att jag är nyfiken på hur stor skaran "alla som" i sammanhanget du använder det egentligen är. Hoppas de inte är så många.. Personligen tror jag på att det handlar om en ytterst liten grupp, men jag kan ju ha fel.
Du inledde med "Sammanhanget du tar upp det i med att inleda om debatten.. Avser det debatten här i denna tråden?"lottawe skrev:
Tack tack för svar D...
alf109 skrev:
Vi får hoppas att det inte blir lika illa här. Jag läste en artikel i Black & White Photography där flera gatufotografer i England tom övervägde att helt sluta med gatufoto beroende på det "klimat" som rådde på gatan, speciellt barn var helt tabu. Tyvärr är det just mediastormar bl.a. som skapar denna hätska stämning, kombinerat med personer utan fingertoppskänsla. Det är ganska vanligt att folk fotograferar utan den minsta smidighet, utan att visa hänsyn till de fotograferade. Jag tror att dessa också starkt bidrar till det hårdare fotoklimatet på våra gator och torg. Så mitt råd blir att aldrig fotografera folk i förnedrande situationer och aldrig fota folk som klart visar att dom inte vill bli fotograferade. Det kan ibland vara direkt kontraproduktivt att hävda sin rätt, även om man har den. Med lite mer fingertoppskänsla och sunt förnuft kommer vi säkert att kunna fortsätta vårt gatufotande även i framtiden.
Det märks också hur polariserad debatten blir iom att vi pratar om lite olika saker tror jag. Den ena sidan hävdar den juridiska rätten att fotografera vad man vill med några få undantag. Den andra sidan tycker detta är fel. Jag tycker kanske att man även borde göra ett moraliskt ställningstagande, vilket ofta glöms bort. Även om jag har juridisk rättighet att fotografera kan det i vissa fall vara moraliskt förkastligt. Om man ställer sig frågan om man själv skulle vilja bli fotograferad i samma situation innan man tar bilden tror jag att många problem skulle försvinna av sig själva.
Inget förstör mer för oss som håller på med gatufoto än alla dessa som, med hävdande av lagen, trycker upp sin kamera i näsan på folk i tid och otid. Eller jagar folk mot deras vilja med teleobjektiv. Om även dessa kunde fotografera med en smula sunt förnuft skulle denna fråga förmodligen inte existera. Och det är väl just detta som får folk att skrika om ändrad lagstiftning. Gatufotografering bör bedrivas så att man varken kränker någon eller uppfattas som påträngande tycker jag.
ErlandH skrev:
Jodå, detta sker nära nog dagligen. Det kanske inte är lika vanligt att man plockar bort en hel artikel som att man plockar bort enstaka formuleringar. Eller undviker att publicera vissa bilder. Just för att de anses vara motbjudande.