Annons

Förbjud fotografering av små barn.

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta var den tråd med mest galna åsikter och tankar jag någonsin läst..

Ni som propagerar för förbud och liknande kan ju sluta fota å dra från fotosidan.. skulle minska problemet helt klart.



Det kanske är därför man själv föredrar att fota fågel och villt. Det närmaste jag kommit en sådan här situation var när jag låg och fotade fågel vid en sjö (där det dessutom är hundförbud från och med maj) och en tjej kommer och går med sin lösa hund. Hennes hund skrämmer bort de fåglar jag är intresserad av, och hon kommer och fråga med otrevlig ton: "fotograferar du oss!?!"

Jag fick bara ur mig: "Nej, men jag försöker fota de fåglar din hund skrämmer bort"

Jag blev verkligen otroligt förbannad och kännde mig "misstänkliggjord" och därigenom kränkt.

Borde ha bett henne dra dit pepparn växer och sagt att jag bara fotade estetiskt tilltalande saker.
 
Splanky skrev:
Ja du verkar ju ha bra koll. Förstår att det uppstår problem med kommunikation med en sådan arrogant och självupptagen inställning. Har du hört talas om ordet ödmjukhet? Eller respekt för andras åsikter? Helt otroligt vilken överlägsen attityd du försöker omge dig med. Totalt ignorera någons åsikter för att du själv anser dig vara överlägsen fotograferandets ädla konst. Man blir spyfärdig över sådant. Egentligen tycker jag bara synd om dig. Du växer väl upp så småning om....

Härligt härligt :D
 
gitte edelman skrev:
Att fråga först är sällan en god idé.
1) Bilden man såg är borta vid det laget.
2) Det väcker VERKLIGEN frågor. Varför vill du det? Får jag betalt? Kommer hon/han i tidningen? Får man inte vara här? Osv. osv. När du svarat på alla frågorna är det bara solnedgången kvar att plåta...

Detta är verkligen bra skrivit.

Om någon kommer och frågar så kommer alltid funderingen på om bilden kanske ska användas komerciellt eller så. tyvärr skulle nog jag med gjort det om jag inte vore fotointresserad.
 
laan skrev:
Detta var den tråd med mest galna åsikter och tankar jag någonsin läst..

Ni som propagerar för förbud och liknande kan ju sluta fota å dra från fotosidan.. skulle minska problemet helt klart.



Det kanske är därför man själv föredrar att fota fågel och villt. Det närmaste jag kommit en sådan här situation var när jag låg och fotade fågel vid en sjö (där det dessutom är hundförbud från och med maj) och en tjej kommer och går med sin lösa hund. Hennes hund skrämmer bort de fåglar jag är intresserad av, och hon kommer och fråga med otrevlig ton: "fotograferar du oss!?!"

Jag fick bara ur mig: "Nej, men jag försöker fota de fåglar din hund skrämmer bort"

Jag blev verkligen otroligt förbannad och kännde mig "misstänkliggjord" och därigenom kränkt.

Borde ha bett henne dra dit pepparn växer och sagt att jag bara fotade estetiskt tilltalande saker.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ni som propagerar för förbud och liknande kan ju sluta fota å dra från fotosidan.. skulle minska problemet helt klart.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Tror du verkligen det skulle hjälpa på något vis?
Varför skulle man inte kunna vara medlem här om man nu har en åsikt där man tycker att man vänligt frågar personen först innan man fotograferar.Förstår inte ditt resonemang men du låter onekligen aggresiv.
 
Susann56 skrev:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ni som propagerar för förbud och liknande kan ju sluta fota å dra från fotosidan.. skulle minska problemet helt klart.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Tror du verkligen det skulle hjälpa på något vis?
Varför skulle man inte kunna vara medlem här om man nu har en åsikt där man tycker att man vänligt frågar personen först innan man fotograferar.Förstår inte ditt resonemang men du låter onekligen aggresiv.

Det är väl tämligen långt mellan "fråga vänligt först" och "förbud". :)
 
alf109 skrev:
Det märks också hur polariserad debatten blir iom att vi pratar om lite olika saker tror jag. Den ena sidan hävdar den juridiska rätten att fotografera vad man vill med några få undantag. Den andra sidan tycker detta är fel. Jag tycker kanske att man även borde göra ett moraliskt ställningstagande, vilket ofta glöms bort. Även om jag har juridisk rättighet att fotografera kan det i vissa fall vara moraliskt förkastligt. Om man ställer sig frågan om man själv skulle vilja bli fotograferad i samma situation innan man tar bilden tror jag att många problem skulle försvinna av sig själva.
Jag tycker kanske att man även borde göra ett moraliskt ställningstagande, vilket ofta glöms bort. Även om jag har juridisk rättighet att fotografera kan det i vissa fall vara moraliskt förkastligt. Om man ställer sig frågan om man själv skulle vilja bli fotograferad i samma situation innan man tar bilden tror jag att många problem skulle försvinna av sig själva.

Inget förstör mer för oss som håller på med gatufoto än alla dessa som, med hävdande av lagen, trycker upp sin kamera i näsan på folk i tid och otid. Eller jagar folk mot deras vilja med teleobjektiv.
Sammanhanget du tar upp det i med att inleda om debatten.. Avser det debatten här i denna tråden? I så fall har jag uppfattat den annorlunda. Jag har uppfattat det som att de allra flesta om inte alla besitter viss moral och sunt förnuft (fast inte förbudsivrarna enligt mig vad gäller just det sistnämnda då;).

Sen följs det stycket om debatten med att påtala "alla dessa som, med hävdande av lagen, trycker upp sin kamera i näsan på folk i tid och otid. Eller jagar folk mot deras vilja med teleobjektiv." Men hur många är "Alla dessa" egentligen? Fler än typerna som utger sig för att vara modellfotografer för att locka unga tjejer för annat? Lika många? Handlar det om bråkdelar eller höga procent?

Skithögar finns säkert inom alla kategorier, men majoriteten får vi väl ändå hoppas har mer vett än vad det låter som med "alla dessa........" Jag vill iaf tro det.
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Sammanhanget du tar upp det i med att inleda om debatten.. Avser det debatten här i denna tråden? I så fall har jag uppfattat den annorlunda. Jag har uppfattat det som att de allra flesta om inte alla besitter viss moral och sunt förnuft (fast inte förbudsivrarna enligt mig vad gäller just det sistnämnda då;).

Sen följs det stycket om debatten med att påtala "alla dessa som, med hävdande av lagen, trycker upp sin kamera i näsan på folk i tid och otid. Eller jagar folk mot deras vilja med teleobjektiv." Men hur många är "Alla dessa" egentligen? Fler än typerna som utger sig för att vara modellfotografer för att locka unga tjejer för annat? Lika många? Handlar det om bråkdelar eller höga procent?

Skithögar finns säkert inom alla kategorier, men majoriteten får vi väl ändå hoppas har mer vett än vad det låter som med "alla dessa........" Jag vill iaf tro det.
Även om jag kan svaret förstår jag inte frågan??
Om du skriver vad du anser att jag varit otydlig med så kan jag säkert svara? Vilken debatt hänvisar du till?
 
Första meningen jag citerade. Där ordet "debatten" finns med..

Jag ställde flera frågor. Bl.a en för att jag är nyfiken på hur stor skaran "alla som" i sammanhanget du använder det egentligen är. Hoppas de inte är så många.. Personligen tror jag på att det handlar om en ytterst liten grupp, men jag kan ju ha fel.

EDIT: Kort sagt, jag uppfattade den frasen jag nämner i detta inlägget som en överdrift precis som jag uppfattar en hel del annat här i tråden också som överdrifter. T.ex. tror jag inte på att människor behöver vara så rädda för att fotografera sina barn på fotbollsträningar/matcher och jag tror inte att sååå många jagar folk med teleobjektiv eller sticker upp objektivet i näsan på folk heller. Jag vill tro att de flesta fotointresserade är bättre än så precis som jag vill tro att de flesta föräldrar inte reagerar som Dan B.
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Första meningen jag citerade. Där ordet "debatten" finns med..

Jag ställde flera frågor. Bl.a en för att jag är nyfiken på hur stor skaran "alla som" i sammanhanget du använder det egentligen är. Hoppas de inte är så många.. Personligen tror jag på att det handlar om en ytterst liten grupp, men jag kan ju ha fel.
Jaså angående polariseringen menar jag att det lätt blir så att man gräver ned sig i skyttegravar i stället för att försöka resonera. Det ena lägret hävdar sin rätt och det andra vill förbjuda. Jag tror egentligen inte att denna (eller någon fråga egentligen) är så antingen eller.

När det gäller "alla som..." är det ganska många i antal, däremot är det säkert ganska få i procent räknat. Men mitt användande av "alla dessa" i detta sammanhang har inte så mycket med numerären att göra, utan skall snarare tolkas som min åsikt att "alla som ägnar sig åt detta borde lägga av med det". På samma sätt som att "alla dessa supporters som super och slår sönder" inte syftar på alla supporters utan bara på gruppen som super och slår sönder.
 
Senast ändrad:
Tack tack för svar:) Då är jag med. Och glad att jag inte känt av alla dessa;)

Styckena är hela bortsett från det allra sista. Det klippte jag där för att det var där det jag funderade på tog slut. Det som följde där jag klippte "Om även dessa kunde fotografera med en smula sunt förnuft skulle denna fråga förmodligen inte existera. Och det är väl just detta som får folk att skrika om ändrad lagstiftning. Gatufotografering bör bedrivas så att man varken kränker någon eller uppfattas som påträngande tycker jag." efter ordet teleobjektiv föll utanför för att mina funderingar inte innefattade det, men det att plåta med sunt förnuft håller jag i alla fall tveklöst med om.
 
lottawe skrev:
Tack tack för svar:) D...
Du inledde med "Sammanhanget du tar upp det i med att inleda om debatten.. Avser det debatten här i denna tråden?"
Och svaret på den frågan fanns ju i det inledande stycket som du utelämnade, vilket i sin tur var ett svar på Birgitta Edelmans inlägg. Det är det jag menade med att ta med allt om man citerar. Man bör tänka på att alla kanske inte har tid eller lust att läsa hela tråden, och då kan det bli väldigt kryptiskt om man sas bildar sig sin uppfattning på någon annans uppfattning om vad ytterligare någon annan sagt om du förstår vad jag menar ;)

Hur som helst, iom detta tänker jag lämna tillbaks tråden till det den ursprungligen handlade om.
 
Men då är det inte hela stycken utan hela inlägg du efterlyser om jag får märka ord. Är inte faktum att det rentav är lite mot vett och etikett på nätet att citera långa inlägg helt om det är delar ur man funderar på eller vill kommentera? Det brukar påstås att man ska citera med måtta och jag försöker göra det med att ta med det relevanta för mina frågor utan att ta dem ur sina sammanhang. Och detta sättet att citera tänker jag fortsätta med och hoppas att det accepteras. Första stycket har jag ingen fundering om, jag ser heller inte svaret på frågan jag ställde på rak arm där och därför frågade jag. Och jag tänker fortsätta fråga när jag vill veta. Hoppas det är ok. Här är hela inlägget.

alf109 skrev:
Vi får hoppas att det inte blir lika illa här. Jag läste en artikel i Black & White Photography där flera gatufotografer i England tom övervägde att helt sluta med gatufoto beroende på det "klimat" som rådde på gatan, speciellt barn var helt tabu. Tyvärr är det just mediastormar bl.a. som skapar denna hätska stämning, kombinerat med personer utan fingertoppskänsla. Det är ganska vanligt att folk fotograferar utan den minsta smidighet, utan att visa hänsyn till de fotograferade. Jag tror att dessa också starkt bidrar till det hårdare fotoklimatet på våra gator och torg. Så mitt råd blir att aldrig fotografera folk i förnedrande situationer och aldrig fota folk som klart visar att dom inte vill bli fotograferade. Det kan ibland vara direkt kontraproduktivt att hävda sin rätt, även om man har den. Med lite mer fingertoppskänsla och sunt förnuft kommer vi säkert att kunna fortsätta vårt gatufotande även i framtiden.

Det märks också hur polariserad debatten blir iom att vi pratar om lite olika saker tror jag. Den ena sidan hävdar den juridiska rätten att fotografera vad man vill med några få undantag. Den andra sidan tycker detta är fel. Jag tycker kanske att man även borde göra ett moraliskt ställningstagande, vilket ofta glöms bort. Även om jag har juridisk rättighet att fotografera kan det i vissa fall vara moraliskt förkastligt. Om man ställer sig frågan om man själv skulle vilja bli fotograferad i samma situation innan man tar bilden tror jag att många problem skulle försvinna av sig själva.

Inget förstör mer för oss som håller på med gatufoto än alla dessa som, med hävdande av lagen, trycker upp sin kamera i näsan på folk i tid och otid. Eller jagar folk mot deras vilja med teleobjektiv. Om även dessa kunde fotografera med en smula sunt förnuft skulle denna fråga förmodligen inte existera. Och det är väl just detta som får folk att skrika om ändrad lagstiftning. Gatufotografering bör bedrivas så att man varken kränker någon eller uppfattas som påträngande tycker jag.
 
Senast ändrad:
ErlandH skrev:
Jodå, detta sker nära nog dagligen. Det kanske inte är lika vanligt att man plockar bort en hel artikel som att man plockar bort enstaka formuleringar. Eller undviker att publicera vissa bilder. Just för att de anses vara motbjudande.

Jag vet inte vilken tidning du jobbat på men där jag har varit under våren så har vi haft anledning att bevaka morden i Arboga, Lissjö, delvis Engla och nyligen en ungdomsledare som misstänks för övergrepp och våldtäkt mot barn. Samtliga fall är svåra att hantera ur ett mediaetiskt perspektiv.

Jag är rätt säker på att vår ansvariga utgivare inte lagt sig i nån större omfattning. Givetvis diskuteras texter och bilder men inte av ansvarig utgivare. Normalt så är läser redaktionscheferna alla texter, fast inte säkert, och känner de sig osäker går de till ansvarig utgivare. När det kommer till bilder så är det i stora drag bara en bild som chefisarna tillsammans med redigerare och ansvarig utgivare diskuterar och det är bilden på första sidan. I övrigt diskuteras det mellan fotograferna om den som tog bilden är osäker. Sedan väljer redigerarna eller bildchefen bild från det urval fotografen lämnat ifrån sig.

Sedan träffas alla tjänstgörande på morgonen då man går igenom gårdagens tidning och då alla kan lämna synpunkter på huruvida man gått för långt i nått avseende eller om man ligger på en bra nivå. Och det görs saker som man i efterhand tycker att det inte var så bra, fel bild eller dumma formuleringar.

Så det du beskriver känner jag inte alls igen. I synnerhet inte på en dagligbasis. Så går ansvarig utgivare in så är det för att nån slagit larm eller för att man redan på förhand misstänker att en artikel kan spåra ur. Dom passar sig generellt rätt noga från att ändra fraser och formuleringar eftersom det inte skapar ett särskilt bra arbetsklimat i en miljö där alla betraktar sin skrivna verk som potensiella guldartiklar.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.