Annons

Förbjud fotografering av små barn.

Produkter
(logga in för att koppla)
För att alla älskar att hata nån och helst vill se dom utrotade från jordens yta. Judar eller vargar spelar ingen roll, men bort ska dom.

edit: kanske blandade in den där artikeln i tänkandet

Senast ändrad:
Robin Gyllander skrev:
Varför leder alla moralpanikstrådar till personangrepp?

Ännu har jag inte sett några personangrepp i den här tråden, men jag begår säkert ett själv nu när jag ber dig hålla käften om du inte har något konstruktivt att tillägga.

Åjo, nog har det förekommit personangrepp. Exempelvis så har författaren av den insändare i Aftonbladet som initierade den här tråden blivit kallad för mindre smickrande saker.

Ja och artikelförfattaren insinuerar ju rätt vilt om att fotograferade typer är farliga också så det jämnar nog ut sig;) Men jag reagerade på när och var Robin lade in kommentaren i tråden.

Personligen är jag less på mentaliteten hos vissa vad gäller diskussionsförmåga även om jag inte klassar yttranden som personangrepp. Jag lämnar diskussionen och forumet för en längre framtid (igen.) Märker att jag bidrar till kommunikationsproblem eftersom mina frågor inte förstås och då är ju tanken att försöka resonera ganska körd... Ha det gott, ni som orkar fortsätta!

Förbud mot att ta bilder på allmän plats är bara dumt. Hur ska det tillämpas? Jag har blivit utkörd från Newcastle järnvägsstation ("security reasons" sa dom), samtidigt som det stod en grupp japaner och fotade hejvilt och det satt en skock tågentusister på tältstolar (medhavande termosar och mackor) och fotade lok i timmar på plattformen.
JAG var däremot suspekt.
Efter att ett antal andra fotografer har reagerat erkänner brittiska järnvägarna nu att det ÄR tillåtet att fota --- men man måste anmäla sig till stationschefen.... plus en massa andra regler som sträcker sig från det självklara till det löjliga. (Man får inte använda blixt och förvirra lokförarna, gå på spåren, inte gå klädd i självlysande kläder och får inte klättra upp i stolparna. Sic!!!!)

Vanligt folk har inte kanske 'security' att hänvisa till, men vad är det man har i huvet när man ser att någon tar en bild av en? Internet, paparazzi, dolda kameran? Att bli 'fast' för något? Att bli 'uthängd i pressen?' Är det bara en allmän känsla av att bli utnyttjad och någon gör pengar på en, utan att man riktigt vet vad det är som sker.
Man vet inte att det är motljuset i ens hår fotografen vill ha, utan det är jag, mig, mitt ego som plötsligt har väckt otillbörlig uppmärksamhet. Vad är det med mig, vad vill han/hon?!
Ibland har jag trott att det är en instinktiv grej, det att man plötsligt tycker sig vara i en situation av byte-rovdjur, som får folk att reagera. Men det stämmer inte: i Indien fann jag plötsligt att folk TACKADE mig å det varmaste när jag tog en bild av dom. Bugade och tackade så det var pinsamt!
Dom var smickrade av att någon uppmärksammade dom, 'såg dom.'
Är det så att vi, i vårt individualistiska klimat, där alla tycks skrika 'se mig', 'uppskatta mig', har:
1) noterat att man inte får uppmärksamhet utan att ha gjort något extra, och ofta inte utan att någon annan skor sig på ens bekostnad - 'no free lunch'-tanken?
2) märkt att uppmärksamhet för att ha gjort något 'extra' ofta innebär att man gjort nå't som folk kommer att skratta åt; en tabbe?

Mao. går det inte att ha ett jämlikt förhållande i relationen fotograf och foto-objekt???
Finns det en 'power-un-stabilizer' inbyggd i varje lins?

light skrev:
I Dagens Nyheter idag, i bilaga DN Söndag, sid 3, förekommer en reklambild på en nästan helt naken pojke som fyller hela sidan.

Kommentarer?
Nu har jag sett bilden, och om inte du hade gjort ovanstående påpekande så hade jag nog inte noterat den. Jag brukar bläddra förbi reklambilderna i tidningen utan att titta speciellt mycket på dem.

Den här bilden har jag ingen direkt kommentar till. Den ser ut som en typisk resereklambild, vilket den väl är också.

Nu har inte jag DN, men var det en "nästan naken" pojke eller en i t.ex. badbyxor? Var det ett barn i badbyxor är det sorgligt om det ska kallas "nästan naken" och få någon att tänka på något helt annat än vad en normal människa gör.

Bilden föreställer en pojke, iklädd badbyxor, som springer i vattenbrynet. (Ungefär; jag minns inte alla detaljer i bilden).

Susann56 skrev:
Varför skulle man inte kunna vara medlem här om man nu har en åsikt där man tycker att man vänligt frågar personen först innan man fotograferar.Förstår inte ditt resonemang men du låter onekligen aggresiv.

Du förstod inte, och aggresiv har du nog rätt i.. vara riktigt irriterad.

Jag menade de som förespråkar förbud då jag inte kan se något vettigt i det.

Men man bör nog inte ta gravalvarligt på utalandet. ;)

Igårkväll träffade jag en herre som hade som taktik för att komma närmare gäss, att gå snabbare ju mer de aktade på sig.. =)

Om man har samma taktik när man gatufotar kan jag förstå att det blir lite fel!

ps. Var lite sugen på att fråga honom om han fick bra bilder på deras ryggar.. =)

Akerstrom skrev:
Nu har inte jag DN, men var det en "nästan naken" pojke eller en i t.ex. badbyxor? Var det ett barn i badbyxor är det sorgligt om det ska kallas "nästan naken"
Jag har funderat en stund, men kan inte riktigt förstå hur du menar. Vad menar du med "nästan naken" om en pojke i badbyxor inte passar in på den beskrivningen?

ErlandH skrev:
Jag har funderat en stund, men kan inte riktigt förstå hur du menar. Vad menar du med "nästan naken" om en pojke i badbyxor inte passar in på den beskrivningen?

Med tanke på vad tråden handlar menar jag att det är sorgligt om en reklambild som jag ser förmedlar sommar, sol och semester för andra ger helt andra associationer.

Jag är inte säker, men har en känsla av att vi i det här fallet får olika associationer. Uttrycket "nästan naken" får mig att tänka just på någon som är klädd i bad- eller underkläder.

Fotografera djur?

laan skrev:
.......
Igårkväll träffade jag en herre som hade som taktik för att komma närmare gäss, att gå snabbare ju mer de aktade på sig.. =) ......
Ni som tycker att man ska fråga först eller vill ha lag mot gatufoto... Vad säger ni då om att fotografera djur? Det stackars vilda djuret som fotografen riktar kameran emot kan bli rädd för att fotografen ska äta upp den. Och tamdjur kan vi inte fråga om lov...
Förbud igen?

ErlandH skrev:
Jag är inte säker, men har en känsla av att vi i det här fallet får olika associationer. Uttrycket "nästan naken" får mig att tänka just på någon som är klädd i bad- eller underkläder.

Jag tror att både du och jag ser detta på det sätt som reklammakaren avsåg. Med tanke på att frågan om bilden kom upp i just denna tråd visar på att andra gör helt andra associationer.

Tänker inte försöka förlänga den här diskussionen mer än nödvändigt, men jag förstår fortfarande inte riktigt hur du menar. Det jag såg när jag läste DN var en nästan naken pojke, klädd i badbyxor, på en trevlig somrig bild.

En bild som jag tycker passar utmärkt väl in i diskussionen om ämnet "Förbjud fotografering av små barn". För om jag inte helt har missförstått det är det väl just sådana här bilder vissa vill förbjuda?

En fråga: Låt oss säga att en person tar en bild av min dotter eller min son (eller rent av av mig), säg i badkläder. Sedan går han hem och onanerar till bilden. Har han då begått något slags övergrepp mot mina barn (eller mot mig)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar