ANNONS
Annons

Förbjud fotografering av små barn.

Produkter
(logga in för att koppla)
gitte edelman skrev:
Har ej läst hela tråden, men konstaterar med sorg att barn-fotoparanojan tydligen spridit sig till Sverige också. Här i England vågar man knappt SE på ett barn en gång! Jag har klarat mig - trots att jag glömmer mig ibland och tar bilder med barn på - men troligtvis för att jag är en äldre kärring och ser ofarlig ut.
Att fråga först är sällan en god idé.
1) Bilden man såg är borta vid det laget.
2) Det väcker VERKLIGEN frågor. Varför vill du det? Får jag betalt? Kommer hon/han i tidningen? Får man inte vara här? Osv. osv. När du svarat på alla frågorna är det bara solnedgången kvar att plåta...
Vi får hoppas att det inte blir lika illa här. Jag läste en artikel i Black & White Photography där flera gatufotografer i England tom övervägde att helt sluta med gatufoto beroende på det "klimat" som rådde på gatan, speciellt barn var helt tabu. Tyvärr är det just mediastormar bl.a. som skapar denna hätska stämning, kombinerat med personer utan fingertoppskänsla. Det är ganska vanligt att folk fotograferar utan den minsta smidighet, utan att visa hänsyn till de fotograferade. Jag tror att dessa också starkt bidrar till det hårdare fotoklimatet på våra gator och torg. Så mitt råd blir att aldrig fotografera folk i förnedrande situationer och aldrig fota folk som klart visar att dom inte vill bli fotograferade. Det kan ibland vara direkt kontraproduktivt att hävda sin rätt, även om man har den. Med lite mer fingertoppskänsla och sunt förnuft kommer vi säkert att kunna fortsätta vårt gatufotande även i framtiden.

Det märks också hur polariserad debatten blir iom att vi pratar om lite olika saker tror jag. Den ena sidan hävdar den juridiska rätten att fotografera vad man vill med några få undantag. Den andra sidan tycker detta är fel. Jag tycker kanske att man även borde göra ett moraliskt ställningstagande, vilket ofta glöms bort. Även om jag har juridisk rättighet att fotografera kan det i vissa fall vara moraliskt förkastligt. Om man ställer sig frågan om man själv skulle vilja bli fotograferad i samma situation innan man tar bilden tror jag att många problem skulle försvinna av sig själva.

Inget förstör mer för oss som håller på med gatufoto än alla dessa som, med hävdande av lagen, trycker upp sin kamera i näsan på folk i tid och otid. Eller jagar folk mot deras vilja med teleobjektiv. Om även dessa kunde fotografera med en smula sunt förnuft skulle denna fråga förmodligen inte existera. Och det är väl just detta som får folk att skrika om ändrad lagstiftning. Gatufotografering bör bedrivas så att man varken kränker någon eller uppfattas som påträngande tycker jag.

alf109 skrev:
Gatufotografering bör bedrivas så att man varken kränker någon eller uppfattas som påträngande tycker jag.
Håller innerligt med dig, men jag har blivit påhoppad TROTS att jag använt sunt förnuft.
Det finns nämligen inte alltid sunt förnuft bland de folk som råkar finnas på den gata/i den byggnad/ på den plats man fotograferar. (Kanske är det deras överdrivna ego som gör att dom tror att man tar bilder av just DOM? :) )
Vi har ju redan sett här i tråden att det finns dom som tror att det är en RÄTTIGHET att bestämma om folk kan fotografera dom på allmän plats. (Snart blir man väl attackerad för att man råkar se på dom också... 'Jag bestämmer vem som kan se på mig!')

gitte edelman skrev:
Håller innerligt med dig, men jag har blivit påhoppad TROTS att jag använt sunt förnuft.
Det finns nämligen inte alltid sunt förnuft bland de folk som råkar finnas på den gata/i den byggnad/ på den plats man fotograferar. (Kanske är det deras överdrivna ego som gör att dom tror att man tar bilder av just DOM? :) )
Vi har ju redan sett här i tråden att det finns dom som tror att det är en RÄTTIGHET att bestämma om folk kan fotografera dom på allmän plats. (Snart blir man väl attackerad för att man råkar se på dom också... 'Jag bestämmer vem som kan se på mig!')
Håller helt med dig.
Men det jag ville sätta fingret på är att "problemet" säkert har flera orsaker, där en är att ganska många inte har något sunt förnuft när dom fotograferar. Och sedan tror jag att det är så att när någon väl blir irriterad, kanske beroende på just detta, blir vi andra lidande. Lite som generaliseringar fungerar över huvud taget.

Men det är onekligen lite av en paradox detta att man i dessa tider då fåfängan regerar mer än någonsin och mångas högsta önskan är att synas till nästan vilket pris som helst samtidigt hänger upp sig på att bli fotograferad på gatan ;)

Bilagor

• fafang.jpg
    fafang.jpg
    48.5 KB · Visningar: 252
alf109 skrev:
Det märks också hur polariserad debatten blir iom att vi pratar om lite olika saker tror jag. Den ena sidan hävdar den juridiska rätten att fotografera vad man vill med några få undantag. Den andra sidan tycker detta är fel.
Ett problem är att de som vill inskränka rätten att fotografera inte kan motivera det med rationella argument. Det går aldrig att komma någonvart i en sådan diskussion. Det är ungefär som att diskutera gudsbevis med en kristen.

Jag tycker kanske att man även borde göra ett moraliskt ställningstagande, vilket ofta glöms bort. Även om jag har juridisk rättighet att fotografera kan det i vissa fall vara moraliskt förkastligt. Om man ställer sig frågan om man själv skulle vilja bli fotograferad i samma situation innan man tar bilden tror jag att många problem skulle försvinna av sig själva.
Jag tror faktiskt att det snarare är regel än undantag att fotografer tänker så.

Inget förstör mer för oss som håller på med gatufoto än alla dessa som, med hävdande av lagen, trycker upp sin kamera i näsan på folk i tid och otid. Eller jagar folk mot deras vilja med teleobjektiv. Om även dessa kunde fotografera med en smula sunt förnuft skulle denna fråga förmodligen inte existera.
Som sagt, så tror jag det är en minoritet som gör så.

Och det är väl just detta som får folk att skrika om ändrad lagstiftning. Gatufotografering bör bedrivas så att man varken kränker någon eller uppfattas som påträngande tycker jag.
Bästa bilderna får man nog om inte motivet är medveten om att hon är fotograferad, så man måste vara diskret, försiktig och smidig för att lyckas med smygfotografering.

light skrev:
I Dagens Nyheter idag, i bilaga DN Söndag, sid 3, förekommer en reklambild på en nästan helt naken pojke som fyller hela sidan.
Finns denna bild att se på nätet för oss som inte har tillgång till DN idag?

popboydeluxe skrev:
Bry dig inte om vad den där Tomas säger, han är en i raden av s k "glada amatörer" som verkar ha noll koll på läget!
Ja du verkar ju ha bra koll. Förstår att det uppstår problem med kommunikation med en sådan arrogant och självupptagen inställning. Har du hört talas om ordet ödmjukhet? Eller respekt för andras åsikter? Helt otroligt vilken överlägsen attityd du försöker omge dig med. Totalt ignorera någons åsikter för att du själv anser dig vara överlägsen fotograferandets ädla konst. Man blir spyfärdig över sådant. Egentligen tycker jag bara synd om dig. Du växer väl upp så småning om....

Senast ändrad:
Re: Re: Om du önskar..

paul innergård skrev:
Jag tror jag förstår vart du vill komma. Nu handlade tråden om huruvida man kan fotografera barn eller inte på allmän plats utan att vara bekant med dem och då tar jag inte upp drogmissbruk och nedskräpning. <<

/>Nej, den förvirrade? mannen som skrev artikeln vill ändra grundlagen. Och du vill utrota pedofiler.

Det är andra oönskade inslag i samhället som dock inte direkt påverkar föräldrars inställning till fotograferandet av deras barn. Nu tror jag du ser mig som en person med en massa attityder, vilket iofs stämmer då det är något som alla människor lider av, medvetet eller omedvetet. Pedofili är inget ett samhälle behöver och är som jag ser det en värsta formens störning hos en människa och inte att jämföra med neskräpning eller drogmissbruk. <<

/>Ska vi gissa att 5% av befolkningen är pedofiler, så hur menar du att vi ska göra oss av med kanske 400.000 människor, utrotningsläger modell Tyskland?

Att utrota pedofili är inte så dramatiskt som det låter, mer en uppgiven önskan från min sida. Inte något våldbefrämjande slagord som skall uppmuntra andra att slå ihjäl alla med en pedofil läggning.
<<
/>Nehej, inget våld, ska det vara med spruta då?

Jag önskar bara som ett litet barn gör när en stjärna faller, att pedofiler inte fanns, att begreppet över huvud taget inte existerade. Inte för att jag som fotograf nekas eller försvåras att ta bilder på andra barn utan för hur hemskt det i verkligheten är. Jag är ingen med egen erfarenhet men jobbar inom psykiatrin där jag stöter på människor som varit utsatta för alla sorters övergrepp.
Se Kommentarer inne i texten.

Inlägg utan att ha läst tidigare diskutioner. Var det inte just en fotograf som fotade Engla som gjorde att dom kunde gripa gärningsmannen så fort som dom gjorde? Sug på den ett tag.

zwc skrev:
Inlägg utan att ha läst tidigare diskutioner. Var det inte just en fotograf som fotade Engla som gjorde att dom kunde gripa gärningsmannen så fort som dom gjorde? Sug på den ett tag.

Jodå. Det har påpekats säkert 10 gånger i övriga inlägg som du dock inte har läst ;)

Papparatsi?

alf109 skrev:
........
Inget förstör mer för oss som håller på med gatufoto än alla dessa som, med hävdande av lagen, trycker upp sin kamera i näsan på folk i tid och otid. Eller jagar folk mot deras vilja med teleobjektiv. Om även dessa kunde fotografera med en smula sunt förnuft skulle denna fråga förmodligen inte existera. Och det är väl just detta som får folk att skrika om ändrad lagstiftning. Gatufotografering bör bedrivas så att man varken kränker någon eller uppfattas som påträngande tycker jag.
Menar du Papparatsi? I så fall tycker jag du är ute och cyklar, Papp. plåtar kändisar och kändisar utnyttjar nog papp. lika mycket som vise versa. Kändisar vet vad dom ger sig in på innan dom blir kändisar, och dom breder ut sig i slaskpressen, inte för att vara bussiga mot tidningen eller läsarna utan för den reklam det ger. Sen när dom blir sura på papp. så beror det på högfärd, man vill ha allt det goda med kändislivet men inte det sura. Och gör dom inte som "jag" vill så kanske lagstiftning biter på dom.

Fotografera alla alltid, då blir det slut med oönskade beteenden i samhället. De som ändå inte kan bete sig upptäcks i tid och kan spärras in eller få den vård de behöver. Det är en vinst jag själv är beredd att offra på den personliga integritetens altare.

Re: Re: Re: Om du önskar..

Bofoto2 skrev:
Se Kommentarer inne i texten.
Jag kan bara beklaga att människor som du ständigt väljer att missförstå. För de flesta som läst mitt svar på ditt ursprungliga ifrågasättande av mitt tidigare inlägg tror jag min ståndpunkt är rätt glasklar. Om du ständigt väljer att haka upp dig på ett enda uttryck så måste du vara en människa som är i ständig konflikt med andra och gör dig totalt omöjlig i alla försök till försoning. Jag lägger ut ditt ifrågasättande och mitt svar på det. Vill du efter det fortfarande hävda att jag vill ta kål på alla pedofiler så är du i mina ögon en ovanligt ytlig, trångsynt och konfliktsökande människa. Jag tänker gå så långt att jag hävdar att du är en riktig idiot för det du precis skrev var banne mig riktigt ointelligent. Du behöver för min del inte besvara det här inlägget. Jag ämnar inte föra fler diskussioner med utgångspunkt från det du skriver.

Bofoto2 skrev:
..utrota pedofili, varför inte drogmissbruk, mord, street race och varför inte nedskräpning. Då kan du gå lycklig på gatan utan att riskera att bli påhoppad eller halka på ett glasspapper. Du kanske tom inte behöver ta med dig kameran eftersom det finns övervakningskameror som registrerar allt. Det kanske går att beställa bilder från angiven plats, bildvinkel och tid, för att finansiera all övervakning.
--------------------------------------------------------------------------------

Jag tror jag förstår vart du vill komma. Nu handlade tråden om huruvida man kan fotografera barn eller inte på allmän plats utan att vara bekant med dem och då tar jag inte upp drogmissbruk och nedskräpning. Det är andra oönskade inslag i samhället som dock inte direkt påverkar föräldrars inställning till fotograferandet av deras barn. Nu tror jag du ser mig som en person med en massa attityder, vilket iofs stämmer då det är något som alla människor lider av, medvetet eller omedvetet. Pedofili är inget ett samhälle behöver och är som jag ser det en värsta formens störning hos en människa och inte att jämföra med neskräpning eller drogmissbruk. Att utrota pedofili är inte så dramatiskt som det låter, mer en uppgiven önskan från min sida. Inte något våldbefrämjande slagord som skall uppmuntra andra att slå ihjäl alla med en pedofil läggning. Jag önskar bara som ett litet barn gör när en stjärna faller, att pedofiler inte fanns, att begreppet över huvud taget inte existerade. Inte för att jag som fotograf nekas eller försvåras att ta bilder på andra barn utan för hur hemskt det i verkligheten är. Jag är ingen med egen erfarenhet men jobbar inom psykiatrin där jag stöter på människor som varit utsatta för alla sorters övergrepp.

Re: Papparatsi?

Bofoto2 skrev:
Menar du Papparatsi? I så fall tycker jag du är ute och cyklar, Papp. plåtar kändisar och kändisar utnyttjar nog papp. lika mycket som vise versa. Kändisar vet vad dom ger sig in på innan dom blir kändisar, och dom breder ut sig i slaskpressen, inte för att vara bussiga mot tidningen eller läsarna utan för den reklam det ger. Sen när dom blir sura på papp. så beror det på högfärd, man vill ha allt det goda med kändislivet men inte det sura. Och gör dom inte som "jag" vill så kanske lagstiftning biter på dom.
Nej jag menar inte paparazzi, följaktligen är jag inte ute och åker cykel.

Re: Om du önskar..

Bofoto2 skrev:
..utrota pedofili, varför inte drogmissbruk, mord, street race och varför inte nedskräpning.

Du råkar händelsevis inte vara komunalpolitiker?

Att jämföra street race med pedofili, mord och drogmissbruk tyder på det.

Ha ha

paul innergård skrev:
.. Om du ständigt väljer att haka upp dig på ett enda uttryck så måste du vara en människa som är i ständig konflikt med andra och gör dig totalt omöjlig i alla försök till försoning. Jag lägger ut ditt ifrågasättande och mitt svar på det. Vill du efter det fortfarande hävda att jag vill ta kål på alla pedofiler så är du i mina ögon en ovanligt ytlig, trångsynt och konfliktsökande människa. Jag tänker gå så långt att jag hävdar att du är en riktig idiot för det du precis skrev var banne mig riktigt ointelligent. Du behöver för min del inte besvara det här inlägget. Jag ämnar inte föra fler diskussioner med utgångspunkt från det du skriver.
...
Ja, ska man skratta eller gråta?
Om jag är idiot och ointelligent får andra bedöma...
Jo, jag hakar upp mig på att du vill utrota pedofilerna, oavsett om dom är 40,000 eller 400.000 i Sverige. Vill du däremot inte utrota dom, så är det ganska dumt att skriva så.

Nu heter tråden faktiskt "Förbjud fotografering av små barn" och inte som du påstår "Nu handlade tråden om huruvida man kan fotografera barn eller inte på allmän plats utan att vara bekant med dem". Det har påpekats flera gånger i tråden att "fotograferingen" är tillåten i grundlagen.
Du verkar ha ett rörigt intellekt snarare än ett rörligt.

Re: ??????????????

Spramdoctor skrev:
Du råkar händelsevis inte vara komunalpolitiker?

Att jämföra street race med pedofili, mord och drogmissbruk tyder på det.
Nej, jag är tidningsbud.
Har bara kommunalpolitiker det? Världen är nog underligare än jag trodde...

SNÄLLA människor, kan ni inte släppa det personliga grubbet och släppa eventuella missförstånd/dåliga sätt att uttrycka sig, så vi kan fortsätta diskutera kärnfrågan i den här tråden?

Det vore trist om den här tråden gick i graven som ytterligare en urspårad tråd som stängs på grund av sandlådenivå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar