ANNONS
Annons

Förbjud fotografering av små barn.

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför associerar Dan med pedofili när han ser en fotograf och ett barn? Finns det någon antydan i händelsen mer än Dans egna fantasier och orden Fuck you som fotografen uttalar? Har Dan utsatts för att bli fotograferad naken som liten eller är nakna barn och bilder något han sysslar med på fritiden för att han ska kunna associera till något sådant?

Nä, han läser bara Aftonblaskan, och tror på det han läser med.
 
Dessutom är svaret:"Fuck you", bara Dan's verision av svaret han fick på sin fråga... Vi kan inte dömma fotografens eventuella tölpaktighet ohört!

Men efter vad jag vet om Dan, (enligt hans egen historia) så tycker jag att "psykotisk" är ett tillstånd som passar bra in på hans reaktion av det som hände.

/K
 
Splanky skrev:
Utgår ifrån att du ej har barn själv eftersom du fäller en sådan kommentar.....
Det är nog inte relevant.

Det var en fråga, och inte en kommentar. Egentligen borde jag nog ha frågat "hur reagerar du om någon helt okänd börjar plåta ditt barn?"

Frågan är av intresse eftersom din kommentar tyder på att du drar slutsatser om du skulle se en fotograf som fotograferar ditt barn. Vilka är dessa slutsatser, och varför drar du dem?
 
Maverick skrev:
Jag har stött på nån lekisfröken som undrade om de fick godkänna bilderna innan de skulle publiceras när jag var och plåtade en invigning av ett bygge. De trodde på fullaste allvar att de skulle ha nått slags veto bara för att de befann sig på samma plats. Den attityden verkar många föräldrar också ha vad det verkar.
Jag undrar hur det har blivit så. Det är något ganska nytt.
 
Jag har helt klart fått mej en tankeställare efter det här, då jag har en dotter som dansar (i grupp med andra) och en son som spelar innebandy.

Har inte tänkt så tidigare, men kommer nog med kameran i hand att känna mej lite illa till mods nu på tävlingar och uppvisningar..?

Det är ju så att kvällspressen hjälper till att få såna här strömningar att gro bland folk...

Lagligt eller ej spelar nog underordnad roll.

/K
 
Re: Men ärligt

Susann56 skrev:
Jag skulle inte va intresserad i att vem som helst fotade mina barn.jag tycker man frågar först och sen är det ok.Det ska inte bara vara fritt fram.det är iaf min åsikt.
Varför?
 
keckax skrev:
Har inte tänkt så tidigare, men kommer nog med kameran i hand att känna mej lite illa till mods nu på tävlingar och uppvisningar..?

Det är ju så att kvällspressen hjälper till att få såna här strömningar att gro bland folk...
Jag är aktiv i gymnastikförening som har ett par hundra barn som medlemmar. Vid varenda jul- och våravslutning samt ibland annars har jag eller någon annan i klubben fotograferat för klubbens hemsida och varenda år, fem år för att vara exakt har vi via mikrofon eller i direktkontakt med föräldrar efteråt (i omklädningsrum eller per lapp) upplyst om att bilderna den och den gått omkring och fotat är avsedda för hemsidan och att om någon har mot att deras barn (eller de själva) hamnar där är det bara att tala om. Hittills har inte en enda gjort det.. På fem år med ruljans på medlemmarna! Och inte heller har någon någonsin ifrågasatt varför varken jag eller Christopher (som ju t.o.m. är kille) plåtat deras barn såna gånger. Med den erfarenheten tror jag att de flesta föräldrar inte är i närheten av såna skräcker eller fobier som man kan tro av såna här diskussioner. Det är mycket sundare än så IRL:)

Ingen har heller ifrågasatt föräldrar som plåtar från läktaren vad jag hört.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Men ärligt

Susann56 skrev:
Varför?
Därför ingen fotar mig utan att fråga först,samma rättigheter har mina barn.As simple as that:)

Men det är ju något som sker varje dag. Inte menar du väl att "ingen" fotar dig utan att fråga dig om lov? Vad händer annars? Tar du deras kameror? Gör du en polisanmälan?

Rör man sig på offentlig plats kan man inte räkna med att betrakta sig som om man är i det privata rummet; det säger det ju sig självt. Vilka andra rättigheter vill du sen inskränka? Att man tar kontakt med dig? Frågar dig om vägen nånstans eller att man tittar på dig? Det hela blir ju ytterst fånigt annars om man hårddrar det.
 
Re: Re: Re: Men ärligt

Susann56 skrev:
Varför?
Därför ingen fotar mig utan att fråga först,samma rättigheter har mina barn.As simple as that:)

Nej. Varken du, eller dina barn, har den rättigheten. Det är lagstadgat i grundlagen. As simple as that :)
 
I Dagens Nyheter idag, i bilaga DN Söndag, sid 3, förekommer en reklambild på en nästan helt naken pojke som fyller hela sidan.

Kommentarer?
 
jorgene skrev:
Du tycks inte fatta problemet...

För ett par månader sedan blev jag verbalt påhoppad av en kvinna, vars barn lekte framför kyrkan jag fotograferade. Till saken hör att jag tror inte ens barnen kom med i bild.

Vad är det du vill att jag, i det läget, skall "ta och fundera över"?

Bry dig inte om vad den där Tomas säger, han är en i raden av s k "glada amatörer" som verkar ha noll koll på läget!
 
Har ej läst hela tråden, men konstaterar med sorg att barn-fotoparanojan tydligen spridit sig till Sverige också. Här i England vågar man knappt SE på ett barn en gång! Jag har klarat mig - trots att jag glömmer mig ibland och tar bilder med barn på - men troligtvis för att jag är en äldre kärring och ser ofarlig ut.
Att fråga först är sällan en god idé.
1) Bilden man såg är borta vid det laget.
2) Det väcker VERKLIGEN frågor. Varför vill du det? Får jag betalt? Kommer hon/han i tidningen? Får man inte vara här? Osv. osv. När du svarat på alla frågorna är det bara solnedgången kvar att plåta...
 
gitte edelman skrev:
Har ej läst hela tråden, men konstaterar med sorg att barn-fotoparanojan tydligen spridit sig till Sverige också. Här i England vågar man knappt SE på ett barn en gång! Jag har klarat mig - trots att jag glömmer mig ibland och tar bilder med barn på - men troligtvis för att jag är en äldre kärring och ser ofarlig ut.
Att fråga först är sällan en god idé.
1) Bilden man såg är borta vid det laget.
2) Det väcker VERKLIGEN frågor. Varför vill du det? Får jag betalt? Kommer hon/han i tidningen? Får man inte vara här? Osv. osv. När du svarat på alla frågorna är det bara solnedgången kvar att plåta...
Håller med dig i allt du skriver. får man plåta andras barn som man inte har en personlig relation med? En fråga om fingertoppskänsla och intuition. Kanske får man vara beredd att ursäkta sig och radera bilden. Fota först och kanske fråga efteråt. Skall jag skämmas och känna skam pga andras onda avsikter? För mig finns inga raka svar att ge. Varje situation måste anses unik och ens eget omdöme måste till viss del få råda, essutom i någon slags diffus samstämmighet med andra åsikter. helt klart är att ämnet är extra känsligt vad gäller barn som är ca 1-9 år. När barnen börja komma upp i typ 10-12 år så släpper lite av de överbeskyddande misstankarna och barnen själva apar sig framför kameran utan att man från början hade tankar på att fota dem. Jag önskar att vi kunde utrota pedofilin på något sätt för det är den sädslan som till stor del krånglar till det för oss andra som enbart söker bilden , uttrycket och känslan som bara barn kan förmedla.
 
Om du önskar..

paul innergård skrev:
.........Jag önskar att vi kunde utrota pedofilin på något sätt för det är den sädslan som till stor del krånglar till det för oss andra som enbart söker bilden , uttrycket och känslan som bara barn kan förmedla.
..utrota pedofili, varför inte drogmissbruk, mord, street race och varför inte nedskräpning. Då kan du gå lycklig på gatan utan att riskera att bli påhoppad eller halka på ett glasspapper. Du kanske tom inte behöver ta med dig kameran eftersom det finns övervakningskameror som registrerar allt. Det kanske går att beställa bilder från angiven plats, bildvinkel och tid, för att finansiera all övervakning.
 
Re: Om du önskar..

Bofoto2 skrev:
..utrota pedofili, varför inte drogmissbruk, mord, street race och varför inte nedskräpning. Då kan du gå lycklig på gatan utan att riskera att bli påhoppad eller halka på ett glasspapper. Du kanske tom inte behöver ta med dig kameran eftersom det finns övervakningskameror som registrerar allt. Det kanske går att beställa bilder från angiven plats, bildvinkel och tid, för att finansiera all övervakning.
Jag tror jag förstår vart du vill komma. Nu handlade tråden om huruvida man kan fotografera barn eller inte på allmän plats utan att vara bekant med dem och då tar jag inte upp drogmissbruk och nedskräpning. Det är andra oönskade inslag i samhället som dock inte direkt påverkar föräldrars inställning till fotograferandet av deras barn. Nu tror jag du ser mig som en person med en massa attityder, vilket iofs stämmer då det är något som alla människor lider av, medvetet eller omedvetet. Pedofili är inget ett samhälle behöver och är som jag ser det en värsta formens störning hos en människa och inte att jämföra med neskräpning eller drogmissbruk. Att utrota pedofili är inte så dramatiskt som det låter, mer en uppgiven önskan från min sida. Inte något våldbefrämjande slagord som skall uppmuntra andra att slå ihjäl alla med en pedofil läggning. Jag önskar bara som ett litet barn gör när en stjärna faller, att pedofiler inte fanns, att begreppet över huvud taget inte existerade. Inte för att jag som fotograf nekas eller försvåras att ta bilder på andra barn utan för hur hemskt det i verkligheten är. Jag är ingen med egen erfarenhet men jobbar inom psykiatrin där jag stöter på människor som varit utsatta för alla sorters övergrepp.
 
Re: Re: Re: Men ärligt

Susann56 skrev:
Varför?
Därför ingen fotar mig utan att fråga först,samma rättigheter har mina barn.As simple as that:)

Jag plåtar dig utan att fråga först. Givetvis har dina barn samma rättigheter. Därför plåtar jag även dem utan att fråga först :)
 
Re: Re: Re: Re: Men ärligt

Lars Johnsson skrev:
Jag plåtar dig utan att fråga först. Givetvis har dina barn samma rättigheter. Därför plåtar jag även dem utan att fråga först :)
Allvarligt ämne men det där var riktigt roligt skrivet och ärligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.