Annons

Föra över/förvara bilder. Ipod bra? Hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ully

Aktiv medlem
Jag behöver förvaringsutrymem för mina digitala bilder när jag är ute och reser, det ska med andra ord vara någon form av mdia som rymmer mycket, gärna upp emot 60 GB och som är lätt och tar liten plats.
Pratade med de på apple och de rekomenderade en ipod, istället för en extern hårddisk. En ipod på 60 GB kan man ju tanka över bilder i direkt på plats, och den tar liten plats. Man kan dessutom kolla bilderna på en färgdisplay.
Men sen snackade jag med några på kameradokton och de rekomenderade något som heter Nikon coolwalker.

Ahh.. de här försäljarna! De låter ju alla så bra.

Men frågan är vad som är bra EGENTLIGEN?

Snälla ni icke försäljare, oreboende källor, kom med era bästa tips.

Hur gör ni, vad använder ni er av?

Bilagor

• ipod.jpg
    ipod.jpg
    7.4 KB · Visningar: 859
Är du lockad av idén att också ha en riktigt
bra mp3 spelare? Köp en iPod med tillbehör för
bildöverföring.

Är det inte av något större intresse för dig,
köp en Coolwalker!

// Danne

Ipoden är långsam och saknar egen kortläsare så det blir till att koppla med sladd (förutom då du använder belkins kortläsare).

Jag hade satsat på en kompakt och billig mp3-spelare om det är ett krav och sedan en coolwalker eller liknande. Kan du leva utan att kunna se bilderna när de ligger på disken så finns det billiga alternativ till coolwalkern.

jag tror inte du kan kolla på bilderna direkt efter att du fört över dem. Om jag minns rätt så kan du bara kolla bilder som du fört över från datorn. jag kan ha fel, men det är värt att kolla först.

Apple kom med en ny variant av den "vanliga" iPoden häromveckan. iPod Photo är borta, se upp så de inte försöker sälja en sån till dig, den var betydligt dyrare.

För att koppla ihop en ny iPod med kameran behövs en speciell kontakt (usb-iPod) som kostar 275:-

Jag tror att du ska kunna kolla bilderna direkt när de kommer ifrån kameran (vet inte vilka format det gäller) men ipodden klarar inte av att göra egna bildspel. Allstå, vill du från din ipod visa ett tex bildspel på en tv-apparat så måste man gå vägen över datorn - än så länge!

Köp inte en Ipod. Batteriet tar slut innan du börjat. Jag kör över filer från en D2x till en Amitech Travel Disk 40 - 100Gb och det går riktigt snabbt. Inget lulllull utan bara det nödvändigaste. Batteriet ska ju inte ta slut mitt i överföringen för att man lyssnat på musik.

Jo jag har en iPod Photo och en Canon D20.

Det är väldigt enkelt att tanka över från kameran till iPodden, dock tar det lång tid och suger väldigt mycket batteri av iPodden. Det tar runt 45 minuter för att tanka över 1Gb, och då är nästan batteriet slut i iPodden. Men har man tillgång till ström, på resan och inte vill släpa med sig en bärbar dator så funkar den ju helt ok. Plus att man kan ju ha en massa musik på den under resans gång.

Visst kan du titta på bilderna direkt eftar att du tankat över dem. Men som någon påpekade så kan man inte visa det som bildspel på TV'n. Då måste du ta ner dem på en dator och synka det med iTunes eller annan likvärdig programvara.

Det sämsta är egentligen att det drar så förbenat med batteri och att det tar lång tid. Vet inte hur lång tid det tar för mer "dedikerad" hårdvara för detta.

lasselotus skrev:
Jo jag har en iPod Photo och en Canon D20.

Det är väldigt enkelt att tanka över från kameran till iPodden, dock tar det lång tid och suger väldigt mycket batteri av iPodden. Det tar runt 45 minuter för att tanka över 1Gb, och då är nästan batteriet slut i iPodden. Men har man tillgång till ström, på resan och inte vill släpa med sig en bärbar dator så funkar den ju helt ok. Plus att man kan ju ha en massa musik på den under resans gång.

Det sämsta är egentligen att det drar så förbenat med batteri och att det tar lång tid. Vet inte hur lång tid det tar för mer "dedikerad" hårdvara för detta.

OJ! Tar det SÅ lång tid!
Ja,ja... de är ju bra på att snacka i allafall på apple. "Det går anabbt" sa killen bara.
Självklart tar det mkt batterier om man ska tanka i 45 minuter för 1GB.Jag har dessutom ett kort på 4 GB, så det tar ju super låååång tid i så fall!

Fast det kanske är skillnad mellan olika modeller av ipod (olika programvar ai dem kanske?) nåon som vet?

thefinger skrev:
Köp inte en Ipod. Batteriet tar slut innan du börjat. Jag kör över filer från en D2x till en Amitech Travel Disk 40 - 100Gb och det går riktigt snabbt. Inget lulllull utan bara det nödvändigaste. Batteriet ska ju inte ta slut mitt i överföringen för att man lyssnat på musik.

Låter intressant tack för tipset. Men frågan är ju om man kan använda denna fantastiska lilla apaparat som extern hårddisk också? Det vore ju liksom ännu bättre då.
det vill säga att kunna koppla till en bärbar dator och spara ner andra filer och dokument på också. Eller är det bara filer direkt från minneskort som funkar att sava på den här apparaten?

Ully skrev:
OJ! Tar det SÅ lång tid!
Ja,ja... de är ju bra på att snacka i allafall på apple. "Det går anabbt" sa killen bara.
Självklart tar det mkt batterier om man ska tanka i 45 minuter för 1GB.Jag har dessutom ett kort på 4 GB, så det tar ju super låååång tid i så fall!

Fast det kanske är skillnad mellan olika modeller av ipod (olika programvar ai dem kanske?) nåon som vet?

4Gb då får du ladda batterierna 3ggr är jag rädd. För det går inte snabbt alls.

Jag har Ipod och belkins kortläsare. jag har 2st 512mb kort och det är skitbra trots allt att batteritiden e kass inte bara i Ipoden utan oxå i kortläsaren, och ja det tar lång tid.

Problemet för dig och 4Gb är att när du laddat tills batteriet är slut och ska fortsätta efter uppladdning så börjar den ladda från början igen, så du får nog aldrig tömt ditt kort överhuvudtaget.(såvida inte den raderar på kortet samtidigt som du laddar.)

Ja vad rekomenderar ni istället då?

Ipoden lät ju för bra för att vara sann. Men med ett 4Gb.s kort, vad rekomenderar ni istället då?

En liten lätt sak, som ska gå att använda som extern hårddisk till min bärbara dator också (ska fungera mellan både pc och mac).

Epson P-2000 kanske ??

8 minuter för 1GB...batteritid på 8-9GB överföring..

Läcker...

thefinger skrev:

Vet någon hur länge batterierna räcker på enm Amitech Travel Disk?
Låter ju som ett intressant alternativ. Kan inte hitta recenssioner på den här på fotosidan. men någon annan som har efrarenhet av att jobab med Amitech? Kan man använda den som extern hårdsik också?

Den funkar utmärkt som extern hårddisk, och dessutom som kortläsare när den är inkopplad till datorn. Kopierar det som ligger på kortet till hårddisken och verkar allmänt smidig. Ungefär lika snabb som en epson P-2000 men väldigt mycket billigare. Dock ingen möjlighet att verifiera kopieringen till disk och heller ingen preview av bilder. Dock väldigt liten och smidig.

Det blir en Amitech Travel Disc

Ok det blir en Amitech Travel Disk på 80GB!
Tack för alla fina tips och råd. =)
Mkt att sätta sig in i med alla tekniska grejer ju.

Test av Ipod i senaste numret av Allt om digitalfoto

Allt om digitalfoto har testat ipod photo i senaste numret. Och resultatet var - underkänt!
Verkar ju helt värdelös den där manicken med bilder. Den är alldelens för långsam och tar för mkt batterier vid nedladdning av bilder.
Synd på en annars bra produkt. Men den är ju snygg i alla fall...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar