HenryB
Aktiv medlem
Jag har just funderat på att gå över helt till SSD i tron om att jag då har en säkrare lösning, ingen känslig mekanik utan bara elektronik. Blir fundersam kring det du skriver. Recovery på en SSD är svårt, varför då? Men är det så att sannolikheten att behöva göra recovery på en SSD är nära noll och det är just därför man bör köra SSD?
När en SSD dör så gör den det utan förvarning. Vill man rädda information från en död SSD så är det bara specialföretag typ Ibas som kan hjälpa dig. Om du vill återskapa filer du av misstag raderat så är det också svårare med en SSD:
"In traditional hard drive, if a file is deleted, it’s only the index that has been removed (that is to say, the real content still remains until that space is occupied by new data). But in SSD, the content will be removed immediately after a file was deleted under the effect of TRIM. "
När mekaniska diskar börja ge upp så går det oftast inte lika snabbt och man får i regel någon form av förvarning (missljud, prestandaförsämring etc). Jag skulle inte vara orolig över att förvara viktig data på en SSD. Ha bara i bakhuvudet att dom är precis lika benägna att gå sönder som mekaniska diskar. Pratar vi stora datamängder så väljer man mekaniska diskar av ekonomiska skäl.