Annons

Lagring av stora mängder bilder (RAW o Jpeg)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Jag har, efter 4 år med digitalkamera samlat på mig 175GB bilder (RAW). Du måste helt enkelt lära dig att ta färre bilder alternativ spara färre.

Tror det är en viktig poäng även om det känns hårt för en del.
Intressant att få ett exempel på bildmängd efter ett antal år!
Undrar bara, sparar du enbart i RAW, eller finns det fler framkallade filer utöver dessa 175GB?
 
Re: Re: Lagring av stora mängder bilder (RAW o Jpeg)

cecber skrev:
Att rensa är A och O. Men det är svårt att slänga dåliga och mindre bra bilder. Gör tvärtom i stället. Välj det som är bra och släng resten. Det låter kanske som samma sak, men det gör skillnad. Tänk inte på vilka bilder du skall slänga, markera bara dem du vill spara och släng resten utan att kolla på dem igen.

Glad att höra! Har tänkt precis så, (även fast jag ännu kör analogt), men inte riktigt kommit till skott med metoden ännu. Tror det kan vara effektivt dock, och så får det hela en mer positiv klang! Man fokuserar på att ta ut "vinnarna" och ta hand om dem, snarare än att fokusera på eliminering av "förlorarna".
 
Nu avviker jag lite från ämnet men den här tråden är det närmaste jag kommit mitt problem med RAW-filer. Har just börjat fota i RAW och har just samma problem, slänga är inga problem, feng shui är mitt andra namn, men när jag ska göra en back up vill jag bränna bilderna till DVD.


Hur bränner jag dem bäst på DVD och i vilket program? Sitter på en PC...

Ett annat problem, har kanske med inställningar och så att göra (ni verkar alla vara en kunnig skara så jag frågar). När jag suger in alla mina RAW i Lightroom så ser datorn ut ungefär som jag när jag har för låg sockerhalt i blodet. Man hör hur det rasslar i datorn, men inget händer i skärmen...

Tacksam för svar!
 
Att skaffa fler hårddiskar är bara att skjuta på problemet några månader till, alltså ingen lösning.

Näe, ta o knäpp mindre bilder, men framförallt, spara mindre! Utan att tittat på dina bilder så kan ajg säga att det mesta du har tagit efter en fotohelg är bara skit. ;)



Så sant så, men temporärt måste man ibland spara bilder inte kul att komma på att man slängt något man senare skulle behövt eller hur ;-)

//Peter
 
Hårddisk är billigt. Förstår inte varför man ska hålla på att kasta bilder. Även dåliga bilder kan bli användbara i framtiden. Det jobbiga är att hålla koll och lägga in sökord på bilderna. Till det använder jag mig av Iview media pro.

Jag har 1st 500Gbytes disk i datorn. och 2st 500Gbytes USB diskar som jag använder som backupenheter. Där jag har en hemma och en hos min syster. Hårddisken i datorn ska snart bytas ut eftersom den snart är ett år gammal. Sedan börjar den bli full också. ligger på runt 480Gbyte bilder på den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.