Annons

för skarpa/svara kontraster

Produkter
(logga in för att koppla)

SanaChan

Avslutat medlemskap
jag har precis kopierat min första rulle på skolans lab. när jag visade min lärare bilderna sa han att jag iofs har väldigt bra bildöga, men att alla mina bilder antingen hade för starka eller för svagakontraster.

saken var den att vid tidpunkten jag knäppte bilderna var det en grå dag med dåligt ljus, och jag var ute utan stativ, vilket gjorde det svårt för mig som nybörjare att få till bra bilder. för att göra allt ännu svårare så var min kamera sönder vid tillfället, jag visste inte hur stor bländare jag skulle ha, så det blev att chansa. kan man inte så mycket om sånt blir inte resultatet särskilt bra heller.

hur eller hur, min lärare sa att jag kunde kompenserat upp för mina kontrastlösa bilder i mörkrummet och fått de mer kontrastfulla. problemet är bara atthan sa inte hur, det enda sättet jag vet är att använda kontrastfilter, och jag har fått för mig att de bara fungerar på multigrade-papper, vilket inte fanns vid tillfället på skolan.

överhuvudtaget säger han inte mycket, och förklarar uruselt. första lektionen fick jag en film "jaha, då kan du gå ut och fota". nästa gång,
"jaha, gå ner och framkalla bilden"
"jag vet inte hur man gör.."
"nänä, då får jag väl följa med." *skitsur*

tredje gången
"jaha, då går du ner och förstorar lite"
"kan du visa mig hur man gör?"
"mm"
"varför gör man så?"
"det bara är så"

nu går jag tack och lov ingen mediautbildning, men det är väldigt synd ändå att man inte får kompetenta lärare i ett så roligt ämne.

jag vet att det sista var lite off topic, men var tvungen att lägga bort min frustration nånstans :]
 
Har ni inte multigradepapper så måste ni väl ändå ha flera grader av pappren med fasta graderingar? Då använder du ett hårdare eller mjukare papper. Det är de sätt man normalt sett reglerar kontrasten på kopior.

För att få perfekta negativ som alltid går att kopiera på normalt papper måste man vara noggran med mätningen och framkalla negativen efter motivets kontrast. Det låter inte som ett alternativ i det här fallet :)
 
tack för så snabbt svar! just vid tillfället fanns där bara mjukare papper, vi blev nerskickade till fotobutiken för att köpa både multigrade, hårt och normal, men endast normal fanns inne. eftersom han visste att det var de enda papperna som fanns, så antog jag att han syftade på nån annan tektik.

återigen, tack för snabbt svar ^-^
 
Man kan använda selentonare för att höja D-Max (den maximala svärtningspunkten för papperet) men det är knappast ngt bra alternativ till annan kontrast i papperet.
 
Kom och tänka på en sak...

Tidningen FOTO håller just nu på med en mörkrumsskola.
Den är definitivt inget ideal för nybörjaren men den innehåller allt du behöver veta. Det man inte förstår kan man alltid försöka fråga om här på fotosidan eller ngn annan stans.

Första delen började i nummer 11 2003. Gå till biblioteket, de har säkert alla nummer där.
 
Vilken urusel pedagog!

Jag hoppas att vi kan hjälpa dig mer än din lärare kan.

Nu har inte jag förstorat på ett tag, men så här gjorde alltid jag.

Först tog jag och hittade rätt tid med ett normalt papper (jag använde alltid multigrade så det var lätt att ändra hårdhetsgraden).

När jag hade hittat rätt tid så tog jag och förstorade motivet på många olika papper. Dvs först på hårdhetsgrad 2 och därefter 1 1.5, 2.5, 3, 3.5, 4.

Självklart tog jag inte och gick ner till 1 om det var ett som jag antog behövde tex 3.5, men det som jag gjorde var att alltid gå ett steg längre än vad jag antingen trodde räckte eller tyckte räckte då jag framkallade bilden. Det är lättare att se när en bild är bra då man har både för mjuk kontrast och för hård kontrast i två andra bilder och jämföra med.

Jag hoppas inte att det blev för luddigt, men summa summarum så om du ser att tex det är en bild som behöver en hårdare kontrast ta då inte bara papper 3 och nöj dig utan börja på tex 2 och gå hela vägen upp till 5. På så sätt kommer du även att lära dig hur mycket man kan påverka kontrasten i en bild samt det blir lättare att hitta den rätta kontrasten.

Notera dock att en del kontraster kommer behöva mer eller mindre tid vid exponeringen (i mörkrummet), och det finns formler för sånt, men som sagt jag har inte gjort det här på länge så jag kommer inte ihåg dem.

/ Marcus
 
jag tror det brukar vara 0-3 har samma tid. men 4-5 så är det dubbla tiden som gäller.

eller så är det iallafall för varycon papper från fotokemika.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.