Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få den skarpaste hundbilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag tycker är svårt med följande fokus är inte dess hastighet. Det är mera att hundens huvud far upp och ner och då kommer den mittersta fokuspunkten ömsom träffa huvudet och ömsom ryggen.

Testade att fota mina hundar med min 400D och 40-200/4L, och kameran hade inga problem att hinna med. Jag tyckte mest att det var svårt att sikta på rätt ställe.
Använde jag alla fokuspunkter blev det dock lite för mycket för kameran. Det är ju ingen sportkamera direkt =)
 
Det är när man skall fota den här typen av motiv man är glad att det är digitalt!

Oavsett utrustning och kunnande så blir det en hel del misslyckade foton. Förhoppningsvis får man till några som är bra.
 
Kommendera ut matte oxå.
Försök o ta bilderna i lite vinkel framifrån, 30-45 grader kanske.
Jag tycker det ger mer energi i bilderna och jag tycker oxå det är lättare att hålla fokus då hunden är aningen längre tid i skärpeplanet (djupledes).
Annars är det bara kort tid som hjälper, skruva upp ISO ett par snäpp och tjäna ett steg slutartid o ett bländarsteg.
 
På min D300 kan jag ställa att AF-låset ska vara kort eller långt eller kontinuerligt. Det är alltså en funktion som gör att jag kan behålla fokus på fåglar o annat om det kommer ett träd mellan mig o kameran. Denna ställer jag på "OFF". Dvs helt kontinuerlig. Använder även AF-ON knappen med tummen som några skriver ovan. Kör med endast de 9 centrerade fokuspunkterna och sen är det bara att hålla knappen inne. Ofta får man ju slänga hela serien pga olika anledningar. Men ibland så. Givetvis kräver det ju ett objektiv som vet vad det gör och gör det snabbt. ISO800 är inte heller ovanligt för att komma upp i 1-2000delar. Oftast blir det f2.8.

Som sagt man klipper inte en bra bild varje gång.
 
Tack för alla svar jag fick på min fråga tidigare i tråden!

Jag antar att det är som jag misstänkte att AF inte är tillräckligt snabb på detta billiga objektiv. Men fortsätter man att skjuta ökar chansen att få en perfekt bild!

Ett av tipsen var ju att inte fota rakt framifrån, då AF inte måste jobba lika febrilt då. Det ska jag absolut testa imorgon!
 
Jag har AF satt på * knappen för tummen och kan släppa avtrycket och ha AI Servo att fortfarande följa fokus. Tar tid att lära men är mycket mer flexibelt än att ha det på avtrycket. Det är väl därför de flesta sportfotografer kör så.

På tal om AF på *-knappen.

Vad är det som gör att detta är så bra, och alla sportfotografer vill ha det så?

Som jag har förstått det, är det samma som att trycka in avtryckaren till hälften.
Har jag förstått det fel?
 
På tal om AF på *-knappen.

Vad är det som gör att detta är så bra, och alla sportfotografer vill ha det så?

Som jag har förstått det, är det samma som att trycka in avtryckaren till hälften.
Har jag förstått det fel?


Det jag tycker är mest användbart är att när man ställt in att endast fokusera med AF-knappen så fokuserar den inte när du trycker ner avtryckaren halvvägs. Samtidigt sätter du kameran i Kontinuerlig fokus-läge. Nu har du alltså ställt så att när du håller AF-knappen inne har du motivföljande fokus tills du släpper upp knappen. Du kan alltså sätta fokus på det ställe där du vill ha fokus, komponera om och sen bara trycka av med avtryckaren utan ny fokusering. Skulle motivet börja röra på sig igen, håller du inne AF-knappen igen, och kan närsomhelst trycka av med avtryckaren medan du följer motivet.

man kan säga att du har både enbilds-fokus och kontinuerlig fokus samtidigt på kameran utan att ställa om. Väldigt praktiskt.

En annan fördel är att du kan ljusmäta utan att behöva fokusera. Samtidigt kan du fokusera utan att VR går igång i onödan t.ex. om du sitter i ett gömsle eller nåt.

Som jag ser det är min kamera klar för action och stillbilder samtidigt.

Ovanstående kräver inte men fungerar bäst när man har valt en eller en grupp specifika fokuspunkter.

Dock är det lämpligt att switch över till enbildsfokus när man kör med blixt.

Absolut innebär det att lära om från början med att börja fokusera med tummen. Men det gick snabbt måste jag säga.

Någon som har fler bra idéer?
 
Senast ändrad:
Mycket bra svarat, och jag blir onekligen sugen på att testa detta.

Suveränt när man fotar något som plötsligt kan börja röra på sig =)

Men är följande fokus lika exakt på stillastående motiv som one-shot är?
Har för mig att följande fokus gärna står och "juckar" lite när motivet inte rör på sig, men det kanske jag har drömt?

Hur som helst, ett bra svar som jag tackar för!
 
Mycket bra svarat, och jag blir onekligen sugen på att testa detta.

Suveränt när man fotar något som plötsligt kan börja röra på sig =)

Men är följande fokus lika exakt på stillastående motiv som one-shot är?
Har för mig att följande fokus gärna står och "juckar" lite när motivet inte rör på sig, men det kanske jag har drömt?

Hur som helst, ett bra svar som jag tackar för!

Skönt att höra att information gick fram begripligt.

När motivet inte rör sig så kan man ju släppa knappen. Dessutom så har du fått fokus så brukar det finnas en fördröjning (ställbar) innan fokusen försöker igen även på kontinuerligt läge. Men alltså, man släpper ju upp knappen. Dessutom märker man att första fokuslåset inte är helt exakt men nästa kanske är. Då är ju frågan vilket av de två låsen hade one-shot läget valt?
 
Skönt att höra att information gick fram begripligt.

När motivet inte rör sig så kan man ju släppa knappen. Dessutom så har du fått fokus så brukar det finnas en fördröjning (ställbar) innan fokusen försöker igen även på kontinuerligt läge. Men alltså, man släpper ju upp knappen. Dessutom märker man att första fokuslåset inte är helt exakt men nästa kanske är. Då är ju frågan vilket av de två låsen hade one-shot läget valt?

Det är sant det du säger, men det var inte riktigt det jag menade =)

AF betyder nedan följande AF.
Om jag låser AF på det stillastående motivet, då hör jag motorn klicka med ganska snabba intervaller. Precis som om den håller på och letar efter rörelse.
Jag har inte undersökt om fokus verkligen ändras när den gör så, men jag ska kolla upp det. Borde väl rimligtvis synas på avståndsskalan om det sker någon relevant förändring.

Sen är det ju precis som du säger. One-shot träffar ju inte alltid rätt den heller, så i praktiken kanske jag inte borde bry mig =)

Tack för ditt svar!
 
Har kontrollerat detta nu. AF "jagar" så att avståndsskalan rör sig med max 1mm.
Detta borde vara försumbart om man inte fotar med extremt kort skärpedjup =)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar