ANNONS
Annons

För & nackdelar med vertikalgrepp

Produkter
(logga in för att koppla)
eon skrev:
Jag har svårt att förstå att så många har blivit så förtjusta i och beroende av dessa vertikalgrepp.

Själv har jag en professionell kamera där vertikalgreppet är integrerat. Och det på ett gediget sätt.

Men om jag skulle få valfriheten så skulle vertikalgreppet bort.

Två saker bör vara uppfyllda för att motivera ett vertikalgrepp: mycket stor andel högformatsbilder samt enbart handhållen fotograferande. Och det låter som en modellfotograf för mig.

Nackdelarna då:
* Kamerarn är tyngre.
* Kameran är större och därmed svårare att få ner i kameraväskor samt obekvämare att bära i remmen (om man inte har riktigt små objektiv).
* Och fotograferar man med stativ så sitter snabbplattan alltid under kameran och där rök ergonomin med vertikalgreppet.

Många klagar på att kameran är svår att hålla om den är för liten. Ingen digital systemkamera i dag är för liten att hålla om objektivet inte väger över 2kg. Det gick bra förr att hålla små kameror så som Nikon FM2 och Pentax MX.

/Erik

Jag är helt på din linje. Jag har full förståelse för att modellfotografer som fotar frihand vill ha vertikalgrepp. I övrigt ser jag ingen fördel.

Är man bara ute efter batterikapacitet måste det vara bättre att ha fler batterier.

Batterierna till kameran kostar över 70:-/st och det går åt 2 st. Att då inhandla ett vertikalgrepp för 650:- och kunna använda pennbatterier såg jag som en bra investering.

Äger man en 350D är det nästan ett måste att ha batterigrepp om man skall använda objektiv som är större än kit-objektivet. Sedan så är det väl inte så enormt jobbigt att plocka av det när man inte behöver använda det?

TheJaff skrev:
Så det är alltså ett stativ ELLER ett vertikalgrepp som gäller? Är det pga pengabrist eller vad har dom med varandra att göra?
Ett stativ är ingen ersättare för vertikalgrepp eller vise versa. Men alla som har ett seriöst kreativt syfte med sitt fotograferande bör ha tillgång till ett stativ. Vad gäller vertikalgrepp så finns det egentligen bara två nackdelar, skrymmande och tungt. För vissa är det väldigt betydande faktorer, men för de som kan leva med det finns enbart fördelar.

Arleklint skrev:

Är man bara ute efter batterikapacitet måste det vara bättre att ha fler batterier.

Håller med om det är bättre med flera lösa batterier

Använder själv vertikalgrepp till Dynax 7D. Har dock upptäckt att batterierna räcker längre om jag inte har vertikalgreppet installerat. Har jag två batterier som var för sig är så slut att de inte går att fotografera med längre, så kan jag får mer bilder ur batterierna på två sätt. Antingern genom att ta bort vertikalgreppet och stoppa in ett av batterierna i kameran direkt, eller genom att stoppa in bägge samtidigt i greppet. Att använda 6 st uppladdningsbara AA betterier verkar inte ge lika många bilder, trots att de skulle ha 2400 mAh i jämfört med NP-400 på 1500 mAh. Det borde ge fler bilder, men de kanske inte har rätt urladdningskurva.

Det ökade antal kontaktytor som strömmen från batterierna måste passera verkar begränsa batteritiden. Flera lösa betterier utan vertikalgrepp är enligt min mening bättre. Om man inte är ute efter känslan med ett vertikalgrepp på kameran, förstås.

Köper man inte vertikalgreppet så har man dessutom råd med fler batterier...

/Jörgen

Vertikalgrepp är nog någonting som varje fotograf måste känna efter själv vad han eller hon tycker känns bäst.

Jag personligen tycker att det är bekvämare, bättre balans etc. Min 700si har vertikalgrepp hela tiden.
Smaken är som baken!

Mvh micke

Bättre balans handhållet om inte huset är för tungt från början, och beroende på vilken glugg som sitter på.

På stativ blir alltid balansen sämre men v-grepp

Kan någon operera bort v-greppet från min D2X är jag tacksam.

eon skrev:
Jag har svårt att förstå att så många har blivit så förtjusta i och beroende av dessa vertikalgrepp.

Med tanke på att det här på FS är ganska gott om entusiastiska amatörer och rena fotonördar så är det inte så konstigt. Jag är övertygad om att många köper vertikalgreppet för att det gör att kameran ser ballare ut.
Ungefär samma sak som när bilentusiasten langar på ett "kjolpaket" på sin 740 :)

Själv köpte jag en fet motor/vertikalgrepp till min Minolta X-700. Jag var iofs 17-18 år gammal då men jag tyckte det var skitfränt :)

/Johan, vrider på armarna när det blir vertikalt

Något som definitivt sabbar meningen med ett vertikalgrepp för mig är att jag tittar i sökaren med vänster öga. Vrider jag kameran moturs (så att ett vertikalgrepp hade hamnat "rätt") är helt enkelt huvudet (mest näsan) i vägen. Jag vrider därför alltid kameran åt andra hållet, och då hamnar vertikalgreppet på fel sida om kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar