Arleklint
Aktiv medlem
eon skrev:
Jag har svårt att förstå att så många har blivit så förtjusta i och beroende av dessa vertikalgrepp.
Själv har jag en professionell kamera där vertikalgreppet är integrerat. Och det på ett gediget sätt.
Men om jag skulle få valfriheten så skulle vertikalgreppet bort.
Två saker bör vara uppfyllda för att motivera ett vertikalgrepp: mycket stor andel högformatsbilder samt enbart handhållen fotograferande. Och det låter som en modellfotograf för mig.
Nackdelarna då:
* Kamerarn är tyngre.
* Kameran är större och därmed svårare att få ner i kameraväskor samt obekvämare att bära i remmen (om man inte har riktigt små objektiv).
* Och fotograferar man med stativ så sitter snabbplattan alltid under kameran och där rök ergonomin med vertikalgreppet.
Många klagar på att kameran är svår att hålla om den är för liten. Ingen digital systemkamera i dag är för liten att hålla om objektivet inte väger över 2kg. Det gick bra förr att hålla små kameror så som Nikon FM2 och Pentax MX.
/Erik
Jag är helt på din linje. Jag har full förståelse för att modellfotografer som fotar frihand vill ha vertikalgrepp. I övrigt ser jag ingen fördel.
Är man bara ute efter batterikapacitet måste det vara bättre att ha fler batterier.