Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För & nackdelar med vertikalgrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

Odden

Aktiv medlem
Hej undrar vad fördelen och nackdelen är med ett Vertikalgrepp
Själv har jag funderingar på ett sådant men vet inte riktigt om jag behöver funderar på att skaffa stativ istället men vill höra för och nackdelar med ett Vertikalgrepp
 
Har du kännt att du saknar ett så behöver du det.

Annars brukar det mest erbjuda mer vikt och mer batterier och mindre pengar.
 
Fördelar: Kameran blir skönare att hålla i om man har stora händer, man får naturlig avtryckare för stående bilder, man får in två batterier för längre användning. Sen kan det ju även finnas anndra funktioner beroende på modell..

Nackdelar: Kameran blir otympligare och jobbigare att släpa med sig, det är vanligtvis omotiverat dyrt.


Kanske finns fler för/nackdelar men dessa är de jag kommer på helt spontant. Står valet mellan vertikal grepp och ett vettigt stativ tycker jag nog stativet bör komma först, man tar inga "bättre" bilder med ett vertikalgrepp det kan man dock göra med stativ..

Mvh Christer
 
Så det är alltså ett stativ ELLER ett vertikalgrepp som gäller? Är det pga pengabrist eller vad har dom med varandra att göra?
 
Skaffa stativet först. Det har du antagligen mer nytta av än ett vertikalgrepp.

Det finns många olika synpunkter på vertikalgrepp. En stor fördel är att du kan hålla händerna "som vanligt" när du fotar i porträttläge eftersom det finns en avtryckare på greppet. Sedan kan det vara en fördel att batteriet räcker längre om man t.ex fotar i krävande (kalla) miljöer. En nackdel är att det blir tungt.

Många som har stora händer skruvar på det för att få ett generellt bättre grepp. En del köper det också för att få en "fetare" och mer look-a-like-proffs-kamera.

Mvh /Peter
 
Vertikalgrepp försämrar stabiliteten om man har kameran på stativ. Tyngdpunkten förskjuts åt fel håll och hävarmen växer. Med ett klenare stativ och ett objektiv som väger mer än paketzoomarna kan det vara svårt att få skarpa bilder.
 
jimh skrev:
Vertikalgrepp försämrar stabiliteten om man har kameran på stativ. Tyngdpunkten förskjuts åt fel håll och hävarmen växer. Med ett klenare stativ och ett objektiv som väger mer än paketzoomarna kan det vara svårt att få skarpa bilder.
Jag betvivlar inte att det blir sämre _viktfördelning_ med vertikalgreppet på ett stativ.. men det borde inte har någonting med skärpan på bilderna att göra.. tvärtemot, ju mer tyngd på stativet desto skarpare bilder borde det bli? Sen om objektivet är så tungt att det pekar snett ner i backen må så vara, borde ändå vara en skarp backe man ser :)
 
TheJaff skrev:
men det borde inte har någonting med skärpan på bilderna att göra.. tvärtemot, ju mer tyngd på stativet desto skarpare bilder borde det bli?
Jodå, det är absolut ett problem. Det fick mig att byta ut mitt MB-21-grepp mot det lilla MB-20 när jag körde Nikon F4. Hävstången och vikten gör att det lättare uppstår svängningar. Systemet blir som en spänd gitarrsträng.
 
Det lutar nog mer åt stativ än ett vertikalgrepp men ville höra fördelar och nackdelar kan ju finnas en massa för och nackdelar som man inte tänker på själv
 
jimh skrev:
Jodå, det är absolut ett problem. Det fick mig att byta ut mitt MB-21-grepp mot det lilla MB-20 när jag körde Nikon F4. Hävstången och vikten gör att det lättare uppstår svängningar. Systemet blir som en spänd gitarrsträng.
Jo det har du rätt i, har man ett väldigt plastigt stativ som "böjer" sig för vikten blir det problem.
 
Kombinationen stativ och vertikalgrepp är egentligen inget bra med. Enda läget, vid foto med stativ, när vertikalgreppet inte försämrar stabiliteten är när man fotar med tele och man fäster stativet i objektivets stativfäste.

Även då man på stativ fotar liggande bilder ger vertikalgreppet minskad stabilitet.
 
Senast ändrad:
TheJaff skrev:
Jo det har du rätt i, har man ett väldigt plastigt stativ som "böjer" sig för vikten blir det problem.
Många använder kombinationer i stil med Manfrotto 190-ben och 308-kula. Det blir långtifrån stabilt med ett vertikalgrepp.

Jag använder ett Gitzo 1224 med ett Manfrotto 410-huvud, totalvikt drygt fyra kilo för stativ och huvud. Även med det skulle jag dra mig för att ta vertikala bilder om jag hade vertikalgrepp. Speciellt i verkliga fotografisituationer i naturen där terrängen dikterar benplaceringen.
 
jimh skrev:
Många använder kombinationer i stil med Manfrotto 190 och 308-kulan. Det blir långtifrån stabilt med ett vertikalgrepp.

Jag använder ett Gitzo 1224 med ett Manfrotto 410-huvud, totalvikt drygt fyra kilo för stativ och huvud. Även med det skulle jag dra mig för att ta vertikala bilder om jag hade vertikalgrepp. Speciellt i verkliga fotografisituationer i naturen där terrängen dikterar benplaceringen.
Ok jag viker mig. Du har uppenbart mer erfarenhet än mig, bara en snabb tanke att "mer vikt = stabilt" som slog mig till en början. :)
 
Grundtanken är ju helt korrekt, bara man ser till att vikten hamnar på rätt plats i systemet, dvs så nära bencentrum och så långt ner som möjligt. Då är det ju ju bara bättre ju mer vikt man har.

Det man bör undvika är att lagra energi någonstans. Den är så lätt att utlösa med en liten spegel-/slutarvibration eller vindpust.
 
Ja, om du fotograferar handhållet blir det ju stabilare när du tar vertikala bilder.

Motsatsen gäller som sagt med stativ.
 
Jag har svårt att förstå att så många har blivit så förtjusta i och beroende av dessa vertikalgrepp.

Själv har jag en professionell kamera där vertikalgreppet är integrerat. Och det på ett gediget sätt.

Men om jag skulle få valfriheten så skulle vertikalgreppet bort.

Två saker bör vara uppfyllda för att motivera ett vertikalgrepp: mycket stor andel högformatsbilder samt enbart handhållen fotograferande. Och det låter som en modellfotograf för mig.

Nackdelarna då:
* Kamerarn är tyngre.
* Kameran är större och därmed svårare att få ner i kameraväskor samt obekvämare att bära i remmen (om man inte har riktigt små objektiv).
* Och fotograferar man med stativ så sitter snabbplattan alltid under kameran och där rök ergonomin med vertikalgreppet.

Många klagar på att kameran är svår att hålla om den är för liten. Ingen digital systemkamera i dag är för liten att hålla om objektivet inte väger över 2kg. Det gick bra förr att hålla små kameror så som Nikon FM2 och Pentax MX.

/Erik
 
Jag märkte att jag skulle behövt den extra batterikapaciteten när jag fotograferade lillebror på fotbollsträning. Det är jävligt irriterande när allt dör och kameran åmar sig om att batteriet är slut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.