Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För mörka och för röda utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

GretaW

Medlem
Hej!

Jag har en Epson R800 skrivare ihop med en Dell E5500 laptop och jag får alltid för mörka bilder och när det är något rött med (en tröja, en blomma, etc) så blir det röda alltid väldigt kraftigt i jämförelse med alla andra färger. (Dvs, jag får inte överlag röda bilder, de är bara mörka, men röda färgfält blir extra röda). Jag har provat att skriva ut ifrån Photoshop och med utskriftsprogrammet tillhörande skrivaren, men båda blir lika dåliga. Jag är inte särskilt tekniskt insatt och undrar om det är någon som har något tips på vad jag kan göra för att få bättre bilder. Att ljusa upp dem och minska det röda i datorn ger tyvärr inget bra resultat då de blir brusiga och det röda även i icke rent röda färgfält då påverkas.

Tacksam för hjälp :)

Om du tar din utskrift och går ut och tittar på den i klart dagsljus, är den för mörk då också, eller tycker du den är för mörk bara när du jämför den med din bildskärm?

Ofta är vanliga bildskärmar alldeles för ljusa och behöver dras ner ordentligt, minst till hälften. Dessutom måste du ha ordentligt med ljus som lyser på bilden om du jämför med bildskärmen. Ska det bli riktigt bra bör det ljuset dessutom vara av dagsljuskaraktär.

Dina röda färger handlar nog om hur du skriver ut och vilka inställningar du gör.

Vad printar du på för papper och vad väljer du för pappersinställning då?

Använder du originalbläck och Epsons originalpapper?

Om du tar din utskrift och går ut och tittar på den i klart dagsljus, är den för mörk då också, eller tycker du den är för mörk bara när du jämför den med din bildskärm?

Ofta är vanliga bildskärmar alldeles för ljusa och behöver dras ner ordentligt, minst till hälften. Dessutom måste du ha ordentligt med ljus som lyser på bilden om du jämför med bildskärmen. Ska det bli riktigt bra bör det ljuset dessutom vara av dagsljuskaraktär.

Dina röda färger handlar nog om hur du skriver ut och vilka inställningar du gör.

Vad printar du på för papper och vad väljer du för pappersinställning då?

Använder du originalbläck och Epsons originalpapper?

Ja, de är jättemörka även i dagsljus tyvärr.

Jag använder Epsons premium semigloss fotopapper och originalbläck, och när jag skriver ut anger jag detta i inställningarna och väljer Bästa foto som kvalitetsalternativ. Den del jag inte vet 100 hur jag bäst bör ställa in är Färghantering, så den låter jag oftast bli att ändra på men har provat att klicka i ICM men utan att resultatet har ändrats.

Ja, de är jättemörka även i dagsljus tyvärr.

Jag använder Epsons premium semigloss fotopapper och originalbläck, och när jag skriver ut anger jag detta i inställningarna och väljer Bästa foto som kvalitetsalternativ. Den del jag inte vet 100 hur jag bäst bör ställa in är Färghantering, så den låter jag oftast bli att ändra på men har provat att klicka i ICM men utan att resultatet har ändrats.
Börja med att ladda hem en känd referensfil härifrån:

http://tinyurl.com/3x5mtmy

Ladda hem och installera ICC-profiler till din R800:

http://tinyurl.com/d35nsq

Öppna referensfilen i Photoshop utan att ändra någonting. Klicka på 'Print.../Print Preview' beroende på version och välj att Photoshop ska hantera färgerna. Välj ICC-profil för Premium Semigloss Photo Paper. Välj perceptuell eller relativ colorimetrisk utskrift.

Skrivardrivrutinen ställer du in under 'Advanced' på Premium Semigloss, Best Photo, välj A4 utskrift, ingen High Speed utskrift, men Gloss ska vara ikryssad, klicka på ICM och välj Off(No Color Adjustment).

Skriv ut bilden och titta på den i klart dagsljus. Är den för mörk? I så fall är det något som inte stämmer med din skrivare. Ser den bra ut (vilket den bör göra), så ligger problemet hos din bildskärm, dvs du ser inte vad du justerar och då blir det fel.

Börja med att ladda hem en känd referensfil härifrån:

http://tinyurl.com/3x5mtmy

Ladda hem och installera ICC-profiler till din R800:

http://tinyurl.com/d35nsq

Öppna referensfilen i Photoshop utan att ändra någonting. Klicka på 'Print.../Print Preview' beroende på version och välj att Photoshop ska hantera färgerna. Välj ICC-profil för Premium Semigloss Photo Paper. Välj perceptuell eller relativ colorimetrisk utskrift.

Skrivardrivrutinen ställer du in under 'Advanced' på Premium Semigloss, Best Photo, välj A4 utskrift, ingen High Speed utskrift, men Gloss ska vara ikryssad, klicka på ICM och välj Off(No Color Adjustment).

Skriv ut bilden och titta på den i klart dagsljus. Är den för mörk? I så fall är det något som inte stämmer med din skrivare. Ser den bra ut (vilket den bör göra), så ligger problemet hos din bildskärm, dvs du ser inte vad du justerar och då blir det fel.

Åh tack för jätteutförlig hjälp. Dock lyckas jag ändå inte helt, för av okänd anledning kan jag inte hitta den installerade ICC-profilen någonstans (inte ens om jag kollar på datorns alla installerade ICC-profiler).

Jag använder Windows 7 så installationen sker av sig självt, jag laddar bara ned programmet och efter ett litet tag kommer ett fönster upp som säger "Setup is complet" men någonstans verkar det uppenbarligen gå fel. Jag har provat att starta om datorn utan resultat. Den enda ICC-profil jag kan välja som verkar något sånär rätt är en som heter Stylus Photo R800, men jag misstänker att det inte är rätt för den jag laddat ned borde ju heta någonting i stil med Premium Semigloss. (Förövrigt gjorde den ICC-profilen ingen skillnad mot förut i bildkvaliteten.) Någon aning om hur jag hittar den installerade profilen?

ÅH!!! JA! Jag vet inte riktigt vad som gjorde det, men efter att på prov ha laddat ner en av de andra profilerna också så hittade jag plötsligt den jag sökte (dock inte nr2 jag laddade ner..) och det FUNGERAR! Bilden blev så nära likt det jag ser på skärmen så jag är nästan chockad. Fantastiskt! Åh tack å tack å tack för hjälpen! Äntligen kan jag på riktigt börja använda den här gamla skrivaren :)

Det var väl bra att du fick till det, då var felet printerinställningarna.

Profilerna och deras installationsprogram är gjorda innan Windows 7 fanns, så de måste tydligen installeras i 'Compatibility Mode'. Jag har lagt upp profilerna i en zip-fil här som du kan ladda ner:

http://tinyurl.com/39p7a8k

Alla profiler ska ligga i C:\Windows\System32\spool\drivers\color, men du kan zippa upp dem varsomhelst, högerklicka på profilen och välja install, så hamnar de i rätt folder.

Epson R800 skriver ut riktigt bra bilder. Jag har väl haft min 6-7 år, men en A4-bild på Epson Glossy papper med Gloss Optimizer blir bättre än samma bild utskriven på Pro3800.

Kom ihåg inställningarna ovan, om Photoshop hanterar färgerna, stäng av färghanteringen i skrivardrivrutinen; ICM = Off(No color adjustment) och välj samma pappersinställningen i skrivaren som pappersprofil i Photoshop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar