Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För ljusa bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

pekka2k

Avslutat medlemskap
Försökte i går mitt på dagen att ta bilder på forsande vatten med längre slutartid för att få rörelseoskärpa. Resultatet blev bara otroligt ljusa bilder trots en massa fipplande med bländare, iso, underexponering osv. Är det min kamera eller jag som gör fel?
 
Det beror ju på hur du fipplade..
Om kameran ansåg att med 1/30 sek som slutartid, bör du ha f5.6 som bländare och du använt 1/10 sek och f5.6 så blir bilderna överexponerade ja.

Förhållandet mellan hur mycket ljus som ska släppas in (bländaren) och hur länge det ska släppas in (slutaren) är något som fungerar i samspel. Om detta är problemet så skulle jag rekommendera att läsa några av de utmärkta artiklarna här på fotosidan, som tar upp detta. Eller så beger du dig till närmsta bibliotek och lånar en bok om fotografins grundkunskaper.
 
Hej! du behöver ett ND-filter med styrkan 4 eller 8
vid den här tiden på året, ju högre tal ju mörkare
är filtret, 8 är dubbelt så mörkt som 4, köper du
ett med toningsgrad 2 och ett med 4 så får du:
ND-2 / ND-4 / 2+4=ND-8.
med 2 st ND-2 och ett på ND-4 får du följande
möjligheter: ND-2/ ND-4/ ND-8/ ND-16.
Med hjälp av ett sådant filter "lurar" du kameran att
det är mörkare vid fototillfället, och kan därmed
använda längre slutartider.
Mvh
 
Brodden skrev:
Hej! du behöver ett ND-filter med styrkan 4 eller 8
vid den här tiden på året, ju högre tal ju mörkare
är filtret, 8 är dubbelt så mörkt som 4, köper du
ett med toningsgrad 2 och ett med 4 så får du:
ND-2 / ND-4 / 2+4=ND-8.
med 2 st ND-2 och ett på ND-4 får du följande
möjligheter: ND-2/ ND-4/ ND-8/ ND-16.
Med hjälp av ett sådant filter "lurar" du kameran att
det är mörkare vid fototillfället, och kan därmed
använda längre slutartider.
Mvh

Det där med ND-filter fattar jag inte. Kan man inte bara eksponeringskompensera i stället eller ställa in manuelt?

Sätter du på ett filter som är mörk kompenserar väll bara kameran för det och så får du samma ljusmängd på filmen lik väl. Du säger ju själv att kameran så kör med en längre slutartid.
 
Samma ljusmängd ja, men det krävs längre slutartid alternativt större bländare för det.

Det kan ibland finnas ett behov till det, om man vill få rörelseoskärpa eller om man vill ha kortare skärpesdjup.

/Henri
 
eatfrog skrev:
Samma ljusmängd ja, men det krävs längre slutartid alternativt större bländare för det.

Det kan ibland finnas ett behov till det, om man vill få rörelseoskärpa eller om man vill ha kortare skärpesdjup.

/Henri

Jo, den är jag med på. Men i det här fallet borde det väll inte vara nödvändigt med ett filter. Det borde väll vara nog med att Per-Erik bara bländar ner, så att sensorn inte får så mycket ljus. Det är väll enklare att bara ändra en inställning, än att sätta på ett filter + ändra på inställning. Det gick ju bara ut på att rädda bilden från att bli överexponerad och behålla rörelseoskärpa i vattnet.
 
Jo, givetvis. Är bilden felexponerad så är den felexponerad.

Men vad jag tänkte på är att kanske det är för ljust för att åstadkomma rörelseoskärpa.
Ifall han har bländat ner så långt det går och slutartiden inte räcker för att ge rörelseoskärpa på vattnet så kan man slänga på ett ND-filter, alternativt vänta tills det blir lite mörkare.

/Henri
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.