MIa-83
Aktiv medlem
Nja, mitt "tips" ovan i den här tråden är baserat på att fotografera fotboll.
Med just 1Dx mkII. Konceptet fungerar även med vissa andra kameror.
(Inklusive Sony A9, där jag använde samma koncept när jag testade den förra året).
Vissa matcher är det riktigt starkt solljus på delar av planen. Och skugga på andra delar av planen.
Kör du med Tv-läget i starkt ljus, så kommer kameran att blända ner objektivet.
Vilket rent generellt är något man inte vill. För att kunna behålla ett kort skärpedjup.
(Sport innebär rent generellt en väldans massa färgstark reklam i bakgrunden.
Vilken tenderar att förstöra bilderna. Där gör ett kort skärpedjup stor skillnad).
Kör du med M och Auto-ISO så finns exakt samma risk som ovan, att kameran bländar ner.
Genom att använda "konceptet" med att ställa in "längsta" möjliga slutartid i kameran.
Bländarprio med "full glugg" och Auto-ISO.
Så får du frysta rörelser, kort skärpedjup (=rena snygga bakgrunder) och lägsta möjliga ISO på de mörkare delarna av planen på en och samma gång.
Bör tilläggas att ovanstående tyvärr inte funkar på alla kameror.
(Ett gäng fotbolls-bilder där jag använt ovanstående "koncept" finns här:
https://blog.jkpg-sports.photo/2018/12/25-images-summarizing-2018-fifa-world.html )
Det härdet konceptet jag använder med Canon 90D'n så det jag är ute efter - TACK Tycker som du att skärpedjupet blir mycket snyggare på det viset. Så med andra ord, nästa blondinfråga; var ställer jag in "längsta" möjliga slutartid på Canon 1Dx mk ii:an?
Det verkar nämligen som att 90D'n "sköter" det själv i AV-läget.