Andreas Ljungman
Medlem
Det där är inte för normal fotografering rätt inställning med någon blixt. Den normala inställningen är endera manuell eller eTTL med HSS.
Eftersom jag alltid använder blixtar utanför någon studio använder jag eTTL. Varje bild är ofta unik. Man skall fota bröllopsgäster kring ett bord. Finns inte tid att manuellt justera in blixtar. Fast det fungerar idag med Godox alldeles utmärkt. Att en sändare på Fuji och en på Canon får båda kamerorna att fungera med samma blixtar är en bonus.
Jag trodde ju i min enfald att Canons egna blixtar skulle vara bästa köpet men de verkar krångligare helt klart.
När jag kör radio och sen i ETTL så går slaven av någon halv sekund efteråt men testade först i Multi och då låter jag slaven gå av en gång och inte som stroboskop. Då går båda blixtarna av samtidigt. Testade sen att kör M, manuellt och det funkade också galant. Då har man ju lite mer att pilla med men är ändå så van att fota manuell inställning på kameran sen jag började fota för ca ett år sedan.
Har du någon tanke om varför inte synken funkar perfekt i ETTL-läge? Något extra inställning jag missat?