Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För er som sysslar med digitalretuschering

Produkter
(logga in för att koppla)
Daniel Lindholm skrev:
Tänkte bara tipsa om denna sida som jag fann väldigt intressant. Blev åtminstone imponerad. Om någon kan tipsa om länkar eller böcker i ämnet vore jag tacksam.

http://homepage.mac.com/gapodaca/digital/digital.html

Hans 'fixade' produkt-bilder är fantastiska. Kvinnoansiktena vet jag inte vad jag skall säga om. Det är ju bra gjort, men det är ju inte längre samma kvinna!

URL-dupe =)

Hur som helst så är det bra att folk får se vad t.ex. modebranschen håller på med. Det är väldigt svårt att se ut som modeller gör på retuscherade kort..

kurser i sverige ?

vet någon om det finns kurser inom digital retuchering här i landet ?

skulle vara kul att lära sig på riktigt
just när det gäller att ändra ansikten osv

mvh
f

Jaha, jag sökte på urlen men hittade den inte på forumen. :)

Angående kurser så har jag ingen aning om ifall det körs några i sverige. Förmodligen finns det ju grafikerkurser som antagligen är mer omfattande på universitet runt om i landet. Annars finns den där Gregs seminarier osv på cd-skivor att köpa. Tror det var drygt 100 dolalr för alla skivorna (runt 14st) i videoformat. Gå in på sidan och klickade dig fram till huvudmenyn där du väljer 'teacher'.

Tidningen digitalfoto har rätt intressanta tips och går igenom retuscheringsprojekt steg för steg. Septembernumret hade en steg för steg-guide i att retuschera ett gammalt förstört fotografi. Även fast det hålls på en ganska enkel nivå så fann jag den endå väldigt intressant.

CD kurser i PH

På CD finns det mesta hos http://www.klickdata.se/.
Ganska dyra då de primärt vänder sig till byråer och större företag.
Vad jag kommer ihåg så var Del.1 av programmen onödigt basic (menyer etc), så satsa på 2an om ni skall köpa.

Visst blir man imponerad av retouching-jobbet den där Greg hade gjort! Men olustigt med de Barbie-fierade kvinnorna.
Jag blev däremot begeistrad av bilden som ser ut att vara tagen i en kyrka, med målningar på väggarna. Basic color correction.... hur gör man det?

Ja, det mesta går att göra i Photoshop... Jag kommer väl egentligen till den här sidan bakvägen. Bildretuchering har varit mitt stora intresse länge, och fotointresset har väl därefter byggts upp succesivt. Naturligtvis är det roligare att arbeta med sina egna bilder än köpta bilder.

Om någon vill se vad jag kan åstadkomma så titta gärna in på
www.progart.com

Och har ni frågor om Photoshop så hoppas jag kunna besvara det mesta.

WOW!!!

Den killen verkar kunna göra vad som helst i Photoshop... Detta blev jag riktigt imponerad av!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar