Annons

För bra för att vara sant? eller...

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, det här är lite ovidkommande men jag satt och surfade runt bland de köpare, som också är säljare(?), av sminkartiklar och hittade denna fantastiska produktbild. Kolla till vänster så ser ni vad jag menar.

Hehe, undrar om beskrivningen löd "något rökig doft"....
 
Leveransdatum närmar sig...

Precis... Auktionen avslutades den 4 maj och det står "...betalningen vara oss tillhanda inom tre arbetsdagar, produkten skickas direkt därefter och når dig som kund efter ca 14 dagar".

Dvs att leverans bör ske denna vecka förutsatt att auktionsvinnaren har skött sitt åtagande att betala inom utsatt tid. Nån gång nästa vecka får vi nog veta hur det har gått.
 
Kan ni som hänger på tradera hojta till nästa gång han säljer något liknande? Skulle vara kul och intressant att syna säljaren :D
 
Dvs att leverans bör ske denna vecka förutsatt att auktionsvinnaren har skött sitt åtagande att betala inom utsatt tid. Nån gång nästa vecka får vi nog veta hur det har gått.

Skinbox satte en positiv bedöming på flera, jag har inte kollat alla auktionerna, av sina köpare den 23:e med kommentaren "Snabb betalning ++++++". Dock har ingen köpare lämnat någon kommentar än, kanske sitter prylarna fast i tullen...

Spänningen ökar.
 
Nu har hon ute tre Viewsonic skärmar för 2000 utrop...också "Ebay-kopia"?

Men hon har också ändrat frakt- och betalningsvillkor.... till det bättre!

"Fraktalternativ
•198 kr via (inom Sverige)
DHL i samarbete med Tradera erbjuder en integrerad fraktlösning där du som köpare kan spåra ditt paket och se status under hela leveransprocessen•-1 kr via Bussgods (inom Sverige)
•Avhämtning

Betalningsalternativ
•PlusGiro/Bankgiro
•Mot postförskott
•Kontant vid avhämtning "
 
Ja, nu börjar det väl gå åt rätt håll!

Det verkar ju helt klart som att hon har läst, och tagit till sig, en del av det som har skrivits i tråden! Bra!
 
Jag har fortsatt leka Leif GW och har varit i kontakt med en av hennes D300 kameraköpare!

Han säger så här;

"Jag betalade i förskott. Hon ringde att det blivit felleverans, kunde inte leverera. Jag har fått pengarna tillbaka, men står här med betydligt längre näsa än förut."

Så...

Den påstådda kranen rakt in i Nikonfabriken:
- lögn, vem trodde något annat?
Budtrissning:
- ja bevisat
Bedragare:
- nja, hon har vad det verkar sett sig tvungen (kanske pga denna tråd) att betala tillbaka och erkänna sitt misstag.
Lurendrejjare:
- sätter ett ja här. Hon har försökt sälja (?) varor hon inte har och inte kunde skaffa fram. Det är emot Traderas regler och ja nog f*n är det på gränsen till att vara en bedragare i alla fall.



Klipper in ett par sköna citat från "Skinbox", det är ju iaf någonting att le åt en måndag som denna (fast vi har ju tur med vädret!)



---

Jag tycker det är förjävligt att behöva bli påhoppad med falska anklagelser och förolämpningar. Jag vill inte heller behöva bli uthängd på internet som 'bluffmakare' eller 'bedragare'. Min plan är inte att lura någon.
Men om ni tycker det är kul att betala 40 000 kr istället för 15 000 för samma produkt, så varsågod. Ni måste inte handla av mig.

---

Ärligt talat så tycker jag redan att jag har svarat på den frågan. Jag handlar av fabriker/distributörer som ger mig en bra kurs.
Det kanske är så att resterande återförsäljare av t.ex. kameror lägger på orimligt mycket på priserna för att tjäna själva på det. Det är ju inte direkt första gången.
Ligger man då på för låg kurs själv, anses man vara oseriös eller lura folk. Det gäller i princip alla produkter.

---

Har du mycket erfarenhet av import? Jag skulle tro att du har noll, baserat på det inlägget.

---

Det här är verkligen underhållande. Här sitter ett gäng översittare och leker besservisser, med tron att de faktiskt kan avgöra, genom rena spekulationer, hur seriös jag är som säljare. Det riktigt absurda (och lustiga) är att ingen utav er verkar ha någon erfarenhet av import, marknadspriser och tillverkningspriser, eller hur man knyter kontakter med till exempel en tillverkare eller agent.
En kamera då, vad är den gjord av tror ni, som gör att den kostar 15000 kronor att tillverka, guld eller? Nej lite plast, några skruvar, lite glas... Och priset för tillverkning snuddar inte ens närheten av 10000 kronors-strecket.

Fattar ni inte att alla mellanhänder som går mellan fabrik-slutkund lägger på en rejäl slant?
Och NEJ, man måste inte vara kungen själv för att få köpa produkter direkt av en fabrik.

Och just det ja, jag tänker inte försvara mitt val av betalningssätt. Det är upp till mig, och bara mig, hur jag väljer att ta betalt av mina kunder. Duger det inte - köp inte.

---

Slut citat.
 
Senast ändrad:
Ajdå, där ser man. Då kan vi nog stryka det där med "åt rätt håll" som jag skrev i mitt förra inlägg.

Man kanske skulle ta och ringa up Nikon och fråga hur man går tillväga för att få köpa kameror direkt från deras fabriker, och hänvisa till en som gör det :)

Går det att anmäla säljare på tradera som man inte gjort affär med själv? Även om hon (hittils) inte har lurat någon på pengar (vi vet i alla fall inte med säkerhet att hon HAR lurat någon på pengar) så har den kategorin säljare inte på tradera att göra. Köparna blir ju lurade på så vis att de förväntar sig en vara, får vänta, för att sedan inte få någon vara, utan pengarna tillbaka. På det sättet ökar hon ju sin likviditet också. Helt plötsligt har hon massor med pengar från flera kunder att köpa in varor för. Sen skyller hon bara på "felleverans". Det är ju nästan bedrägeri, eftersom hon säljer varor hon inte äger, och inte ens vet om hon kommer kunna köpa.
 
Skojare enligt Traderas regler men det verkar de inte hålla speciellt hårt på, hon är långt ifrån den ende som säljer på det viset där – omedelbar betalning och 2-3 veckors leverans så de själv kan köpa från eBay eller någon utländsk budgethandlare. Skulle inte tro Tradera vill bli av med provisionerna dessa näthandlare genererar.

Klart hon var tvungen att häva köpet, buden kom ungefär upp i vad grejerna skulle ha kostat hos den som sålde paketen på eBay, skulle hon ha betalt moms och tull hade det blivit en rejäl förlustaffär. Som det verkar gjorde hon rätt för sig och betalade tillbaks pengarna.

Hon visste uppenbarligen ingenting om kameror, iofs brukar de oftast inte veta mer om kameror på On Off, Siba etc så där är det ingen större skillnad. Självklart har hon rätt att försöka slå sig fram som handlare hon också, absolut inget fel i att försöka försörja sig på sådant. Bara att hoppas hon lyckas bättre med mineralsminket eller vad det var.

Hon borde helt klart bättra på sin kommunikation med marknaden i vart fall i vad hon visat på Fotosidan. ;-)
 
..Kanske hittar han också på några kluriga ursäkter för att avbryta det hela om inte auktionen falller tilllräckligt väl ut, vad vet jag..

"Jag betalade i förskott. Hon ringde att det blivit felleverans, kunde inte leverera. Jag har fått pengarna tillbaka, men står här med betydligt längre näsa än förut."

Heja mig! ;)

Allvarligt talat - jag blev uppriktigt förbryllad när jag såg för nån vecka sedan att säljaren var i full gång igen på Tradera - har de inget driv alls att rensa ut skojjare, eller har de verkligen inte upppmärksammats på detta?

Men visst; man får ju ändå tillstå att säljaren verkar ha ryckt upp sig - jag hoppas några av er hade nöjet att läsa köpvillkoren på Skinbox hemsida innan den ändring som nu är gjord - de var helt fantastiska! :D

Per
 
Heja mig! ;)

Allvarligt talat - jag blev uppriktigt förbryllad när jag såg för nån vecka sedan att säljaren var i full gång igen på Tradera - har de inget driv alls att rensa ut skojjare, eller har de verkligen inte upppmärksammats på detta?

Men visst; man får ju ändå tillstå att säljaren verkar ha ryckt upp sig - jag hoppas några av er hade nöjet att läsa köpvillkoren på Skinbox hemsida innan den ändring som nu är gjord - de var helt fantastiska! :D

Per

Nu har säljaren skinbox på tradera fått sitt första negativa omdömme, men det var ju väntat, det kommer snart flera antar jag.
 
Nu har säljaren skinbox på tradera fått sitt första negativa omdömme, men det var ju väntat, det kommer snart flera antar jag.

Då är det nog ingen raketforskning att lista ut vad som har hänt. Precis som många redan påpekat i tråden så har hon nog inte grejerna hemma, utan tar förskottsbetalt för att sedan lägga en order och ta hem dem.

Nu tillåter jag mig att vara lite ful och spekulera vilt, jag har givetvis inga som helst belägg för detta, men förmodigen kom väl Skinbox rätt snabbt fram till att hon skulle gå med förlust på affären (med tanke på nuvarande dollarkurs och de avgifter det skulle innebära att importera) och har ställt in det hela och återbetalt pengarna till köparen.

Drar mig tillbaka och gömmer mig i min grotta igen, alla andra forumtroll är välkomna att följa med! Det är en mysig trollgrotta, jag har saft och kakor! ;)
 
Hämtat från Traderas sida:

Förhandsförsäljning innebär att en säljare lägger upp en annons med ett objekt som vid det tillfället ännu inte är i säljarens besittning eller ägo. Det handlar normalt om objekt som säljs innan de släpps för försäljning till allmänheten.

Exempel

Det är inte tillåtet att erbjuda ett objekt till försäljning
som du beställer i efterhand.
Varför har Tradera den här policyn?
För att en säljare skall kunna fullgöra sina åtaganden måste han eller hon kunna slutföra affären utan att vara beroende av utomstående för leverans av det som sålts.
Detta är ett led i att skydda våra medlemmar från tråkiga upplevelser när de handlar och säljer.

Vid överträdelse av denna policy
Överträdelse av denna policy eller tillhörande riktlinjer kan leda till att åtgärder vidtas mot din annons och/eller ditt Tradera-konto.
 
För att hölja detta lite ut dunkel kan jag ju meddela hur det gick för mig, som var en av dem som köpte en av kamerorna.

Som alla redan gissat finns eller fanns det aldrig några kameror, och några pengar kom inte i retur på väldigt länge även efter löfte om detta via både telefon och mail. Det krävdes hot om polisanmälan för att de skulle återbetalas, men då gick det desto fortare.

Telefonnumret säljaren använde sig av för att ringa och säga att det blivit en felleverans var påpassligt avstängt när man ville ringa tillbaka, så man fick söka lite på nätet för att hitta annat nummer att komma i kontakt med säljaren på.

Så seriös var hon alltså, och så mycket för hennes uppläxningar här i forumet om att hon har koll på import. Hon tog en rövare och det sket sig, så hon e inte så duktig på vare sig import eller på att blåsa folk. Hon skall nog fortsätta hålla sig till att sälja sitt smink till sitt andra traderakonto som är reggat på samma fysiska adress.

P.S. det retar mig lite att jag inte hittade denna tråd INNAN jag bjöd på kameran, så hade jag sluppit detta. D.S.
 
Ja det är ju tråkigt att det är så svårt att komma i kontakt med just köpare under pågående budgivning. Traderas försvar är självklart att då kan säljare/köpare göra upp affären vid sidan om och då missar Tradera sin säljprovision.

Skönt att det har löst sig för två köpare nu i alla fall!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.