Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För att snacka bild... Jag har en idé om porträtt...

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur porträtterar man bildmässig en socialt välanpassad man, som en gång varit "värsting", och som framöver kommer ligga på långvård.

Är jag jobbig?

Hur vet du hur det kommer att vara i framtiden?
Skogsbrand kan ta död på skogsdungen och mannen kan lika gärna dö av en hjärtattack på stan eller bli överkörd av ett fyllo.

mohei skrev:
Hur vet du hur det kommer att vara i framtiden?
Skogsbrand kan ta död på skogsdungen och mannen kan lika gärna dö av en hjärtattack på stan eller bli överkörd av ett fyllo.

Jag vet inget, men som jag skrev i början av tråden så är de visioner/hot personen har en del av porträttet.

I naturfallet kanske man vill visa på ett generellt problem vi har, att hagmarker växer igen. Barrträd tar över och försurar marken.

Senast ändrad:
"I mitten sitter det traditionella porträttet.
Till vänster sitter en bild på något helt annat, som beskriver personens bakgrund.
Till höger sitter en bild som visar personens visioner och framtidsdrömmar."

Var kommer hotet in i bilden?

Egentligen räcker det väl att ha med en människa, vilken som helst, i den tredje bilden. Människan är ju det största hotet mot naturens överlevnad.

mohei skrev:
"I mitten sitter det traditionella porträttet.
Till vänster sitter en bild på något helt annat, som beskriver personens bakgrund.
Till höger sitter en bild som visar personens visioner och framtidsdrömmar."

Var kommer hotet in i bilden?

Egentligen räcker det väl att ha med en människa, vilken som helst, i den tredje bilden. Människan är ju det största hotet mot naturens överlevnad.

Du blandar ihop.

Jag inledde med att tala om porträtt. Där kan det finnas ett hot som den person man porträtterar är orolig för sin framtid. Det kan också finnas en framtidstro. Oavsett så kan man inkludera det i porträttet och göra det kraftfullare.

Sen överförde jag samma tanke på natur.

Det jag skrev inom citationstecknen är kopierat från ditt första inlägg. Där står inget om hot.

mohei skrev:
Det jag skrev inom citationstecknen är kopierat från ditt första inlägg. Där står inget om hot.

Nej, hotet uppkom när jag överförde mitt ursprungliga resonemang till natur, men det kan naturligtvis även gälla porträtt av människor. På samma sätt som människor kan känna framtidstro.
Vissa människor känner framtiden som ett hot. Andra ser den med tillförsikt.

Arleklint skrev:
Du blandar ihop.

Jag inledde med att tala om porträtt. Där kan det finnas ett hot som den person man porträtterar är orolig för sin framtid. Det kan också finnas en framtidstro. Oavsett så kan man inkludera det i porträttet och göra det kraftfullare.

Sen överförde jag samma tanke på natur.

Moder Natur är nog orolig för sin framtid. Jag tvivlar på att hon har någon framtidstro. Möjligen om människan drabbas av samma öde som dinosaurierna. Då kan det finnas hopp för naturens framtid.

mohei skrev:
Moder Natur är nog orolig för sin framtid. Jag tvivlar på att hon har någon framtidstro. Möjligen om människan drabbas av samma öde som dinosaurierna. Då kan det finnas hopp för naturens framtid.

Vi är överens, men det är inte det vi diskuterar.
Vi diskuterar hur man bildmässigt kan förmedla bakgrund, nutid och framtid oavsett vilka dom är, oavsett det gäller människor, natur eller annat.

Jag tog porträtt som ett exempel för att jag tyckte det var intressant om man kunde vidga porträttfotot.

Arleklint skrev:
Vi är överens, men det är inte det vi diskuterar.
Vi diskuterar hur man bildmässigt kan förmedla bakgrund, nutid och framtid oavsett vilka dom är, oavsett det gäller människor, natur eller annat.

Jag tog porträtt som ett exempel för att jag tyckte det var intressant om man kunde vidga porträttfotot.

Monica: Har du idéer?

Åter till tråden!

För att snacka bild... Jag har en idé om porträtt...

En bra porträttbild brukar oftast vara en bild som är välexponerad och bra ljussatt. Inget fel med det!

Men tänk....

tänk om man kunde göra ett porträtt som en triptyk. I mitten sitter det traditionella porträttet.

Till höger sitter en bild som visar personens visioner och framtidsdrömmar.

Vore inte det ett mer totalt porträtt än "bara" en bild på ett ansikte.

Borde man inte, när man gör ett porträtt, försöka vidareutveckla porträttet genom att snacka med personen i fråga och lär känna henne/honom så att man kan göra en mer komplett bild.

Som triptyk, eller varför inte som repotage.

Re: Åter till tråden!

Arleklint skrev:
Borde man inte, när man gör ett porträtt, försöka vidareutveckla porträttet genom att snacka med personen i fråga och lär känna henne/honom så att man kan göra en mer komplett bild.

Som triptyk, eller varför inte som repotage.

Som reportage har ju detta gjorts hur många gånger som helst, ja inte rena porträtt då kanske, men vad är ett porträtt, bortsett då från de förklaringar vi fått ur uppslagsverk?

//Larsa

Nu har jag rensat upp den här tråden från en urspårning som var så jävla låg och meningslös att den tangerar rekord. Skärpning nu! Och svara inte på det här inlägget.

Det är väl så porträtt alltid gått till utom hos ataljéfotografen.

Sedan kan det ju variera i antalet bilder. Biskops Arnö höll tidigare sommarekurser där den inledande uppgiften var att göra ett personporträtt.

Så idén är väl inte direkt ny men otroligt utvecklande för den som genomför den.

Brukar stå lite om det i Hedgecoe:s böcker. Han den svenska snubben, Ulf, som gett ut mängder med fotoböcker tar också upp ämnet i en bok som handlar om porträtt. Boken är skriven tillsammans med Lennart Nilsson.

Mvh
Maverick

Arleklint skrev:
Monica: Har du idéer?

Ja, jag har en ide´ gällande er som kallar er naturfotografer. Jag kom att tänka på det när jag hjälpte till med att klicka och köpa några träd för att rädda en hotad skog.
www.ettklickforskogen.se

Här kan naturfotograferna verkligen hjälpa till.
Istället för att enbart vara egocentriska och tänka på att tjäna pengar på naturbilderna så kan naturfotograferna satsa på att hjälpa till med bevarandet av hotade områden. Ge tillbaka till naturen s a s.
Kanske genom Jannes ide´om nturbilder som triptyk, där den tredje bilden visar den sorgliga framtiden om inte området räddas. Den tredje bilden kanske måste plåtas på annan plats, t ex ett kalhygge.

Idéer gällande porträttbilder på människor har jag inga eftersom jag finner det ointrssant. Porträttbilder på människor alltså.

Spännande att bli cencurerad när man skriver skämtsamma inlägg förresten. ;-)

Ryggskottet sitter tydligen kvar i hjärnan för jag glömde helt bort alla utrotningshotade djur.
Där kan naturfotograferna göra mycket för att rädda tror jag.
Sista bilden kan t ex vara ett tomt bo som visar hur det kan bli om man utrotar en art.

Jo, hotet mot naturen var det jäg tänkte på som något att ta in i en "vidare" naturbild/triptyk/collage.

Men man kan oxå vända på steken och ta in alla de insatser som görs för att skydda naturen och se ljusare på framtiden.

Jag tror de flesta naturfotografer är stora naturvänner.

ANNONS