Annons

För att snacka bild... Jag har en idé om porträtt...

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
En bra porträttbild brukar oftast vara en bild som är välexponerad och bra ljussatt. Inget fel med det!

Men tänk....

tänk om man kunde göra ett porträtt som en triptyk. I mitten sitter det traditionella porträttet.

Till vänster sitter en bild på något helt annat, som beskriver personens bakgrund.

Till höger sitter en bild som visar personens visioner och framtidsdrömmar.

Vore inte det ett mer totalt porträtt än "bara" en bild på ett ansikte.

Borde man inte, när man gör ett porträtt, försöka vidareutveckla porträttet genom att snacka med personen i fråga och lär känna henne/honom så att man kan göra en mer komplett bild.

Som triptyk, eller varför inte som repotage.

Puh.. Skönt med en bilddiskussion.

Tyvärr vet jag inte exakt vad triptyktekniken innebär. Har för mig att det är en gammal teknikAnvänder du tre bilder?

Spontant verkar idén kreativ. Det svåra med idéer är väl ofta att genomföra dem och få idén att bli uppenbar i slutresultatet.

F

En triptyk är en serie av tre bilder som tillsammans ger ett budskap. Helst skall 1+1 bli 3

Visst är det svårt! Men...

När jag säger att 1+1 skall bli 3 menar jag att den tredje bilden skall ge mer än att bara vara en bild. Den skall skapa helheten också.

Aha. Svårt, men det väl lite det som är roligt också. Utmaningen.

Det jag funderar på är hur man skall göra budkapet med bakgrund, nutid och framtid tydlig. Man vill helst inte behöva förklara det med ord (eller det kanske man ska?)

Men idén är bra eftersom det verkligen ger dig möjlighet/tvingar dig att verkligen lära känna den du plåtar.

F

Min tanke var att bilderna skulle räcka. Då måste du dels lära känna den du plåtar och dels kunna förmedla det med kameran, men OM detta klaffar. Då är som jag ser det dessa bilder kraftfullare än alla ord.

Ja, det är bara att försöka... Jag kan inte, men vill prova för att jag känner att det skulle ha en kraft.

Kan vi föra över samma resonemang på annat foto än porträtt?

klockrent!

Tycker det låter som en kanonidé, klart roligare än bara det traditionella porträttet (klart svårare att genomföra också, men definitivt roligare). Fick omedelbart ett par visioner om hur man skulle kunna fota ett par av mina kompisar på temat... Detta ska absolut testas framåt hösten!

/Lars

Kan man göra naturbilder på samma sätt?

Varje naturbild har en kulturhistoria...
Varje naturbild har en framtid...

Nu blev det svårare för man har inte möjlighet att fota historien eller framtiden på en viss plats.

Kan en naturbild visa mittpunkten i ett skeende?
Kan skeendet visas med hjälp av flera bilder?

Flummar jag?

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Kan man göra naturbilder på samma sätt?

Varje naturbild har en kulturhistoria...
Varje naturbild har en framtid...

Nu blev det svårare för man har inte möjlighet att fota historien eller framtiden på en viss plats.

Kan en naturbild visa mittpunkten i ett skeende?
Kan skeendet visas med hjälp av flera bilder?

Flummar jag?

Kanske kan man visa ett skeende genom att fota en viss naturbild på flera olika platser där skeendet hunnit olika långt...

Finns det andra sätt?

Spåna nu!

Jag smiter från denna tråd för att fota så "jordnära"?? saker som flygplan, men jag återkommer.

Tänk till, det gör jag ;)

Arleklint skrev:
Kanske kan man visa ett skeende genom att fota en viss naturbild på flera olika platser där skeendet hunnit olika långt...

Finns det andra sätt?

En klassiker(?) är väl att fotografera samma motiv löpande under året så man får årstidsskiftningarna. Men vill man vara lite mer nyskapande skulle man ju t.ex. kunna spinna vidare på Jannes resonemang ovan och göra en triptyk om människans destruktiva kraft, skulle antagligen vara ganska lätt att hitta en någorlunda orörd plats och fota i soluppgång med lite morgondimma, sen en planterad skog och sist en soptipp eller ett skrotupplag.

Man skulle ju också kunna tänka sig något lite mer optimistiskt t.ex. en ung snårskog, en ko, och ett vackert öppet ängslandskap. problem - lösning - resultat.

o.t.
schysst initiativ Janne, det snackas mycket om att det borde snackas mer bild, men det är inte många som faktiskt tar tag i det!

/Lars

Arleklint skrev:
En bra porträttbild brukar oftast vara en bild som är välexponerad och bra ljussatt. Inget fel med det!

Men tänk....

tänk om man kunde göra ett porträtt som en triptyk. I mitten sitter det traditionella porträttet.

Till vänster sitter en bild på något helt annat, som beskriver personens bakgrund.

Till höger sitter en bild som visar personens visioner och framtidsdrömmar.

Vore inte det ett mer totalt porträtt än "bara" en bild på ett ansikte.

Fast..en bild kan ju innehålla många saker. Bortsett från eventuellt ett ansikte så kan det ju innehålla en massa annat också. Jag kan inte se att det "bara är en bild på ett ansikte." bara för att det endast är en bild. och inte 3:)

Arleklint skrev:
[BBorde man inte, när man gör ett porträtt, försöka vidareutveckla porträttet genom att snacka med personen i fråga och lär känna henne/honom så att man kan göra en mer komplett bild.

Som triptyk, eller varför inte som repotage. [/B]

Om man vill kan man ju det. Personligen ser jag inte varför en bild måste sträva efter att bli mer komplett/heltäckande eller varför måste man känna en person man fotograferar. Ibland kan man få syn på saker hos människor man inte känner som man kanske inte hade sett om man känt dem, för man blir lätt blind. Men det beror ju på vad det är för en bild förstås och syftet.

Ordet "porträtt" betyder ju "bild som återger en person" enligt nationalencyklopedin.

Hur kan man återge en person med endast en bild?
Omöjligt, skulle jag nog våga påstå.

Att avbilda en persons utseende med en bild är inga problem, men att återge en person, det är inte lätt!

Jag tycker din idé är fantastisk! Konstigt att ingen har tänkt på det förrut!

Nästa gång jag ska porträttera en person så kommer jag att ha din idé i åtanke.

Det ultimala är ju ifall man på något underligt vis skulle lyckas klämma in alla tre bilderna i en bild, om ni försår hur jag menar.

Norstedts stora svenska ordbok
porträttˈ subst. ~et =
• (konstnärlig) avbildning av en person om skulptur, målning, grafisk bild el. foto; vanl. av (nästan) enbart ansiktet el. med tonvikt på ansiktet: porträttalbum; porträttbyst; porträttgalleri; helfigursporträtt; självporträtt; på väggarna hängde ~ av olika släktingar och kungligheter; han målade både ~ och landskap
□ äv. överfört om beskrivning i ord av en person i sina memoarer ger han ett ömsint ~ av hustrun

Svenska Akademiens ordlista
por|trätt|era v. -de göra porträtt av, avbilda, måla av o.d.

Norstedts stora svenska ordbok
porträtter|a verb -ade -at
• göra (konstnärlig) avbildning av en person: drottningen -ades iförd krona och diadem
□ ofta överfört ge beskrivning i ord av en person

Norstedts svenska synonymordbok
porträttera (av)måla ⑀, avbilda, avporträttera, (vard.) (av)konterfeja, ’föreˈviga’, (ibl.) fotografera

Lars: Du är delvis inne på mitt spår.

Hur visar man bildmässigt en skogsdunge, som en gång varit hagmark, och som framöver kommer vara barrskog?

ANNONS