Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förändring av brännvidden på olika kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut110317

Avslutat medlemskap
jag måste förstå hur det funkar.. jag läste just i recesionerna att någon hade köpt ett sigma 30 mm objektiv och så skriver han så här:

"Alternativet i prisklassen vore Nikkor 50mm f/1.4, men på D80 blir den 75mm och jag ville ha 50mm."

och när jag skrev om en liknande grej häromveckan så sa dom att jag inte behövde oroa mig, men det är nått jag oroar mig över

stämmer det att brännvidden blir större på objektiv mellan olika kameror eller är det bara något som alla har fått om bakfoten.

tacksam för svar!

Båda ja och nej, att vissa kameror har mindre sensor än en traditionell filmruta gör att brännvidden "förlängs". Det kan liknas vid att du skär ut en bit i mitten av en bild ifrån fullformat/film & då kommer "närmare".

Men själva brännvidden på objektivet är den samma.

Jag har själv visualiserat fenomenet med en liten teckning som visar varför samma brännvidd (samma objektiv) ger olika utsnitt beroende på sensorstorlek. Se tolfte-trettonde inlägget en bit ner i denna tråd.
Med en mindre sensor blir bildutsnittet tajtare, och motivet kommer således upplevas mer inzoomat än med samma objektiv på en större sensor.

Nej Brännvidden är alltid exakt den samma men effekten blir olika.

Häller du upp 1DL vatten i ett 1liter mått och 1dl i ett 1dl mått så har du fortfarande 1 dl vatten i båda måtten, men i ena så fylls bara 1/10 del och i den andra blir det fullt.

"Bilden" som kommer in genom objektivet är alltid lika stor med samma brännvidd, men beroendes av sensorns storlek så fångar olika storlekar upp olika mycket av denna "bilden". Ju mindre sensorn fångar upp, desto mer "inzomnings" effekt får man eller effekt av att man har använt större brännvidd.

Ju mindre sensor du har, desto mer av bildens kanter flyger förbi sensorn. Om du då har exakt samma bild men med en kamera med stor sensor och en med mindre så kommer den med mindre sensor se ut som om bilden är tagen med ett teleobjektiv och den med stor sensor kommer se ut som om den är tagen med vidvinkel, om man nu skall överdriva lite.

Lite svårt att förklara men hoppas du förstår principen

ok då tror jag att jag förstår, men om jag skulle köpa ett fast 50 mm till min d60 skulle bilden vara lika stor som när jag är vid 50 mm på mitt 18-55 objektiv? och om jag sen köper en d300, hur blir det då? med det här 50mm objektivet?

avslutatmedlemskap sa:
ok då tror jag att jag förstår, men om jag skulle köpa ett fast 50 mm till min d60 skulle bilden vara lika stor som när jag är vid 50 mm på mitt 18-55 objektiv? och om jag sen köper en d300, hur blir det då? med det här 50mm objektivet?
Ja! Brännvidden ändras inte oavsett vilken kamera som används. Emellertid kommer det fasta 50-millimeterobjektivet att skapa lite större bildyta utanför sensorn på D60 och D300, som skulle få plats på en större sensor. Det är antagligen inte fallet med 18-55 om du ställer in det till 50 mm. Det är nämligen konstruerat för DX-sensorn och ger därför mindre sk. "bildcirkel". Det innebär att den bild som projiceras inne i kamerahuset är mindre. Den täcker DX-sensorn, men kanske inte FF-sensorn. En större bildcirkel kommer - som du säkert förstår - inte att märkas på en mindre sensor. Det ljus som inte träffar sensorn ser du ju aldrig, även om det finns där.

Ja! Brännvidden ändras inte oavsett vilken kamera som används. Emellertid kommer det fasta 50-millimeterobjektivet att skapa lite större bildyta utanför sensorn på D60 och D300, som skulle få plats på en större sensor. Det är antagligen inte fallet med 18-55 om du ställer in det till 50 mm. Det är nämligen konstruerat för DX-sensorn och ger därför mindre sk. "bildcirkel". Det innebär att den bild som projiceras inne i kamerahuset är mindre. Den täcker DX-sensorn, men kanske inte FF-sensorn. En större bildcirkel kommer - som du säkert förstår - inte att märkas på en mindre sensor. Det ljus som inte träffar sensorn ser du ju aldrig, även om det finns där.
men då borde det ju bli mer vidvinkel på objektivet ju större sensor det är, altså inte som han jag skrev om i första inlägget so sa att på en d80 så skulle det vara en 70mm objektiv eller vad han sa...

avslutatmedlemskap sa:
men då borde det ju bli mer vidvinkel på objektivet ju större sensor det är, altså inte som han jag skrev om i första inlägget so sa att på en d80 så skulle det vara en 70mm objektiv eller vad han sa...
Ja, det ger mer vidvinkel på en större sensor, förutsatt att objektivets bildcirkel räcker för att täcka hela sensorn. Objektivet "blir" aldrig någon annan brännvidd än vad som står på det (med undantaget att brännvidden kan förkortas vid fokusering på mycket kort avstånd, men det gäller i så fall oavsett sensorformat). Vad han menade var att 50 mm på en D80 ger samma bildvinkel som 75 mm på en fullformatskamera. D60, D80 och D300 har samma sensorstorlek, nämligen 1,5 gånger mindre till höjd och bredd sett, än småbildsformatet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar