Annons

Födelsedagspresent Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrknox3000

Medlem
Hej allihopa! 🙂

Jag ska inhandla en födelsedagspresent till min fru. Hon har pratat mycket om att hon vill börja att fotografera igen.

Jag vet om att hon har tittat
litegrann pÄ en Nikon D7500, hon har haft Nikon sedan tidigare.

De mina funderingar ligger i att denna kamera slÀpptes 2017 och borde de inte bara nÄgon ny pÄ g i 7*** serien?
Ska man vÀnta eller köpa? Eller om de finns ett bÀttre alternativt? (MÄste vara Nikon)

Dela gÀrna ocksÄ med er av erfarenhet av denna kamera eller liknande om ni vill!

Tusen tack pÄ förhand!
Jakob
 
Varför vÀnta? det Àr vÀl till nÀrmaste födelsedagen det gÀllde.
D7500 Àr sÀkert en bra kamera, har Àrvt lite detaljer frÄn D500.
Bilderna blir inte bÀttre för att det kommer nya modeller.
 
Hej allihopa! 🙂

Jag ska inhandla en födelsedagspresent till min fru. Hon har pratat mycket om att hon vill börja att fotografera igen.

Jag vet om att hon har tittat
litegrann pÄ en Nikon D7500, hon har haft Nikon sedan tidigare.

De mina funderingar ligger i att denna kamera slÀpptes 2017 och borde de inte bara nÄgon ny pÄ g i 7*** serien?
Ska man vÀnta eller köpa? Eller om de finns ett bÀttre alternativt? (MÄste vara Nikon)

Dela gÀrna ocksÄ med er av erfarenhet av denna kamera eller liknande om ni vill!

Tusen tack pÄ förhand!
Jakob
Jag har sjÀlv arbetat med en Nikon D7500 som jag köpte 2018 för ca 11 tkr och var mycket förtjust i. Den Àr ganska liten och lÀttare att bÀra pÄ Àn sina syskon i Nikons DSLR-familj men har ÀndÄ tillrÀckligt mÄnga funktioner för att den skall vara utmanande att fotografera med. Den har ocksÄ ett bra handgrepp (om man Àr högerhÀnt) som gör den trevlig att arbeta med. Jag har pÄ senare tid bytt bort den mot en D500 och enda skÀlet till det var att D7500 inte riktigt hÀngde med i AF vid serietagning pÄ lÄnga brÀnnvidder och blÀndare f/8 och dÀröver. Det gör dÀremot en D500 med bravur! Annars hade jag behÄllit den kameran, den gav riktigt fint bildresultat i övrigt med sin 21 MP-sensor. Rekommenderas!
 
Senast Àndrad:
D7500 Àr Nikons nÀst bÀsta APS-C kamera och jag Àr vÀldigt nöjd med min.
Snuddas har nog skrivit fel dÄ sensorn Àr pÄ 21MP.
Jag tror inte att det kommer nÄgon nyare under Äret heller. D500 som Àr Nikons BÀsta APS-C kamera Àr Àldre om jag minns rÀtt.
Jag tror att den enda anledningen att köpa en bÀttre APS-C kamera (D500) Àr just för att ta sport eller annan vÀldigt AF krÀvande foto. SjÀlv Àr det nÀstan bara sport och visst hade det varit roligt med en D500 men tyckte inte att prisskilnaden var vÀrt det.
 
D7500 Ă€r en bra kamera, sedan beror ju pĂ„ vad man tĂ€nker fotografera. Är det mycket action sĂ„ Ă€r en D500 att föredra. Kanske vill man ha nĂ„got mindre dĂ„ kan man titta pĂ„ Z50, tycker dock att utbudet bland prisvĂ€rda Z objektiv Ă€r dĂ„ligt, men via adaptern sĂ„ har man tillgĂ„ng till F-fattningsoptik. Även D750 finns som en prisvĂ€rd fullformat, eller om man inte fotograferar sĂ„ mycket i serietagning en Z5
 
Varför vÀnta? det Àr vÀl till nÀrmaste födelsedagen det gÀllde.
D7500 Àr sÀkert en bra kamera, har Àrvt lite detaljer frÄn D500.
Bilderna blir inte bÀttre för att det kommer nya modeller.
Jo födelsedag om nÄgra veckor. Nej de Àr sant, men sÀkert lite andra nya funktioner osv. Men du har nog helt rÀtt!
 
Jag har sjÀlv arbetat med en Nikon D7500 som jag köpte 2018 för ca 11 tkr och var mycket förtjust i. Den Àr ganska liten och lÀttare att bÀra pÄ Àn sina syskon i Nikons DSLR-familj men har ÀndÄ tillrÀckligt mÄnga funktioner för att den skall vara utmanande att fotografera med. Den har ocksÄ ett bra handgrepp (om man Àr högerhÀnt) som gör den trevlig att arbeta med. Jag har pÄ senare tid bytt bort den mot en D500 och enda skÀlet till det var att D7500 inte riktigt hÀngde med i AF vid serietagning pÄ lÄnga brÀnnvidder och blÀndare f/8 och dÀröver. Det gör dÀremot en D500 med bravur! Annars hade jag behÄllit den kameran, den gav riktigt fint bildresultat i övrigt med sin 21 MP-sensor. Rekommenderas!

Okej hÀrligt! Super tack för info, tycker du det Àr stor skillnad i att hantera D500 kontra D7500 rent storleksmÀssigt?
 
D7500 Àr Nikons nÀst bÀsta APS-C kamera och jag Àr vÀldigt nöjd med min.
Snuddas har nog skrivit fel dÄ sensorn Àr pÄ 21MP.
Jag tror inte att det kommer nÄgon nyare under Äret heller. D500 som Àr Nikons BÀsta APS-C kamera Àr Àldre om jag minns rÀtt.
Jag tror att den enda anledningen att köpa en bÀttre APS-C kamera (D500) Àr just för att ta sport eller annan vÀldigt AF krÀvande foto. SjÀlv Àr det nÀstan bara sport och visst hade det varit roligt med en D500 men tyckte inte att prisskilnaden var vÀrt det.
Okej stort tack! Tror inte hon kommer fota sport eller annat vÀldigt rörligt. Vad menas med AF krÀvande foto?

Mvh
Jakob
 
D7500 Ă€r en bra kamera, sedan beror ju pĂ„ vad man tĂ€nker fotografera. Är det mycket action sĂ„ Ă€r en D500 att föredra. Kanske vill man ha nĂ„got mindre dĂ„ kan man titta pĂ„ Z50, tycker dock att utbudet bland prisvĂ€rda Z objektiv Ă€r dĂ„ligt, men via adaptern sĂ„ har man tillgĂ„ng till F-fattningsoptik. Även D750 finns som en prisvĂ€rd fullformat, eller om man inte fotograferar sĂ„ mycket i serietagning en Z5

Okej grymt tack! Har försökt och lÀsa sÄ mycket jag förstÄr ang spegelösa kameror vs systemkameror. Verkar som de flesta sÀger lite som att köra automat vs manuell. Har du nÄgon erfarenhet dÀr?

Mvh
Jakob
 
Okej grymt tack! Har försökt och lÀsa sÄ mycket jag förstÄr ang spegelösa kameror vs systemkameror. Verkar som de flesta sÀger lite som att köra automat vs manuell. Har du nÄgon erfarenhet dÀr?

Mvh
Jakob
NÀ, det vill jag nog inte hÄlla med om. Har precis köpt en Z6 och jag kommer att anvÀnda den ganska mycket till manuell fotografering, makro mm. Den elektroniska sökaren har mÄnga fördelar för bl.a manuell fokus. Tycker annars att en Z6 Àr ganska snarlik en D750, dÀr Z6 har en del fördelar med just sökaren och att man kan anvÀnda LCD skÀrmen med samma Af kapacitet som med sökaren. Men jÀmfört med min D500 sÄ tycker jag nog att jag bÀttre kan styra AF punkter och lÀgen bÀttre med D500. Men ska man inte fotografera flygande fÄglar sÄ fungerar en spegelfri bra och oftast bÀttre Àn en DSLR. TyvÀrr Àr utbudet pÄ Z optik dÄligt, men jag anvÀnder just nu enbart F optik
 
NÀ, det vill jag nog inte hÄlla med om. Har precis köpt en Z6 och jag kommer att anvÀnda den ganska mycket till manuell fotografering, makro mm. Den elektroniska sökaren har mÄnga fördelar för bl.a manuell fokus. Tycker annars att en Z6 Àr ganska snarlik en D750, dÀr Z6 har en del fördelar med just sökaren och att man kan anvÀnda LCD skÀrmen med samma Af kapacitet som med sökaren. Men jÀmfört med min D500 sÄ tycker jag nog att jag bÀttre kan styra AF punkter och lÀgen bÀttre med D500. Men ska man inte fotografera flygande fÄglar sÄ fungerar en spegelfri bra och oftast bÀttre Àn en DSLR. TyvÀrr Àr utbudet pÄ Z optik dÄligt, men jag anvÀnder just nu enbart F optik


Okej super tack för infon! Vart brukar du inhandla din fotoutrustning? tips pÄ nÄgot bra företag med bra service osv?
 
Okej super tack för infon! Vart brukar du inhandla din fotoutrustning? tips pÄ nÄgot bra företag med bra service osv?
Cyberphoto eller Mattssons i Lund. Jag brukar köpa mycket begagnat, bÄda har 6 mÄn garanti, om det Àr en födelsepresent sÄ kanske inte huset ska vara begagnat, men objektiv kan kanske köpas begagnat
 
Okej hÀrligt! Super tack för info, tycker du det Àr stor skillnad i att hantera D500 kontra D7500 rent storleksmÀssigt?
Det enkla svaret Àr att det Àr mer krÀvande att hantera en D500 Àn en D7500. D500 har ex.vis ingen auto-funktion och saknar inbyggd blixt dÄ den Àr riktad till anvÀndare med goda grundkunskaper vad gÀller exponeringsinstÀllningar. Den har blÀndar-, slutar-, program- och manuell-instÀllningar för fotografering. D7500 har dessutom en Auto-instÀllning pÄ funktionsratten som kan vara behÀndig för den late (eller den som hÄller pÄ att lÀra sig). D7500 har endast en minneskortplats, vilket rÀcker till för de flesta. D500 har tvÄ platser varav den ena krÀver det dyrare XQD-kortet. Enligt min uppfattning skall man vara ganska sÀker pÄ ett lÄngsiktigt fotointresse om man vÀljer D500 före D7500 dÄ prisskillnaden Àr betydande.
 
Varför inte en Z50 med kit objektiv för 10 tkr? Eller Z6? BÄda lÀttare Àn DSLR och enligt mÄnga trevligare att anvÀnda. Har sjÀlv bytt in min D750 till en Z7 och det funkar superbra för att utom snabb action.
 
D7500 Àr Nikons nÀst bÀsta APS-C kamera och jag Àr vÀldigt nöjd med min.
Snuddas har nog skrivit fel dÄ sensorn Àr pÄ 21MP.
Jag tror inte att det kommer nÄgon nyare under Äret heller. D500 som Àr Nikons BÀsta APS-C kamera Àr Àldre om jag minns rÀtt.
Jag tror att den enda anledningen att köpa en bÀttre APS-C kamera (D500) Àr just för att ta sport eller annan vÀldigt AF krÀvande foto. SjÀlv Àr det nÀstan bara sport och visst hade det varit roligt med en D500 men tyckte inte att prisskilnaden var vÀrt det.

De hÀr tvÄ kamerorna Àr frÀmst till för att fotografera snabba motiv som t.ex. flygande fÄgel eller snabba sporter. Ska man t.ex fotografera landskap, portrÀtt, semesterbilder Àr D7200 nog ett bÀttre val. Fler Àldre objektiv passar vilket kan göra det billigare att handla begagnat, man fÄr Àven en aning fler pixlar att leka med ifall man vill göra stora förstoringar. Den Àr dessutom billigare sÄ det blir mer pengar över till bra optik, vilket i de flesta fall gör mera för bildkvaliteten Àn ett nyare kamerahus
 
Tusen tack för alla svar! Har nu bestÀmt mig för att inhandla en D7500.

En annan frÄga nÄgon som har tips pÄ ett bra "all-round" objektiv?

Har titta lite pÄ ett Sigma 17-70
 
Oftast förmedlas tips frÄn det man sjÀlv har sÄ ett Sigma EX 17-50/2,8 Àr ett ok val.
Och ett extra batteri Àr inte helt fel att ha.
 
Sigma 17-70 Àr ett helt ok objektiv, men Sigma 17-50 Àr optiskt pÄtagligt bÀttre. Sigmas 18-35 Àr superbt, men det Àr ju ocksÄ ett vÀldigt kort zoomomfÄng.

För mig personligen har det varit sÄ att jag vÀgt dessa alternativ mot varandra, men landat pÄ 17-50 inte bara en, utan tvÄ, gÄnger :)

Dock ska man se till att det Àr den nyare version med bildstabilisering
 
Sent svar, af kÀvande = auto fokus krÀvande. Jag menar egentligen foto pÄ sÄnt som flyttar pÄ sig fort.
 
Hej allihopa! 🙂

Jag ska inhandla en födelsedagspresent till min fru. Hon har pratat mycket om att hon vill börja att fotografera igen.

Jag vet om att hon har tittat
litegrann pÄ en Nikon D7500, hon har haft Nikon sedan tidigare.

De mina funderingar ligger i att denna kamera slÀpptes 2017 och borde de inte bara nÄgon ny pÄ g i 7*** serien?
Ska man vÀnta eller köpa? Eller om de finns ett bÀttre alternativt? (MÄste vara Nikon)

Dela gÀrna ocksÄ med er av erfarenhet av denna kamera eller liknande om ni vill!

Tusen tack pÄ förhand!
Jakob
Hej
Även min fru fick D7500, den Ă€r bra, alternativt en begagnad D500 eller Ă€nnu bĂ€ttre en D750.
HĂ€lsningar
Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.