Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får nästan aldrig dem ruggigt skarpa bilderna på agility!

Produkter
(logga in för att koppla)

Elvis211

Medlem
Hej!

Jag har fotat agility i ungefär ett år nu, började förra sommaren med Nikon d3000 och Nikons 70-300 4-5,6 obejktiv.

Då kunde en "bra" bild se ut såhär.

DSC_0160b.jpg


Denna sommaren har jag skaffat mig en D3200 och Sigmas 70-200 f2,8 objektiv. Och en bra bild från den gånga helgen ser då ut ungefär såhär.

DSC_5430.jpg

Fotar såklart på så snabbt slutare som möjligt med maximal ISO800. Då har jag på den senare bilden landat på slutare 1/4000 med en bländare på 3,2 skulle jag tro.


Det känns som att jag aldrig lyckas nå den här bilden proffsen lyckas få. Det kanske inte är så konstigt, dem har väl bättre prylar och har hängt med bättre och kan sin sak.

Men jag är ju inte ens i närheten, har jag för höga krav? Har jag fel utrustning? Är jag för okunnig?

Sigma-objektivet är ju inte helt optimalt för D3200 kameran men...

Tar gärna åt mig av tips vid agilityfoto och sportfoto överhuvudtaget, gärna kritik också =)
 
Det är fortfarande en liten bild så det är svårt att säga säkert. Jag tycker du verkar har framfokus.
Skärpan ser ut att ligga där nerförslutet börjar och sträcker sig fram till hundens nos.
Sedan räcker inte skärpedjupet till för resten av hunden.
Har du kollat hur Sigman sätter fokus? Åtminstone förr var de ökända för dålig kvalitetskontroll.
Det var många som behövde skicka in sina objektiv för kalibrering innan skärpan satt där den skulle.
Kör den gamla testen med linjal eller tumstock och sätt ett tydligt mål.
Kör upprepade tester och på olika avstånd. Då ser du lätt om skärpan sitter där den ska.
Det går också göra genom att använda live view. Låt kameran sätta skärpan på ett mål. Gå sedan över till MF och live view. Kolla sedan om du kan förbättra skärpan i live view manuellt.
Kan du det de flesta gånger behöver objektivet kalibreras.
 
Det är fortfarande en liten bild så det är svårt att säga säkert. Jag tycker du verkar har framfokus.
Skärpan ser ut att ligga där nerförslutet börjar och sträcker sig fram till hundens nos.
Sedan räcker inte skärpedjupet till för resten av hunden.
Har du kollat hur Sigman sätter fokus? Åtminstone förr var de ökända för dålig kvalitetskontroll.
Det var många som behövde skicka in sina objektiv för kalibrering innan skärpan satt där den skulle.
Kör den gamla testen med linjal eller tumstock och sätt ett tydligt mål.
Kör upprepade tester och på olika avstånd. Då ser du lätt om skärpan sitter där den ska.
Det går också göra genom att använda live view. Låt kameran sätta skärpan på ett mål. Gå sedan över till MF och live view. Kolla sedan om du kan förbättra skärpan i live view manuellt.
Kan du det de flesta gånger behöver objektivet kalibreras.

Har haft en liten misstanke om att den fokuserar lurigt. Det känns som dem bilderna som borde sitta blivit dåliga och vise versa. Ska kolla upp fokusen ovh ev. Då lämna in för kalibrering. Känns bara trist eftersom objektivet är 3veckor gammalt.

Tack för din hjälp! :)
 
Nja det har inte med åldern på objektivet att göra. Är det inte rätt så är det inte rätt.
Det finns fotografer som skickar hela sin utrustning för att allt skall bli rätt. O det gör dem varje gång de köpt ett nytt objektiv.
 
hur ser det ut med dina fokusinställningar. är det så att kameran själv väljer var fokus skall hamna?

Af-c och "enpunkts" fokus är bra att börja med, men det gäller att du prickar rätt med fokuspunkten.
ett annat tips är att istället för att stå "nära" och använda 70mm på din glugg, så ställ dig längre bort å använd 200mm istället det ger dig lite större marginal, likaså att använda ett större bländartal som ger dig ett större skärpedjup.

sen är det väl så att D3200 inte är det snabbaste alternativet. (tyvärr)

lycka till/G
 
hur ser det ut med dina fokusinställningar. är det så att kameran själv väljer var fokus skall hamna?

Af-c och "enpunkts" fokus är bra att börja med, men det gäller att du prickar rätt med fokuspunkten.
ett annat tips är att istället för att stå "nära" och använda 70mm på din glugg, så ställ dig längre bort å använd 200mm istället det ger dig lite större marginal, likaså att använda ett större bländartal som ger dig ett större skärpedjup.

sen är det väl så att D3200 inte är det snabbaste alternativet. (tyvärr)

lycka till/G

Kör precis som du säger, kontinuerlig och enpunkt. Ligger nästan alltid på 200mm :)

D3200 är kanske inte det bästa alternativet, får uppgradera till nästa säsong.

Kan en fullformatare göra skillnad?
 
Kör precis som du säger, kontinuerlig och enpunkt.

Ett tips är att skippa autofokus. Om hunden springer på en smal planka så är det ju oerhört förutsägbart var den kommer att vara. Komponera bilden och ställ in fokus innan hunden kommer springande. När hunden är alldeles nära smäller du av några bilder, fokus bör då sitta på någon av dem. Som du förstår fungerar den här tekniken inte i alla situationer (tänk t.ex. en tennismatch, där är det helt hopplöst att förutsäga var spelarna kommer att befinna sig).

Med den här tekniken är det självfallet en fördel att ha en kamera som kan ta många bilder per sekund, det ökar chansen att någon av bilderna har önskad fokus.
 
det gnager...

att inte veta. Själv brukar jag dela in testet i två steg. Det första är att ta olika typer av bilder med autofocusen avstängd och objektet inzoomat och skärpan satt i live view för att se om objektivet är tillräckligt skarpt över huvud taget. Stativ naturligtvis och gärna med blixt för att reducera skakningsoskärpan. Tror inte att det räcker med att kolla i kamerafönstret. Bilderna behöver in till datorn och förstoras för kontroll. Är referensbilder senare om man behöver kallibrera. Känslan att veta att objektivet är skarpt är skön...
Nästa steg är att skapa testbilder som underlag för att bedöma att autofocusen också gör sitt jobb på samma objekt.
Till slut verifieringen. Lägger bilderna i datorn så jag snabbt kan växla mellan dem fram och tillbaka i 10ggr förstoring. Skillnaden mellan dem visas obarmhärtigt
Efter ett helt års användning började jag på allvar fundera på om mitt ena macro var så bra som jag förväntade mig. Då gjorde jag detta, mycket noggrant och strukturerat för mitt macro 180. Roligast var att jag kunde verifiera att det ÄR skarpt. Testade på just macroavståndet och såg nu att det behövde korrigeras. 4 enheter i mitt fall
 
Kan en fullformatare göra skillnad?
Ja och absolut nej
Större sensor ger kortare skärpedjup o ställer högre krav på AF.
O är ditt Sigma fel på den ena kameran så blir det fel på andra också.

Jag har haft ett 80-200/2,8 skjutzoom i över 20 år. Det funkade på 601AF 801 801s F4 F5 F90 +ngra till analoga o även på D7000 D800. Nu är det sålt o köparen var nöjd.

Däremot så kan ju din D3200 vara knepigt ställd från fabrik. Problemet med detta är att Nikon service justerar Nikon, inte tredjepartstillverkare.

Börja med att testa skärpan som redan har beskrivits. Prova gärna sedan objektivet på ett annat hus(det finns många vänliga personer här på FS), be om hjälp o du kommer säkert att få det av ngn som bor i närheten.

Däremot påstår jag att en mer avancerad AF gör skillnad. Men troligtvis måste du då gå till antingen D7100 eller nu D800/D810.
Det kostar en hel del så börja du med att testa.
 
Ja och absolut nej
Större sensor ger kortare skärpedjup o ställer högre krav på AF.
O är ditt Sigma fel på den ena kameran så blir det fel på andra också.

Jag har haft ett 80-200/2,8 skjutzoom i över 20 år. Det funkade på 601AF 801 801s F4 F5 F90 +ngra till analoga o även på D7000 D800. Nu är det sålt o köparen var nöjd.

Däremot så kan ju din D3200 vara knepigt ställd från fabrik. Problemet med detta är att Nikon service justerar Nikon, inte tredjepartstillverkare.

Börja med att testa skärpan som redan har beskrivits. Prova gärna sedan objektivet på ett annat hus(det finns många vänliga personer här på FS), be om hjälp o du kommer säkert att få det av ngn som bor i närheten.

Däremot påstår jag att en mer avancerad AF gör skillnad. Men troligtvis måste du då gå till antingen D7100 eller nu D800/D810.
Det kostar en hel del så börja du med att testa.

Du skall definitivt börja med att testa. Prova gärna också med något annat objektiv och jämför.
Har man 2 objektiv som båda visar frontfokus kan man starkt börja misstänka kameran.
Nu är det vanligare att det är objektiven som spökar och Sigma har haft en hel del problem historiskt.
Du kan också prova andra fokuspunkter än mitten. De kan också kalibreras och det kan blivit fel från fabrik.
Prata med generalagenten för Sigma och skicka in både kamera och objektiv.
Om de anser sitt objektiv vara korrekt kommer du få skicka in kameran till Nikon.

För att göra detta ändå mer komplicerat kan det vara så att kameran ligger inom Nikons toleranser och Sigmat inom deras.
Då blir det följande scenarior:
1 Nikon ligger minus mot perfekt men inom toleransen. Objektivet ligger plus men inom toleransen. Har man då tur balanserar dessa ut varandra och resultatet blir bra.
2. Nikon ligger minus och objektivet ligger också minus. Resultatet blir inte bra. Detsamma förstås om båda ligger plus.

Så tyvärr blir det mycket värre för oss konsumenter när det är ett triangeldrama. Det kommer framförallt ta mycket längre tid. Ett drama mellan 2 parter är mycket mindre infekterat. Det listade ju redan de gamla grekerna ut.

Jag kör Canon och har bara Canonobjektiv förutom en 70-200/2,8 Sigma som gudskelov alltid varit skarp på alla mina kameror sedan jag köpte det 2005.

Så får jag problem tar jag mina objektiv och kameror och går till RCC och ber dem justera.
Det gör de faktiskt. För den som är medlem i Canon Proffessional Network (CPN) gör de jobbet snabbt.
Den som inte är det kan bli av med sin kamera någon månad eller mer.
Detsamma gäller Nikon.

I USA verkar man kunna gå in och lämna tillbaka en produkt man inte är nöjd med och få ett nytt ex. eller pengarna tillbaka i den affär där man köpte det hela.
I Sverige är konsumentens rätt betydligt svagare. En leverantör har rätt att försöka laga något minst 3 gånger. Det finns inget som stipulerar hur snabbt detta måste ske. Även om du lämnar prylen till affären så skickas den till Sverigekontoret/generalagenten i Sverige för bedömning.

Så jättetråkigt för dig att grejorna inte fungerar. Tyvärr inte ovanligt.
Så försök leva med problemet under sommaren. Kör med pre-fokus som någon rekommenderade. Precis vad vi gjorde på den analoga tiden när vi inte hade AF.
Semestertider och många som fotar, dränker sina kameror eller tapper dem i backen det gör att väntetiderna blir grymma på serviceverkstäderna just nu.

Gå inte och byt kamera på grund av detta. Hundar är inte ishockey eller innebandy.
Jag klarade liknande situationer med en 5DMKII som verkligen inte var mästare i AF.

Tänk också på hur du följer fokus. Följande fokus behöver någon/några sekunder för att isolera motivet och börja följa ordentligt.
Så börja följa 2-4 sekunder före du börjar ta bilder.
 
Hej,

Märker att relativt många lämnar in kamera och objektiv för justering.
Vad är ungefärlig kostnad för detta?

/ Roger
 
Ring o fråga dem om det är kö.

Det behöver du inte. Sommaren är värsta tiden. Det är då flest fotar och de har mest jobb. Dessutom gör semestrarna att de har lägre kapacitet för att ta hand om det hela.
Det är samma resa varje år.

Om det tar en amatör 1 månad att ens höra från verkstaden under vinterhalvåret tar det nu 2 månader eller mer.
Tror inte de flesta förstår hur länge de blir av med sin kamera/objektiv om man skickar in den för reklamation.
Ring gärna och hör. Det vanliga svaret brukar vara vi tar dem så snabbt vi bara kan.

Själv klarar jag mig eftersom jag har guldmedlemskap i CPN och får grejorna fixade snabbt.
Det är synd vi att vi i detta land skall ha en konsumentlagstifitning som gynnar företagen på den lille enskilde konsumentens bekostnad.
 
Så länge din kamera/objektiv ligger inom garantitiden så skall det inte kosta någonting.
Nu är det en förenkling. Ofta är det kombinationen Kamera/objektiv som skall justeras.
Jag tror Canon kör kameran inom 2 år och objektiven inte äldre än 6 år.
 
Testa om fokus ligger rätt med ett testark du skriver ut från nätet. Google vet hur du gör. Är det inte bra och det är nikon som strular kontakta Lasses kameraservice (aukt.nikon) han fixade min kamera medan jag väntade. Alltid Lasses när det gäller nikon supertrevlig och snabb
 
Testa om fokus ligger rätt med ett testark du skriver ut från nätet. Google vet hur du gör. Är det inte bra och det är nikon som strular kontakta Lasses kameraservice (aukt.nikon) han fixade min kamera medan jag väntade. Alltid Lasses när det gäller nikon supertrevlig och snabb
Fast Lasses la väl ner verksamheten för snart 2 år sedan-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.