MattiasBredberg
Aktiv medlem
Varför inte fasta gluggar? Bättre, mindre ljusstarkare.
Många utvecklas i riktning mot fasta, få åt andra hållet.
Kan så vara men jag är nog inte där ännu....
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför inte fasta gluggar? Bättre, mindre ljusstarkare.
Många utvecklas i riktning mot fasta, få åt andra hållet.
Det är riktigt att kontrast AF är sämre vid rörliga motiv. Tyvärr återstår då bara Nikons nya J1 och V1 men till dessafinns inga bättre objektiv än. I stort sett alla Nikkor Dx och Fx blir telen p g a 2,7x "brännviddsförlängning".
Det finns inget perfekt val. Det blir till att vänta på att andra inför fas AF i sensorn eller kompromissa.
Alternativ:
1) Sony NEX 7: totalt blir det ju mindre än din nuvarande Alpha. Det finns en adapter med fas AF för Alphagluggar.
2) Olympus 4/3: billigt beg, mindre storlek än det du har idag. Dock fortfarande spegelsystem
3) M4/3: kontrast AF som med Panasonic och Olympus nya serie har snabb AF f u vid mer snabbt rörliga objekt
4) Samsung NX: idag begränsat eget objektivutbud men mycket skall komma. Kontrast AF
5) Nikon J1 & V1. Möjlighet till snabb AF dock begränsat objektivutbud och liten sensor gör nästan alla Nikkor Dx & FX till telen. ISO prestanda verkar lovande men mer ingående tester behövs.
Det har aldrig varit ett problem med fokuseringen. Alla som provat upplever fokusering en som snabb och exakt. Låt inte Af vara den avgörande faktorn, det är den inte.
Snabbheten är nog inga problem, men jag begriper inte riktigt hur följande kan fungera om kameran inte kan gissa i vilken rikting målet är på väg. Jag har ju använt kontrastfokus på kompaktkameror men det handlar ju mest om att fota mål som är stilla då.
Det är riktigt att kontrast AF är sämre vid rörliga motiv. Tyvärr återstår då bara Nikons nya J1 och V1 men till dessafinns inga bättre objektiv än. I stort sett alla Nikkor Dx och Fx blir telen p g a 2,7x "brännviddsförlängning".
Det finns inget perfekt val. Det blir till att vänta på att andra inför fas AF i sensorn eller kompromissa.
Alternativ:
1) Sony NEX 7: totalt blir det ju mindre än din nuvarande Alpha. Det finns en adapter med fas AF för Alphagluggar.
2) Olympus 4/3: billigt beg, mindre storlek än det du har idag. Dock fortfarande spegelsystem
3) M4/3: kontrast AF som med Panasonic och Olympus nya serie har snabb AF f u vid mer snabbt rörliga objekt
4) Samsung NX: idag begränsat eget objektivutbud men mycket skall komma. Kontrast AF
5) Nikon J1 & V1. Möjlighet till snabb AF dock begränsat objektivutbud och liten sensor gör nästan alla Nikkor Dx & FX till telen. ISO prestanda verkar lovande men mer ingående tester behövs.
Snabbheten är nog inga problem, men jag begriper inte riktigt hur följande kan fungera om kameran inte kan gissa i vilken rikting målet är på väg. Jag har ju använt kontrastfokus på kompaktkameror men det handlar ju mest om att fota mål som är stilla då.
Jag har en Olympus Pen EP1 som jag är mycket nöjd med. För några dagar sen gick jag in i en affär och fick testa Panasonic GF3. (Jag e lite sugen på Olympus EP3 då den skulle ge mig bättre AF än EP1)
Tog ca 10 bilder i JPG med mitt objektiv på och sen tog jag 10 med min EP1 och jag kan säga att Olympus bilderna är mycket bättre. Detta då fotat på lägsta iso och JPG. Panasonic bilderna ser inte alls lika bra som Olympus. Det ligger en liten grå hinna över dom skulle man kunna säga. Kanske är det vitbalansen som inte är så bra jag vet inte men kommer aldrig köpa en Panasonic då jag vill kunna ha så bra bildkvalitet som jag får från min Olympus.
Jag har en Olympus Pen EP1 som jag är mycket nöjd med. För några dagar sen gick jag in i en affär och fick testa Panasonic GF3. (Jag e lite sugen på Olympus EP3 då den skulle ge mig bättre AF än EP1)
Tog ca 10 bilder i JPG med mitt objektiv på och sen tog jag 10 med min EP1 och jag kan säga att Olympus bilderna är mycket bättre. Detta då fotat på lägsta iso och JPG. Panasonic bilderna ser inte alls lika bra som Olympus. Det ligger en liten grå hinna över dom skulle man kunna säga. Kanske är det vitbalansen som inte är så bra jag vet inte men kommer aldrig köpa en Panasonic då jag vill kunna ha så bra bildkvalitet som jag får från min Olympus.
Det beror troligen på hur jpeg-inställningarna var i GF3 i affären. Har svårt att tro att man kan se någon större skillnad egentligen. Jag har en G2 som jag fick pula med i inställningarna innan det såg riktigt bra ut.
Hmmm börjar närma sig beslut nu, två veckor till nästa semesterresa...
Det blir nog en Olympus E-PL1 eller E-PL2 med 14-150 objektiv på.
Även om jag hellre skulle ta en Panasonic G3 eller Samsung NX11 så är de orimliga att tänka sig om man också vill ha ett allt-i-ett objektiv vilket ju (för mig) är hela poängen nästan med en sån här kamera. Vill jag fortsätta byta objektiv och ha en hel väska med tunga grejer med mig så behöver jag inte annat än det jag har (Panasonic TZ10+Sony A500 med diverse objektiv).
Köper man en E-PL1 el. E-PL2 så har man ju alla fall ett fint objektiv att använda när man uppgraderar till en framtida Olympus. Att uppgradera till Panasonic känns orimligt med tanke på att de inte har stabilisering i huset.
Någon som har något att säga om skillnaderna mellan E-PL1 & E-PL2 givet de har samma objektiv, 14-150 (jag har läst en del om att kitobjektiet 14-42 på E-PL1 var riktigt segt att fokusera och dessutom lämpade sig illa för filmning)?
Det jag funderar mest över är skärmen på baksidan som både är större på E-PL2 men också har högre upplösning.
Å andra sidan är E-PL1 billigare och kan finansiera köp av extern sökare (som ju ser rätt smidig och bra ut).
Hjälp ! Nu ramlade E-PM1 in också.
Mindre, modernare men dyrare.
Någon som kan jämföra den något mot E-PL1 och E-PL2 ?
Jag har bara pillat lite på E-pl1 och E-pl2 i butik för en tid sen och som jag kommer ihåg det så tyckte jag autofokusen e betydligt snabbare på E-pl2. Jag har en Ep1 och den är ganska långsam dock blev den lite bättre när man uppdaterade programvaran. Det objektiv jag använder mest på min Ep1 är den underbara 17 mm F2.8. Det blir 34 mm på slr språk och är en mycket användbar brännvidd. Dessutom är den väldigt liten o lätt. Så det är den kameran jag oftats slänger över axeln. Min Canon Eos 5D fullformat orkar man inte lika ofta "släpa" på. En annan intressant optik är ju panasonics pannkaka 20mm som är ljusstark och lite skarpare än olympus 17mm. Som du antagligen vet så passar panasonics och olympus på bådas hus. För mig är grejen med detta system att det ska vara litet och smidigt att ta med sig då jag annars har min stora fullsensor kamera.
Touch skärm, mindre, snabbare af. Inte så mycket greppkänsla då den är "plattare"
Mmmm bildkvalitet då? Det är ju en modernare kamera än E-P1 & 2.
Storleken bryr jag mig inte om tror jag eftersom objektivet jag tänker använda ändå är rätt stort.
Intressant artikel av Ken Rockwell där han bla skriver: The Olympus E-P1 really does have the technical image quality of a DSLR, or better. The Olympus E-P1 gives the highest technical image quality of any digital camera that weighs this little.
http://www.kenrockwell.com/olympus/e-p1.htm
Jag har jämfört min E-p1 mot Ep3 och jag kan inte se nån direkt skillnad i kvalitet på bild. Dock tror jag iso är bättre på högre iso. Har inte jämfört detta men det rör sig förmodligen om ganska små skillnader. Då på högre iso.
Dom tre nya modellerna nu lär ha samma bildkvalitet och som sagt tror jag inte de är nån märkbar skillnad mot äldre
http://www.youtube.com/watch?v=7wSXu6YsJRs&feature=related
Om du skulle skaffa normalen 14-42 så har det har kommit uppdatering på den två gånger. Den senaste ska ha R på slutet i beteckning