Annons

Byta från Sony system till m43?

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet med att läsa tester som gäller älder kameror är att bedömningen gäller relativt andra samtidiga kameror. Jämför man Panasonic G2 mot G3 så är det en mycket märkbar skillnad i kvalitet. Inte så att G2 inte går att använda men skillnaden är så stor att man får fundera på prisskillnaden när man bestämmer sig. Samma fråga gäller E-PL1 & 2 eller E-PM1. Är det värt några tusingar extra ?

Sen så är det bara aktuellt för mig att köra 14-150. På den här kameran vill jag inte byta objektiv, bara få en mindre kamera än min Sony A500 med klart bättre bildkvalitet än min Panasonic TZ10.

Här är skillnaden väldigt liten. Nu har jag inte koll på prisbilden men jag skulle säga att om det gäller bildkvalitet så blir man lurad. Däremot af på den senaste generationen är snabbare och det kan vara avgörande för en bra bild i vissa lägen där man behöver snabb af. Skärmen är oxå en hel del bättre på den senaste mot den första generationen. Skarpare tydligare. Den snabbaste autofokusen idag har E-p3
 
Här är skillnaden väldigt liten. Nu har jag inte koll på prisbilden men jag skulle säga att om det gäller bildkvalitet så blir man lurad. Däremot af på den senaste generationen är snabbare och det kan vara avgörande för en bra bild i vissa lägen där man behöver snabb af. Skärmen är oxå en hel del bättre på den senaste mot den första generationen. Skarpare tydligare. Den snabbaste autofokusen idag har E-p3

Det känns som om skillnaden mellan E-P1 & 2 i princip är skärmen på baksidan som ju trots allt inte spelar någon roll för slutresultatet. Men något för fotoglädjen när man ser en fin bild på skärmen mot en inte så fin bild, även om det när man tankar över till datorn hemma är mer eller mindre samma.

Kanske är E-PM1 en rejält mycket bättre kamera, fler fokuspunkter, snabbare af, även om det är samma sensor så kanske den är lite putsad på, samt processor osv är bättre...?


Det lutar ändå åt en E-P1 och sen så kanske jag uppgraderar när Olympus gör en kamera med Panasonics senaste sensor.
 
Det blev en E-PL2 för skärmens skull.

Jag kände en del på E-PM1 men det är ju bara krånligt att det inte finns någon inställningsratt. Skall frugan använda den så kan man ju bara säga "vrid ratten till A"... om det finns en ratt alltså.
 
Det känns som om skillnaden mellan E-P1 & 2 i princip är skärmen på baksidan som ju trots allt inte spelar någon roll för slutresultatet. Men något för fotoglädjen när man ser en fin bild på skärmen mot en inte så fin bild, även om det när man tankar över till datorn hemma är mer eller mindre samma.

Kanske är E-PM1 en rejält mycket bättre kamera, fler fokuspunkter, snabbare af, även om det är samma sensor så kanske den är lite putsad på, samt processor osv är bättre...?


Det lutar ändå åt en E-P1 och sen så kanske jag uppgraderar när Olympus gör en kamera med Panasonics senaste sensor.

Fler fokuspunkter tycker jag inte behövs. Peka på skärmen för att den ska fokusera tror jag funkar sämre och hört andra som inte heller tycker det är en jättebra lösning. Jag kör med en fokuspunkt och låser fokusen med avtryckaren o sen flyttar kameran med låst fokuspunkt. Så gör dom flesta proffsfotografer.
Snabbare af är intressant och just därför tittar jag på ev Ep3.

Panasonics GF3 sensor var jag inte imponerad av om man skjuter i JPG.
 
Det blev en E-PL2 för skärmens skull.

Jag kände en del på E-PM1 men det är ju bara krånligt att det inte finns någon inställningsratt. Skall frugan använda den så kan man ju bara säga "vrid ratten till A"... om det finns en ratt alltså.

Missade detta inlägg.

Bra val ! Grattis !

Rattar o knappar tycker jag är bäst.
 
Missade detta inlägg.

Bra val ! Grattis !

Rattar o knappar tycker jag är bäst.

Ja, E-PM1 var riktigt trevlig, rapp i hanteringen och väldigt nätt men, det minsta jag kräver av en kamera är en ratt där man snabbt kan skruva den till autoläge. Oavsett om man har direktnappar till det mesta så vill man ibland bara köra med minsta möjliga specialinställningar. Plus att resten av familjen skall kunna använda den också.

Därför så kändes det som om att E-PL2 kanske inte är min drömkamera men för 6500 kr i ett kit med 14-150 så blir ju huset närmast gratis. Då kan jag köpa en E-P4 när den kommer med Panasonics G3 sensor i.
Ska blir riktigt kul att jämföra Olympus E-PL2 med 14-150 mot Sony A500 med 18-250. Faller det väl ut säljer jag 18-250 fast det är ett fantastiskt objektiv.
Faller det inte väl ut så... kanske jag säljer det ändå, ingen mening att ha båda. Och tanken är ju att få en kombo man lätt tar med sig i alla lägen och det tror jag den nya paketet blir. Jag vet ju hur det är med tegelstenen Sony A500...
 
Men en extern sökare att sätta på lär inköpas om jag gillar E-PL2. Den funkar väl också till E-P3 (och förhoppningsvis framåt också)?
VF-2 heter den väl, en sån lär det bli trots priset.
 
Jag tror jag har en sån sökare. Om du vill så kan du få min billigt. Den är oanvänd.

You bet!

Vad vill du ha för din? Varför vill du sälja den? Använder du den inte? Det är det jag är mest osäker på, om jag kommer tycka om att använda kameran bara genom att titta på skärmen. Jag har ju iof så på Panasonic TZ10 men det är ju i jämförelse en leksakskamera.
 
Få se om bilden dyker upp... men vilken skillnad i storlek mellan Sony A500+Tamron 18-250 och Olympus E-PL2+Olympus 14-150...

Man får faktiskt in Olympusen i jackfickan, trots supezoom. Det gick inte med Sonyn.
 

Bilagor

  • IMAG0123.jpg
    IMAG0123.jpg
    12.1 KB · Visningar: 265
Få se om bilden dyker upp... men vilken skillnad i storlek mellan Sony A500+Tamron 18-250 och Olympus E-PL2+Olympus 14-150...

Man får faktiskt in Olympusen i jackfickan, trots supezoom. Det gick inte med Sonyn.

Coolt !

De e ju de som e så härligt, att kunna ha den i jackfickan. Det blir ju då oxå en kamera man orkar släpa med sig.
 
Vad man inte ser på bild, är ju hur mycket repektive combo dessutom väger. Det är kanske inte heller fel att prova på en pancake? Det är ju alltid lite kul och inspirerande med nya prylar.

P.S. Bild på superzoomen från både Oly/Pana, dito på respektive pancake. Husen: E-P3/GF3.
 

Bilagor

  • superzoom.gif
    superzoom.gif
    61.3 KB · Visningar: 240
Vad man inte ser på bild, är ju hur mycket repektive combo dessutom väger. Det är kanske inte heller fel att prova på en pancake? Det är ju alltid lite kul och inspirerande med nya prylar.

P.S. Bild på superzoomen från både Oly/Pana, dito på respektive pancake. Husen: E-P3/GF3.

Jo, superzoomen från Olympus väger ju bara runt 200-250 g. Den från Panasonic väger ju betydligt mer, tom mer än mtt Tamron 18-250 till Sonyn.
Kamerahuset väger förvånande mycket faktiskt, men formatet är mycket viktigare.
Fokuseringen är verkligen tyst, kommer vara bra när det vankas filmning.
Om knappt två veckor är det dags för semester på Gran Canaria och då får det bli upp till bevis för nykomlingen.
Om jag uppgraderar huset när E-P4 kommer med den nya sensorn så blir det kanske i paket med fast objektiv.
 
Objektivet jag använder mest är olympus 17mm pancake.
Jag har dock bara 2 objektiv. Normal zomen. Kommer nog skaffa 45 mm olympus o kanske 12 mm men den e dyr.
71 gram !!!!
22 millimeter lång eller ska man säga kort kanske.

Objektivet har ju inte fått toppbetyg i tester gällande skärpa men jag tycker den är skarp så det räcker.
Satt o tittade på bilder å jag blir lika glad varje gång. Att ett sånt litet objektiv kan prestera så bra
 
En vecka på Gran Canaria avverkat och ca 650 bilder och 15 video tagna med kombon Olympus E-PL2 och Olympus 14-150.

Några reflektioner efter en veckas användning (uteslutande JPG)

+Riktigt snabb autofokus, även på rörliga mål vilket överraskade mig. Trodde det bara skulle funka på stillastående. Jag fattar inte riktigt hur de nya E-P3 och E-PL3 kan vara så mycket snabbare...?
+Autofokusen är som jag hoppades 100% om den prickar rätt ställe på motivet. Det är ju inte alltid PDAF är det (även om det verkar funka fint på min Sony A500). Det finns ju 100-tals trådär om problem med felfokuserande PDAF.
+Autofokusen hittar förvånansvärt ofta ansikten även om den inte indikerar det genom ansiktsigenkänningen (fyrkant runt ansikte mao).
+Olympus 14-150 är ett lätt och skarpt objektiv. Som vanligt mindre skarpt ju längre ut man kommer, men fortfarande riktigt bra vid 150.
+Hela paketet är en fantastiskt resekamrat. Liten, lätt men ändå bra känsla och ett bra grepp. Känns solid och välbyggd. Även objektivet känns välbyggt trots vikten och att zoomringen är av hårdplast (!).
+Riktigt bra bildkvalitet upp till ISO1600. Även ISO6400 är helt användbart faktiskt om man inte tittar på för stor skärm eller utskrift. Tror knappt min Sony A500 slår den på fingrarna även om jag tror det handlar en hel del om kamerans brusreducering.. igen...
+Den är så lätt totalt (hus+objektiv) att man skulle kunna använda även ett billigt stativ och ändå får det rätt stabilt.
+Bra funktion att kunna zooma in kraftigt vid MF. Samma finns på Sony (manual check LV) vet jag men den funkar inte riktigt lika bra.
+Bra skärm, 3" och 461 k. En rejäl skillnad mot 230 k även om jag aldrig använt 900k-skärmar.
+Inga problem att se skärmen i starkt solljus. Skulle ändå vilja he en extern sökare.
+Håller vad den lovar när det gäller seriebildstagning. Mer än 3 b/s.

-Kameran är frikostig med brusreducering verkar det som på JPG men det funkar riktigt bra trots det.
-Det saknas lite detaljer i bilderna även vid basiso. Kanske brusreducering som jobbar även där. Kan inte tänka mig något annat faktiskt. Skall testa RAW också vad det lider.
-I vissa lägen kan man notera lite CA. Men det är sällan, kan inte riktigt peka på när men det handlar så klart om skarpa kontraster.
-AF i dåligt ljus. Saknar AF lampa.
-Det verkar som om man måste använda filmläge för att använda iniställningar som passar film. Trycker man bara på inspelning i tex S eller A läge och har Singel AF på så får man inte kontinuerlig AF i filmer. Om man inte trycker ner avtryckaren halvvägs men det är rätt illa när man filmar. Det här kanske är en fördel om man vill använda mer kreativa inställningar vid filmande. Det vill inte jag.
-Noterbart större skärpedjup än APC-S, trodde inte det skulle vara så stor skillnad mot 4/3. Man får inget gratis här, speciellt med ett ljussvagt objektiv som 14-150. Man får zooma in rätt rejält för att bilderna inte skall bli för platta.
-14 mm är lite dålig vidvinkel trots allt. Man märker skillnaden mot 18 mm på APC-S (Sony). Och ännu mer 25 mm (motsv FF) på Panasonic TZ10.
-Formatet 4/3 är sämre än 3/2. man får beskära en del i bilderna.
-Hinner inte alltid med att uppdatera Live view skärmen vid seriebildstagning.
-Blixten skuggas av objektivet upp till ca 25 mm (50 mm motsv). Säkert inget problem med 14-42 skulle jag tro, men jag har läst att någon Panasonic har det problemet även med kitzoom.
-Blixten är inte direkt kraftufull men fungerar för upplättning på nära håll.
-Klart sämre dynamiskt omfång jmf med Sony A500. Men kanske får akta sig mer för överexponering och jobba mer med ljusa upp skuggor i efterbehandlingen (som jag är kass på btw)?

Något som inte direkt är varken plus eller minus är att vänja sig vid hur man skall använda autofokusen när man har kontrastfokus. PDAF har ju sina punkter man väljer. Hur säkra de är kan man väl diskutera men man förstår hur de funkar. Kontrasfokusen har i Olympusens fall 11 större rutor där af söker kontrast, men jag fattar inte riktigt hur man kan vara mer exakt i hur man styr kameran inom de rutorna. Man kan ju manuellt flytta runt fokuspunkten över motiven hur man vill men ramen där kameran söker är fortfarande rätt så stor.

Men all in all så är jag mycket nöjd och jämfört med en kompakt så är den fenomenal. Jämfört med min A500 så är den nästan lika bra. Bättre på vissa saker, något sämre på ren bildkvalitet. Men mycket mer behändig.
 
Lite kul att du upplever att 4/3 formatet är sämre än 3/2. Det är just en av anledningen till att jag fotograferar med Olympus. Det och det längre skärpedjupet.. :) Förresten du kan ju ställa om till 3/2 format direkt i kameran så slipper du beskära i efterhand.
 
Lite kul att du upplever att 4/3 formatet är sämre än 3/2. Det är just en av anledningen till att jag fotograferar med Olympus. Det och det längre skärpedjupet.. :) Förresten du kan ju ställa om till 3/2 format direkt i kameran så slipper du beskära i efterhand.

Jo det är ju riktigt. Man förlorar ju en viss del upplösning (räknar jag rätt blir det väl ca 1,3 - 1,4 mpix) och jag har faktiskt inte ens testat det, men jag antar att skärmen då visar en viss del i över- och underkant som svart bara. Kanske kommer jag göra det i fortsättningen, får se.

Det längre skärpedjupet kan nog vara bra ibland men man kan väl säga så här: Det är rätt lätt att få till skärpedjup på APS-C med mindre bländare (givet att man får till nödvändig slutartid) men det är svårare att få till det omvända med 4/3 tycker jag.
 
ANNONS