Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får man göra så här även om man är journalist?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grönbeck

Aktiv medlem
Då jag i vanlig ordning satt här och tittade på bilder så fastnade jag en sekund eller tre på följande bild:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=237799

(Förgrunden består av tre tjejer i yngre tonåren som "slutit sig" ihop och pratar på tunnelbanan, i bakgrunden mellan tjejernas huvuden ses en fjärde tjej med nedsänkt huvud. Det är allt som finns i bilden.)

En bra bild rent kompositionsmässigt osv, men jag blev väldigt fundersam över om det kan anses vara ok att lägga ut en sådan bild utan tillstånd från inblandade "modeller". Som vanligt så tycker man ju att det är PUL som gäller när man publicerar bilder på folk (ingen får publicera bilder av människor som inte uttryckligen givit sitt tillstånd) och speciellt känsligt torde det vara när det rör sig om barn. Särskilt ihop med en sådan titel till bilden där i alla fall jag gör tolkningen mobbing/utfrysning när man ser bilden och titeln ihop.

Fotografen Magnus Fröderberg försvarar sin publicering med att "jag är journalist och bilden är en del av mitt journalistiska sätt att beskriva samhället. Journalistiska bilder omfattas inte av PUL." Men stämmer detta verkligen?

Om vi antar att jag gör en "korrekt" tolkning av bilden/titeln så kan det ju anses vara ärekränkning även om det är ett journalistiskt syfte. Även dagspressen kan bli fällda för sådant om de inte passar sig, så jag tycker inte att man försvara en publicering på det viset. Och oavsett om min tolkning är "korrekt" eller inte så spelar det väl ingen som helst roll om fotografen är journalist eller inte, Fotosidan åtnjuter inte några grundlagsskyddade rättigheter som går utöver de lagar som gäller? Man kan väl inte säga att "jag är journalist så jag får publicera vad jag vill var jag vill"? Det är ju tidningen/tv-kanalen/bokförlaget/internetsidan som har rättigheten att publicera vissa saker, inte journalisten som sådan?

Så länge Fotosidan inte har utgivningsbevis så gäller väl samma gamla PUL för samtliga medlemmar här?

Mer om utgivningsbevis kan man läsa på:

http://www.rtvv.se/databaser/utgivbevis/fragarsvar.htm

Det vore intressant att få höra era tolkningar och åsikter i ämnet. Kan tillägga att min tanke är inte att hänga ut, eller sätta åt, Magnus Fröderberg eller hans foto. Denna bild belyser dock problematiken på ett för mig ypperligt sätt och det var i och med att jag såg denna bild (och fick det svaret angående rätten att publicera) som jag började tänka till.

Gör det ngn skillnad Om bilden är 100% arrangerad eller inte?

Det är ju klart att en Journalist inte har mer frihet i förhållande till modellernas situation, antar jag och tror i alla fall.
En yrkesverksam fotograf har väl snarare ett större ansvar för det publicerade materialet.

/Niclas,

När jag såg bilden så tyckte jag att Magnus varit mycket kreativ i sitt val av titel. Spontan känns det inte som om flickan "utanför" alls har med gruppen att göra.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om hon står o läser en tidning eller tittar ner på nån telning i barnvagn...

om det sen förändrar nåt i sammanhanget vet jag inte. Men genom att sätta en "fyndig" rubrik kan man nog skapa känslor som egentligen inte alls fanns i det sammanhang som bilden togs....

Niclasfoto skrev:
Är det ngn sksillnad Om bilden är 100% arrangerad eller intne?

/Niclas,

Om bilden är 100% arrangerad får man väl anta att de inblandade är med på publiceringen o då är väl PUL satt ur spel...

Kan tänka mej bilden som illustration till en artikel om både det ena o det andra kompletterad med texten "personerna på bilden har inget med artikeln att göra" typ...

Det sammanhang bilden visas i och det ljus bilden sätts i avgör enligt mig såklart det hur det bör tolkas.
/Niclas,

Lite kännsligt att yttra sig i saken, inte för att vi vet vem Magnus är utan för att man helt enkelt inte önskar att ngn ohörd blir dömd.

Mvh Niclas,

HDFS) (KGS skrev:
När jag såg bilden så tyckte jag att Magnus varit mycket kreativ i sitt val av titel. Spontan känns det inte som om flickan "utanför" alls har med gruppen att göra.

Håller med. Hade rubriken varit "Flicksnack i tunnelbanan" eller liknande, hade man nog inte kommit in på den linjen.

Håkan Sjölund skrev:
Håller med. Hade rubriken varit "Flicksnack i tunnelbanan" eller liknande, hade man nog inte kommit in på den linjen.

Frågan är ju om det spelar ngn roll nu när persosnerna ifråga faktiskt är placerade i ett visst ljus, med tanke på titeln,,
Och även om motivsituationen var en annan än den titeln anger och att detta ev/förhoppningsvis då är upplyst om så krävs ju fortfarande tillstånd från modellerna, såklart, eller?!?
/Niclas,

Problematiken här är delikat.
En bild som denna faller gott och väl in i ett journalistiskt syfte. Bilden är dessutom tagen på en offentlig plats. Jag vet inte vad fotgrafen har för syfte med bilden och så länge den inte dyker upp i ett reklamsammanhang är det nog svårt att förbjuda publicering. En fotograferande journalist har ju rätta att samla på sig ett meterial som han kan använda vid ett senare tillfälle. Och så länge bilderna är tagna på offentliga platser så behöver han inget tillstånd från personerna på bilden.

Förtal är en annan sak och det är vi inte i närheten av här.

hrojder skrev:
Och så länge bilderna är tagna på offentliga platser så behöver han inget tillstånd från personerna på bilden.

Förtal är en annan sak och det är vi inte i närheten av här.

njae... är det verkligen så? anta att någon plåtar en synnerligen smal tös på stan o illustrerar en artikel om ätstörningar med den, är det okej bara för att hon råkat befinna sej på offentlig plats? tja, kanske... om man skriver att bilden saknar koppling osv... ska bli kul att se om nån vet.

hrojder skrev:
Problematiken här är delikat.
En bild som denna faller gott och väl in i ett journalistiskt syfte. Bilden är dessutom tagen på en offentlig plats. Jag vet inte vad fotgrafen har för syfte med bilden och så länge den inte dyker upp i ett reklamsammanhang är det nog svårt att förbjuda publicering. En fotograferande journalist har ju rätta att samla på sig ett meterial som han kan använda vid ett senare tillfälle. Och så länge bilderna är tagna på offentliga platser så behöver han inget tillstånd från personerna på bilden.

Förtal är en annan sak och det är vi inte i närheten av här
Det är väl klart att en "fotograferande journalist" har rätt att samla på sig bilder, liksom alla andra för den delen. Det intressanta är vad man gör med dem. Jag tror Grönbecks poäng är att bilden är publicerad på ett ställe som inte har utgivningsbevis och då tror jag inte det spelar någon roll hur mycket "journalist" man kallar sig.

Konst är också undantaget från PUL, och vi anser förståss att fotomaterialet på Fotosidan är konst. Dock är det Datainspektionen som beslutar om det verkligen är konst eller inte vid en granskning.

En artikel om detta

(Fotosidan kan inte skaffa utgivningsbevis, då vi tillåter omedelbar publicering utan granskning. Och vi vill ju inte hållas direkt ansvariga för allt tok ni laddar upp ;-)

När det gäller bildpubliceringar på nätet (förutom journalistiskt material) krävs väl tillåtelse av de inblandade? edit: Precis som Torbjörn hann skriva ovan innan jag skrev klart :)

Ja, det är så. Om man befinner sig på en offentligplats och blir fotograferad får bilden publiceras i journalistiska sammamhang. Inget tillstånd behövs.
Det mest hårddragna exemplet på detta är paparazzifotografer och kändisfoto.
Man kan hård dra det så långt att om jag står på en offentlig plats och använder långa teleobjektiv kan jag fota in i någons hem och publicera bilden utan att person ger sitt medgivande. Går jag in på privat mark kan jag fortfarande publicera mina bilder men riskera att bli stämt för olaga intrång. Bilderna är fortfarande mina, skyddade av upphovsrättslagen. Sen är det ju en fråga om när jag bryter mot god sed och praxis i branschen och vilket sätt jag vill jobba på.

neliw skrev:
När det gäller bildpubliceringar på nätet (förutom journalistiskt material) krävs väl tillåtelse av de inblandade? edit: Precis som Torbjörn hann skriva ovan innan jag skrev klart :)
Fast nu har vi ju konstaterat att det är konst det handlar om .... :)

Idag får du juh tom filma in när du har sex med nån tjej utan att hon vet om det och slippa straff.
Fast du får nog straff för någonting annat då, sexuellt utnyttjande eller liknande.
Men själva filmningen är laglig.

Galen värld.

/Henri

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar