Maj-Britt
Medlem
Puh, vad krångligt...
Alltså: jag har lov att fotografera människor men inte lov att publicera utan tillåtelse från de/den som jag tagit kort på? Hur blir det bl.a. med alla bilder på fotosidan? Jag har t.ex.inte frågat alla som jag fotat om det är okej att jag använder bilden, (typ semesterbilder eller så...)
Maverick skrev:
Det är möjligtvis så att BLF har fel eller är otydliga och att jag därmed också får fel. Följ gärna länken och döm själva. Jag är så trött på folk som kommer och säger att andra har fel att jag inte orkar försvara det mer.
Sorgligt men sant, enligt BLF, så omfattas även privata websidor av detta. Dock har det inte prövats vad jag vet med säkerhet. Jag hörde läste dock någonstans att det var ny praxis på gång. Då allt fler påpekat det orimliga i resonemanget. Det har uppkommit för att det suttit någon imkompetent stackare och försökt få lagar anpassade till icke IT-medier att fungera även på IT-medier.
Antagligen samma i..ot som kom upp med idén att förbjuda smartcards för att förhindra att folk tjuvtittade på kabelkanaler.
/Maverick
Alltså: jag har lov att fotografera människor men inte lov att publicera utan tillåtelse från de/den som jag tagit kort på? Hur blir det bl.a. med alla bilder på fotosidan? Jag har t.ex.inte frågat alla som jag fotat om det är okej att jag använder bilden, (typ semesterbilder eller så...)