Annons

Får jag plåta Människor på stan !!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Det har hänt saker på 2 år!

Photo2be skrev:
Nu är det så att PUL lagen är mycket ny och ganska restriktiv och det som gäller pressen gäller tyvärr inte privatpersoner. Men..som jag sa tidigare, TA BILDEN förstt, det andra löser sig!

Björn Bergman / Photo2be

PUL-lagen är ju en "datalag" och gäller ju endast webb-sidor. Jag menade bilder på t ex fotoutställningar och i böcker.
Jag har svårt att tro att det finns en lag för pressfotografer och en för privatpersoner. En lag gäller ju alla medborgare oavsett yrke.
Man får helt enkelt finna sig i att bli fotograferat på offentlig plats.
 
Journalistiskt media har större befogenheter att publicera bilder än vad en privatperson har. Så har jag i alla fall uppfattat det hela.
 
Olika regler gäller faktiskt

Helt rätt Henric, om man frågar kan man få nej, så ta bilden!
Jo det gäller olika regler för olika människor.
De "människor" som jobbar i/på en tidning eller annan journalistisk produktion, t.ex som fotogaf har rätta att publicera bilder, Däremot inte privatpersoner.
Vem har sagt att världen är rättvis? Jag har aldrig hört nån.
Å andra sidan så är "straffet" bara att du får ta bort bilden om någon har en synpunkt. Om ingen ser dina bilder så är det ju ett annat större problem, eller hur?

Björn Bergman / Fotograf / www.photo2be.com
 
Re: Olika regler gäller faktiskt

Photo2be skrev:
Helt rätt Henric, om man frågar kan man få nej, så ta bilden!
Jo det gäller olika regler för olika människor.
De "människor" som jobbar i/på en tidning eller annan journalistisk produktion, t.ex som fotogaf har rätta att publicera bilder, Däremot inte privatpersoner.
Vem har sagt att världen är rättvis? Jag har aldrig hört nån.
Å andra sidan så är "straffet" bara att du får ta bort bilden om någon har en synpunkt. Om ingen ser dina bilder så är det ju ett annat större problem, eller hur?

Björn Bergman / Fotograf / www.photo2be.com
Jag har ändå svårt tro det. Det finns ju faktiskt frilansfotografer, konstnärer och sådana som tror att de är sådana. Hur skall en ev lag kunna skilja åt dem?
Dessutom är grundtanken i varje lag att den gäller alla människor oavsett yrke och dyligt.
Jag hävdar fortfarande att på offentlig plats, dvs gator och torg får man fotografera vem som helst och vad som helst och även publicerar det i en utställning.
 
Det finns inget som hindrar att man fotograferar folk pÎ stan sÎ lSnge det Sr pÎ en allmSn plats och situationen inte kan anses krSnkande fsr personen som blir fotograferad.
 
bilar på nätet

Tror inte att du får lägga ut bilnummer på nätet speciellt inte om det är i något sammanhang som kan anses besvärande för bilägaren.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.