Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får inte skarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnie Utter

Avslutat medlemskap
Får inte lika skarpa bilder som min vän med sitt billigare objektiv
Ibland tycker jag att mina bilder inte blir tillräckligt skarpa när man jämför med andras digitala bilder.

Måste man öka skärpan i bildbehandlingsprogrammet?
Har även hört att om man fotar i JPG så blir bilderna skarpare. Men jag vill ju fota i RAW. Har jämfört dyrare fasta objektiv och då fick jag en bättre skärpa. Har testat mitt objektiv SIGMA 18-50 2.8EX och jämför med andra liknande som finns i butiken och fick samma resultat som den jag har.

Min vän som kör ett billigare objektiv fick mycket skarpare bilder.
Jag har tom testat i f8 för att får ett större skärpedjup då jag fotar porträtt. Det enda som gav mig skarpare bilder är level max på skärpa i fotostyle inställningar i min EOS450d och fota i jpg.

Och varför är kamerans standard inställning ställd på skalan 3 utav 6 på skärpa i bildinställningarna? Finns inte något läge som har full skärpa om man inte ställer in det manuellt.. Vill man inte ha full skärpa i bildinställningen för att det är bättre att göra efterjobbet i Photoshop?

Vilken bländare är optimal?

Ligger mycket av hemligheten bakom grym skärpa i Photoshop? Eller är det oftast objektivet som spelar störst roll här. Jag har fotat med blixt och 1/160 så det kan inte vara skakoskärpa.

NEED HELP.
 
Japp, du måste skärpa bilden i tex Photoshop om du plåtar i RAW formatet. skärpeinställningarna i kameran påverkar bara en jpeg bild, inte din RAW bild.

Ang bländaren så är det lite olika, men största bländaren bukar aldrig vara optimalt om man vill ha bästa skärpan. Jag tycker att från f5.6 till runt f11 så brukar det bli bra. Ja, bra objektiv är alltid att föredra om man är ute efter superskärpan, därmed inte sagt att billigare objektiv inte kan ge skarpa objektiv. Den största skillnaden torde ligga hos fotografens kunskap.
 
Tack för ditt svar!
Läste precis en artikel som jag fick av en annan person här som förklarade skillnaden mellan skärpa, upplösning mm. Skärpeinställningarna i bildregigeringsprogram verkar vara en konst i sig. Verkar vara flera faktorer som spelar in här, även motivet.
Ska testa och köra de bländarinställningarna du föreslog på olika motiv och köra lite maskning i psp.

Tack
 
Man MÅSTE ju inte skärpa en bild retroaktivt.

Visst får man ofta vad man betalar för; det finns klara begränsningar i den fysiska optiken som påverkar resultaten för olika objektiv.

Bländaren påverkar i viss mån skärpan. Riktigt små bländare gör att det blir en spridning av ljuset mot sensorn vilket skapar en mer diffus bild än vid en medelstor bländare. Olika objektiv har ofta lite olika "sweet spots" där skärpan är som vassast.

Jag tror att många ofta blandar ihop objektivets optiska förmåga med andra former av oskärpa, t.ex. svag rörelseoskärpa. Man är övertygad om att slutartiden var tillräcklig och skyller sedan på optiken när bilden blir lite oskarp.

Allt sammanlagt så kan ett objektiv ha kapaciteten att ge väldigt skarpa bilder bara man lägger ihop de olika faktorerna rätt. Jag har tagit bilder med mitt 200mm 2.8L som varit så skarpa att man kan jämföra bilden med en tagen av ett billigare 300mm och få snarlik skärpa när man presenterar påda bilderna omskalade att visa objektet i samma storlek.
Med längre objektiv så måste man lära sig att inte snåla med slutarhastigheten, det blir lätt oskarpa bilder om man har även liiiite för lång slutartid.
 
Ett bra tips är att göra ett test på dina objektiv så att du vet hur de uppför sig: stativ och ordnade förhållanden, ta en bild med största bländaröppning, blända ned ett steg och ny bild osv. Då ser du vad objektivet kan prestera och du kan lättare bestämma dig för vilken värde som passar bäst för olika situationer. Och hur skärpan sitter längre ut mot kanterna vid nedbländning.

Jag har ett Yashica 50/1,9 som är hyggligt skarpt vid f1.9, mycket skarpt vid f2.8, skarpast mellan f4 och f8, tappar lite vid f11 och aningen till vid f16. En del andra av mina objektiv måste bländas ned 4-6 steg för att skärpan skall bli optimal (med just det objektivet).

Det är klart att annat också påverkar men ovanstående har underlättat för mig ialla fall.
 
Det är flera saker som inte har nämnts som du ändå bör ta hänsyn till:

först och främst, det är alltid lättare att hjälpa till om du lägger ut exempel.

Om du vill veta var felet ligger ska du inte bara jämföra äpplen med päron. Dina kompisars bilder kanske är överskärpta? Eller har kamerorna olika upplösning och ni jämför bilderna vid 100 %? Men framförallt, ni borde jämför bilder av samma motiv vid samma tillfälle.

Man bör för övrigt skärpa i efterhand, pga av att det sitter ett filter framför sensorn, vilket gör bilden lite oskarp. Brukar kallas capture sharpening, googla gärna om det.

Använder du stativ? Annars kanske ni jämför er fototeknik och inte något annat, och du kan lära dig om vilken bländare som är skarpast etc, precis som Munin säger.

Dessutom är det så att vid bländare f8 är det faktist ofta inte speciellt stor skillnad mellan billiga och dyrare objektiv.

Ytterligare problem är att om du fotar porträtt vid f8 så kan du möjligen ha för lång slutartid. Om personen rör på sig lite kan du se lite rörelseoskärpa.
 
Shit vad alla gör det svårt för honom.

Gör såhär;

Vänta tills 12-13:00 imorgon, om solen lyser. Sätt då kameran på ISO 200, lägsta bländartal du kan åstadkomma på längsta möjliga brännvidd så att risken för oskärpa är maximal. Och så kör du med de slutartiderna som är aktuella i dagsljus, försök få skiten så kort som möjligt.

Plåtar du på 1/8000-del, stillastående på ett stillastående motiv och fortfarande får helt oskarpa bilder - DÅ kan du börja skälla på utrustningen. Så prova det först. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.