Annons

Får inte fotografera mitt barn på Luciatåget... - enl. PUL

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det skrev jag ju. Du skulle ju inte heller vara ansvarslös vid luciatågsfotografering, så det är inte din fotografering som är problemet som elimineras av ett luciatågsfotograferingsförbud.

Det är ju sant och det gäller ju dig också.

Var jag står i frågan är väl tydligt tänker jag, men har lite tankar ändå.

För jag har givetvis fotograferat och filmat mina barn vid luciatåg, och visst vill även jag har bilder på mina barn från tillfällen i deras "skolliv". Och förbud ska man vara restriktiv till och ha en ordentlig diskussion och säkert många gånger tydliga protester ... det ska ju inte vara så lätt att begränsa vad vi för göra. Ett förbud kan ju leda till annat.

Och där vet man inte hur det ser ut om 10-20 eller 50 år. Det är ju en dörr som öppnas (Hastighetsbegränsingen var väl bara tillfällig iom att vi bytte sida i trafiken?)

Jag accepterar och har förståelse av att man begränsar möjligheten till att fotografer i skolan och som i fall med luciatåget. Jag poängterade det lite i förbifarten tidigare. Det har ju funnits skolor eller kommuner som lyft på ett fotoförbud i skolorna så att man kunnat tagit bilder från luciatåget.

Men i alla fall.

Jag tror också att det i längden ska kunna finnas andra vägar att gå, det är nog relativt få som med insikten av vad det kan ställa till med delar ut bilder hur som helst.

Jag läste en intressant artikel http://www.idg.se/2.1085/1.538716 en sak tycker jag berör diskussionen i den här tråden.

Nu är det från ett helt annat sammanhang och jag vill inte ta in just den delen i tråden (igen) utan att det är en poäng i det han skriver om utbildning och sociala medier, jag gillade hans jämförelse med slöjden.

Vi har ju skrivit lite om empati, men där man saknar empati så kanske man kan få den respekten i och med kunskap?

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, så jag vet inte om någon har tagit upp detta. Om man nu har skyddad identitet, vore det då inte ligga i ens intresse att minimera risken för "upptäkt"? Jag kan tänka mig att om jag hade skyddad identitet så skulle jag så långt det är möjligt försöka förhindra "exponering" av mig och mina barn så långt det vore möjligt. Alltså inte ens låta dem deltaga i evenemang som jag vet fotograferas mycket. Bara en tanke.

Tanken är god, men det är nog redan jobbigt som det är för dessa barn..
Inte nog med att de hela tiden måste se sig om, för att inte bli upptäckta - de ska också, på det, hindras från att vara med på aktiviteter som faktiskt tillhör människors uppväxt och identitet. Det kostar väl så lite att undvika att fota dessa ungar under den lilla stunden? Kan man inte unna dom att åtminstone få vara med på ett simpelt Luciafirande? Fota sina egna barn kan man fju faktiskt göra när som helst annars jue.....

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, så jag vet inte om någon har tagit upp detta. Om man nu har skyddad identitet, vore det då inte ligga i ens intresse att minimera risken för "upptäkt"? Jag kan tänka mig att om jag hade skyddad identitet så skulle jag så långt det är möjligt försöka förhindra "exponering" av mig och mina barn så långt det vore möjligt. Alltså inte ens låta dem deltaga i evenemang som jag vet fotograferas mycket. Bara en tanke.
Dessa barn är berövade, i så oändligt många sammanhang, att leva ett någorlunda normalt liv. I många fall låter föräldrar dem inte delta i aktiviteter där det kan finnas risk för upptäckt, men ju längre tiden går försöker både verksamheter och föräldrar att ansvara för att barnens livs ska normaliseras så långt det går. Det vore hjärtlöst att utestänga ett barn ur aktiviteter som hör till den dagliga verksamheten bara för att en del ska lägga upp bilder på Facebook och liknande. Ska verkligen barnen år efter år betala ett sådant pris? Var finns empatin i vuxenvärlden för dessa våra små?
/Nonno

Du får f.ö. gärna förklara vad bilkörning i en skolaula har för relevans i sammanhanget.

Du ville dra liknelsen till sin spets med bilkörning och förbud. Jag fortsatte ditt barnsliga resonemang ytterligare. Vad är det du har svårt att förstå? Att du inte får bestämma? Att den som ansvarar för en icke-offentlig plats har rätt att utfärda fotoförbud på den platsen? Att skolverksamheten inte finns till för att behaga just dig? Att det görs avvägningar utan att just din uppfattning är den som väger tyngst? Du framstår mest som en skolelev som inte får tugga tuggummi på lektionen för att läraren inte vill det. Det kan vara vara en fånig regel, men som dr Phil skulle säga: get over it!

En bekant till mig sa häromdagen att det absolut sämsta med att vara lärare är rättshaveristiska föräldrar. Jag förstår precis hur han har det när jag läser vissa personers inlägg i den här tråden.

Du ville dra liknelsen till sin spets med bilkörning och förbud. Jag fortsatte ditt barnsliga resonemang ytterligare. Vad är det du har svårt att förstå? Att du inte får bestämma? Att den som ansvarar för en icke-offentlig plats har rätt att utfärda fotoförbud på den platsen? Att skolverksamheten inte finns till för att behaga just dig? Att det görs avvägningar utan att just din uppfattning är den som väger tyngst? Du framstår mest som en skolelev som inte får tugga tuggummi på lektionen för att läraren inte vill det. Det kan vara vara en fånig regel, men som dr Phil skulle säga: get over it!

En bekant till mig sa häromdagen att det absolut sämsta med att vara lärare är rättshaveristiska föräldrar. Jag förstår precis hur han har det när jag läser vissa personers inlägg i den här tråden.
Vänligen sluta med att ställa upp halmgubbar och sen slå ner dem.

Jag har redan skrivit att man bör respektera ett fotoförbud (om det är motiverat med rimliga skäl). Däremot behöver man inte tiga still om saken om man har en annan åsikt.

Om du inte förstår mitt resonemang med bilkörning så är det tyvärr inte mycket jag kan göra åt saken. Huvudpoängen är att man alltid bör väga risker mot nackdelar, och den som inte tycker att man bör göra så kan förstås inte inse att vissa risker är mycket, mycket mindre än andra och därmed är värda att ta för att slippa stora nackdelar.

Man kan också tycka att ett fotoförbud kan vara motiverat utan att för den skull ha något emot bilkörning, så jämförelsen haltar betänkligt tycker jag. Eftersom tråden inte handlar om risker i trafiken finns förstås ingen anledning att motivering till varför man tycker så skulle behövas.

Det handlar om riskvärdering. Fotoförbudet motiveras med en risk. Jag vill att folk ska relatera den risken till andra risker de glatt tycker att barn ska utsättas för.

Det handlar om riskvärdering. Fotoförbudet motiveras med en risk. Jag vill att folk ska relatera den risken till andra risker de glatt tycker att barn ska utsättas för.
Du/vi får väl utgå ifrån att de som har delegation att fatta beslut om fotoförbud, gjort en omsorgsfull prövning där risker noga övervägts. Om inte annat så av ren självbevarelsedrift. Det kan inte vara kul att bli utsatt för gemene mans upprördhet utan att ha skäl för ett sådant beslut. Vid en sådan prövning torde det vara upprörande om riskerna jämförs med riskerna i dina exempel. De är inte relevanta i sammanhanget.

Varför vore det upprörande och irrelevant?
Ja, om du inte förstår det, då är det förmodligen bortkastad energi att ens svara dig. Men jag gör det ändå.
En jämförelse skulle i så fall vara när en beslutsfattare (domare) vid en rättegång om misstänkt dråp inte följer de lagar och förordningar som den har att följa, utan istället ger sig till att jämföra gärningen med hur många som skulle riskera att dö vid ett miljöbrott som t ex härdsmälta i Barsebäck. Då är ju risken att dö vid ett dråpförsök försvinnande litet i förhållande till vad som kommer att ske vid en kärnkraftsolycka pga anställds försumlighet i tjänsteutövning. Risken blir jämförelsevis så ringa, att då behöver man väl inte ha en rättegång. Trots att vi vet att kärnkraft också är livsfarligt, bygger vi och sätter sådana anläggningar i drift.

Dina resonemang om riskbedömningar är för mig så underliga i sammanhanget. Jag får bara hoppas på att du inte har en sådan position i samhället att du har ansvar för att fatta beslut.

Fotoförbud?

Har inga egna barn ännu (tjejen e gravid dock)

Skulle vara bra om när det är färdigt med Luciatåget alla förflyttar sig några steg från skolans område och ALLA tar kort på ALLA barn i Luciatåget som upprepas i protest! :)

MVH Daniel

Bra Daniel. Håller med om ditt förslag. Men åsikterna går isär. Typisk i Sverige.
Maktutövande eller är man mån om barnen?

Olaf

Bra Daniel. Håller med om ditt förslag. Men åsikterna går isär. Typisk i Sverige.
Maktutövande eller är man mån om barnen?

Olaf

Intressant, det här får du gärna utveckla lite. Hur är det i andra länder jämfört med Sverige vad gäller regler, månande om barnen, yttrandefrihet etc.

Jag har kommit fram till på "gamla" dar att jag tycker att Sverige är ett väldigt bra land att leva i, så jag blir lite nyfiken när man i svepande ordalag klagar på Sverige och får det att låta som att allt är så mycket bättre i andra länder. Men som sagt, utveckla gärna resonemanget.

/Thomas

Skulle bilder vara olagliga pga PUL så är det slutfotograferat i det här landet...

Hur skulle någon kunna hitta ett barn i strömmen av bilder från ex facebook?
Med tanke på hur fort barn växer så hinner dom växa ur sitt signalement rätt så snabbt.
Hur gör dom med kamraterna till barnen? - dom lär ju ta bilder och berätta för andra...

Detta är ett beslut som bara förstör för vanliga familjer samtidigt som de skapar en falsk säkerhet för de som ska döljas. De som letar efter ett barn kommer att söka vid skolor där de tror att barnet finns. När identiteter läcker ut så har det nästan alltid berott på myndigheter.

Det stora felet är att man låter barn hållas gömda istället för att lösa roten till problemet.

Det stora felet är att man låter barn hållas gömda istället för att lösa roten till problemet.
Det är ingen som tycker att skyddad identitet är en bra lösning, bara nödvändig när inget annat hjälper. Det är en oerhört omfattande prövning som görs när beslut om skyddad identitet fattas. Dessutom är det en mindre del av alla sökande som beviljas det.
Det var ju inte så länge sedan det blev rubriker i tidningarna efter att en kvinna mördades och det kom fram att hon ansökt, men nekats skyddad identitet. Så hur tycker du att man istället ska göra? Hur ska man lösa problematiken?

Har inga egna barn ännu (tjejen e gravid dock)

Skulle vara bra om när det är färdigt med Luciatåget alla förflyttar sig några steg från skolans område och ALLA tar kort på ALLA barn i Luciatåget som upprepas i protest! :)

MVH Daniel
Nja, det där låter mer som egenmäktigt förfarande om man skulle tvinga "alla" barn att vara med. Det är inte alls ovanligt att det i förskola/skola sker så att efter själva tablån får de barn som själva vill och har sina föräldrars tillåtelse, ställer upp sig fint för allmän fotografering i en del av lokalen. Märk väl att det är många föräldrar som känner tveksamhet eller inte alls vill att deras barn ska finnas med på bild på nätet.
Invändningen för denna form av lösning, blir väl att bilden inte är tagen "precis när det händer", utan är arrangerad. ;-)

Hänsyn till barnen

Många hänvisar till sin rätt att få fotografera sina barn. Och det får du, men inte nödvändigtvis tillsammans med andra barn. Den som driver en verksamhet har rätt att bestämma om t ex fotograferingsförbud inom sina lokaler. PUL har dock inget med detta att göra.
Och bakgrunden för skolan är de barn (själva/föräldrar) som har skyddad identitet. Och de har det för att någon förföljer dem, oftast en tidigare partner.
Tråkigt givetvis, men jag anser att de barnens rätt/behov ska komma i första hand och vår rätt att fotografera i andra hand. Att be dem med skyddad identitet att inte medverka på t ex Lucia, är att begränsa deras frihet/rättigheter till förmån för min/din rätt att fotografera våra barn.
Så ta kort på ditt barn innan/efter, eventuellt tillsammans med klasskompisar vars föräldrar godkänner detta.
I vårt samhälle blir det allt lättare att hitta "vem du vill" och har du onda avsikter med ditt sökande, så bör vi försöka skydda de barn som eventuellt kan bli utsatta för våld.
Barnen och DERAS behov ska komma i första hand.

Vänligen sluta med att ställa upp halmgubbar och sen slå ner dem.

Vilka var halmgubbarna?

Jag upplever att du argumenterar för att det är orimligt med ett fotgraferingsförbud i skoplan eftersom fler barn dör i trafiken. Jag kanske misstolkar dig och du har inte alls i din tanke gjort den parallellen men när man läser vad du faktiskt skriver så är det svårt att inte tolka dig så.

Svartill Thomas

Intressant, det här får du gärna utveckla lite. Hur är det i andra länder jämfört med Sverige vad gäller regler, månande om barnen, yttrandefrihet etc.

Jag har kommit fram till på "gamla" dar att jag tycker att Sverige är ett väldigt bra land att leva i, så jag blir lite nyfiken när man i svepande ordalag klagar på Sverige och får det att låta som att allt är så mycket bättre i andra länder. Men som sagt, utveckla gärna resonemanget.

/Thomas

Thomas Du har naturligtvis rätt. Jag uttryckte mig olycklig. Ber om ursäkt. Klagar inte på hur man lever i Sverige. Men att fotografera Lucior i skolan har ju gjorts i alla år även om det kanske överdrivs nu med mängder av bilder. Tycker det är bra att skolorna kan bestämma hur det skall vara. Men ett minne av växande barnen klädda i vit har väl alltid varit en höjdpunkt i en flickas liv, tror jag.
Hoppas julhelgen blir till glädje även till dig. Med vänliga hälsningar

Olaf

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar