Oquist
Avslutat medlemskap
Det skrev jag ju. Du skulle ju inte heller vara ansvarslös vid luciatågsfotografering, så det är inte din fotografering som är problemet som elimineras av ett luciatågsfotograferingsförbud.
Det är ju sant och det gäller ju dig också.
Var jag står i frågan är väl tydligt tänker jag, men har lite tankar ändå.
För jag har givetvis fotograferat och filmat mina barn vid luciatåg, och visst vill även jag har bilder på mina barn från tillfällen i deras "skolliv". Och förbud ska man vara restriktiv till och ha en ordentlig diskussion och säkert många gånger tydliga protester ... det ska ju inte vara så lätt att begränsa vad vi för göra. Ett förbud kan ju leda till annat.
Och där vet man inte hur det ser ut om 10-20 eller 50 år. Det är ju en dörr som öppnas (Hastighetsbegränsingen var väl bara tillfällig iom att vi bytte sida i trafiken?)
Jag accepterar och har förståelse av att man begränsar möjligheten till att fotografer i skolan och som i fall med luciatåget. Jag poängterade det lite i förbifarten tidigare. Det har ju funnits skolor eller kommuner som lyft på ett fotoförbud i skolorna så att man kunnat tagit bilder från luciatåget.
Men i alla fall.
Jag tror också att det i längden ska kunna finnas andra vägar att gå, det är nog relativt få som med insikten av vad det kan ställa till med delar ut bilder hur som helst.
Jag läste en intressant artikel http://www.idg.se/2.1085/1.538716 en sak tycker jag berör diskussionen i den här tråden.
Nu är det från ett helt annat sammanhang och jag vill inte ta in just den delen i tråden (igen) utan att det är en poäng i det han skriver om utbildning och sociala medier, jag gillade hans jämförelse med slöjden.
Vi har ju skrivit lite om empati, men där man saknar empati så kanske man kan få den respekten i och med kunskap?