Annons

Fågelidentifikation

löv-, rör- eller annan sångare?

Eftersom fågeln ifråga var knäpptyst är jag osäker. Lokalen har massor av rörsångare men det är ju väldigt tidigt. Egentligen väl tidigt även för lövsångare?
Djurö/Vindö, Stockholms skärgård.
Mycket tacksam för hjälp.

Bilagor

• _B4Y7774_FIX.jpg
    _B4Y7774_FIX.jpg
    200 KB · Visningar: 69
Eftersom fågeln ifråga var knäpptyst är jag osäker. Lokalen har massor av rörsångare men det är ju väldigt tidigt. Egentligen väl tidigt även för lövsångare?

Du har ju också Gransångaren som är väldigt snarlik Lövsångaren.
Rörsångaren är väl mer brunaktig i sin ton än den du fotat.

Synd att den var tyst, Gran & Lövsångarna är väldigt lika varandra.
Gransångaren kommer enligt utsago 2--3 veckor tidigare än vad Lövsångaren gör.
Du får ge dig ut på spaning igen.

Två frågor

Hej
Två frågor:
1) ? (Västerås förra veckan)
2) Dubbeltrast? (Västerås i trädgården idag)

Med vänlig hälsning
/Lars

Bilagor

• IMG_9683_minskad.jpg
    IMG_9683_minskad.jpg
    29.5 KB · Visningar: 78
  • IMG_9699_minskad2.jpg
    IMG_9699_minskad2.jpg
    35.4 KB · Visningar: 257
Samma sak här. Entita eller Talltita. Tala gärna om vad ni tar det på så man kan lära sig... Jag tror det är en talltita

Bilagor

• _MG_0485.jpg
    _MG_0485.jpg
    43.7 KB · Visningar: 60

Jag skulle nog hålla på lövsångare. Jag tycker att benen ser ljusa ut. Gransångaren har mörkare ben men det är lite svårt att se på bilden.

Lövsångare. Tydligt gul i "ansiktet", ögonbrynstrecket, strupe-haka-bröst (nästan så det för tankarna till grönsångare) samt ger ett lite större/kraftigare intryck (subjektivt på bild dock) än vad den klenare gransångaren.

/Oscar

Hej
Två frågor:

Med vänlig hälsning
/Lars

1 Knipa
2 Spontant känns det som en dubbeltrast, men samtidigt ser jag antydan till en "kalott" på hjässan som skulle kunna indikera taltrast... En större bild skulle eventuellt kunna säkerställa id. Däremot är det inte bud på rödvingetrast.

/Oscar

Samma sak här. Entita eller Talltita. Tala gärna om vad ni tar det på så man kan lära sig... Jag tror det är en talltita

Jag håller med om talltita :)

Ja de har lite olika form. Entitans hjässa är lite mindre i förhållande till "nacken". Entitan har lite smutsigare vit kind, till skillnad mot talltitan som är rent vit ända bak till där det svarta tar vid. Det svarta som dessutom brukar upplevas lite mattare svart på talltitan. Talltitan har ett ljust fällt på vingarna som man kan ana på denna bilden vilket entitan saknar. Entitan är lite ljusare i "mungipan" och har oftast mindre och mer "välinramad" haklapp än talltitan.

Mvh

Hej experter! Jag funderar över dessa två fåglar (som säkert är skitvanliga i stan).
Var är det för rackare? Har bott här ett tag men aldrig råkat på dom förrut (varit fokuserad på skägghakedoppingen i hamnen dock).
Vasa, Finland.
Tacksam för svar!

Bilagor

• lilla DSC_5881.jpg
    lilla DSC_5881.jpg
    463 KB · Visningar: 82
  • lilla DSC_5911-2.jpg
    lilla DSC_5911-2.jpg
    353.2 KB · Visningar: 52
Hej experter! Jag funderar över dessa två fåglar (som säkert är skitvanliga i stan).
Var är det för rackare? Har bott här ett tag men aldrig råkat på dom förrut (varit fokuserad på skägghakedoppingen i hamnen dock).
Vasa, Finland.
Tacksam för svar!

Fågel no. 2 var tydligen en helt vanlig stare. Lurar på första än :)

Några fler på trasten

1 Knipa
2 Spontant känns det som en dubbeltrast, men samtidigt ser jag antydan till en "kalott" på hjässan som skulle kunna indikera taltrast... En större bild skulle eventuellt kunna säkerställa id. Däremot är det inte bud på rödvingetrast.

/Oscar

Här kommer några fler förstorade, men inte bra, bilder.
Med vänlig hälsning
/Lars

Bilagor

• IMG_9695_2.jpg
    IMG_9695_2.jpg
    60.8 KB · Visningar: 47
  • IMG_9698_2.JPG
    IMG_9698_2.JPG
    390.3 KB · Visningar: 55
  • IMG_9699_2.JPG
    IMG_9699_2.JPG
    303 KB · Visningar: 50
Asköviken igår

Hej
Tror detta är:
1 och 2) brun kärrhök (samma individ)
3 och 4) sävsparvar
Stämmer det?
Med vänlig hälsning
/Lars

Bilagor

• IMG_9800_minskad.jpg
    IMG_9800_minskad.jpg
    18 KB · Visningar: 50
  • IMG_9812_minskad.jpg
    IMG_9812_minskad.jpg
    23.9 KB · Visningar: 45
  • IMG_9797_minskad.jpg
    IMG_9797_minskad.jpg
    48.9 KB · Visningar: 47
  • IMG_9967_minskad.jpg
    IMG_9967_minskad.jpg
    65.3 KB · Visningar: 47
Hej
Två frågor:

Med vänlig hälsning
/Lars

Hej Lars!

Det är en taltrast. Det är solklart på de nya bilder du postat, inte fullt så lätt att se på den lilla bilden. Tal- och dubbeltrast kan se mycket lika ut i vissa fall.

Mvh, Toni

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar