Annons

Fågelidentifikation

Halloj!
Hittade en lurig fågel i dalsland på midsommardagen.
Stor som en gås och ett annorlunda utseende!

Vet ni vad det är och om den ska florera hos oss naturligt?

Bilagor

• DSC_3062_1.jpg
    DSC_3062_1.jpg
    44.2 KB · Visningar: 56
Denhär går jag bet på. And, hona...
Lite dåligt foto i kustbandet utanför Alnö/Sundsvall..

Bilagor

• THG_6137.jpg
    THG_6137.jpg
    215.4 KB · Visningar: 66
Juvenil björktrast eller stare?

Hej!

Blir inte klok på vad detta är för en fågel.. Ser ut som en björktrast, men med svart huvud... Som en blandning mellan koltrast och björktrast. Min fågelkunskap är alldeles för begränsad och jag blir inte klokare av fågelböcker.. Vet ni?

/JD

Bilagor

• _MG_6198.jpg
    _MG_6198.jpg
    134 KB · Visningar: 48
Hej!

Blir inte klok på vad detta är för en fågel.. Ser ut som en björktrast, men med svart huvud... Som en blandning mellan koltrast och björktrast. Min fågelkunskap är alldeles för begränsad och jag blir inte klokare av fågelböcker.. Vet ni?

/JD

kolla fågelboken o läs om stare, gammal fågel som detta är. Ungarna är mkt brunare än dessa och även de är vanliga just nu.

Med vänlig hälsning peter

Vilken rovfågel?

Jag får inte riktigt hop kännetecknen på denna rovfågel i Skåne. Samma dag såg jag flera bruna kärrhökar, havsörn, ormvråkar och glador. Men denna skiljde sig bl.a. med teckningen på huvudet. Kan det vara en bivråk?

Bilagor

• Vilken rovfågel.jpg
    Vilken rovfågel.jpg
    363.8 KB · Visningar: 63
Tack Toni. Jag tar på mig skämshatten. Jag har sett många honor av brun kärrhök också men ljuset och kanske något annat lurade mid denna gång. Bilden jag la upp hade jag ljusat upp rejält och då ser jag nu tydligt att det var en hona.

Tack Toni. Jag tar på mig skämshatten. Jag har sett många honor av brun kärrhök också men ljuset och kanske något annat lurade mid denna gång. Bilden jag la upp hade jag ljusat upp rejält och då ser jag nu tydligt att det var en hona.

Inget att skämmas för. Rovfåglar är inte alltid det lättaste :)

Mvh Toni

Är osäker på denna, tror på näktergal, men den skulle möjligen också kunna vara rödstjärtshona. Fotad i dag i Järfälla.

Bilagor

• 5DMK3-2609.jpg
    5DMK3-2609.jpg
    99.2 KB · Visningar: 48
Kan jag få hjälp med denna? Är det en marmorand tro? Fotad i S'albufera på Mallorca. /Frode

Bilagor

• _DSC7034_fb.jpg
    _DSC7034_fb.jpg
    109.5 KB · Visningar: 38
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar