Annons

Fågelidentifikation

Såg denna på Bornholm nu i veckan. Tänkte stenskvätta men blev osäker sedan.

Bilagor

• 5DMK3-1582-Redigera.jpg
    5DMK3-1582-Redigera.jpg
    530.4 KB · Visningar: 39
Vore tacksam om ngn kunde artbestämma denna fågel.

Tänkte att det var en trädgårds- eller lövsångare men tycker inte att det stämmer riktigt.

Plåtad utanför Enköping om det betyder nåt i sammanhanget.

Tacksam för svar.

kan ju även tilläggas att en lövsångare eller trädgårdsdito aldrig står på detta viset på öppen plats.

Med vänlig hälsning peter

Identifikation

Hejsan! Skulle behöva hjälp med att identifiera två arter som jag är osäker på. Den andra, en kraftig delförstoring är taget på en förmodad lärka, sånglärkor fanns i dess närhet men den här (två st.) uppträdde inte på samma sätt och ett annat läte! Den första är fångad vid en ringmärkning som jag besökte tillfälligt, kommer inte ihåg vad det var för art, är osäker även här.

Bilagor

• IMG_4102.jpg
    IMG_4102.jpg
    26.1 KB · Visningar: 60
  • IMG_8770.jpg
    IMG_8770.jpg
    55.9 KB · Visningar: 76
Hejsan! Skulle behöva hjälp med att identifiera två arter som jag är osäker på. Den andra, en kraftig delförstoring är taget på en förmodad lärka, sånglärkor fanns i dess närhet men den här (två st.) uppträdde inte på samma sätt och ett annat läte! Den första är fångad vid en ringmärkning som jag besökte tillfälligt, kommer inte ihåg vad det var för art, är osäker även här.

Fågeln i handen är en törnsångare, den andra en ängspiplärka.

Mvh Toni

Tack!

Tack för svaret och att du tog dig tid! Var inne på Törnsångare tidigare men inte säker, ängspiplärkan hade jag inte klarat!
Trevligt

Flodsångare? Gråshoppssångare?

Kan ni hjälpa mig med identifikationen av denna fågel. Den är fotad i norra Uppland på kvällen i en fuktig, gles björkskog med videbuskar och frodigt gräs i veckan som gick. Den sjöng då och då på dagen men mest på kvällarna. Den satt i en 3 m hög videbuske och sjöng. Öppet vatten eller vass finns inte på platsen. Jag trodde först det var en gräshopssångare, men när jag kollade med fågelböcker och fågelskivor stämmer utseende och läte bättre med flodsångare. Video från samma tillfälle finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=C8q8B12v0ao&feature=youtu.be
Jag stod ca 10-15 m från fågeln och fotade med motsvarande 600 mm brännvidd.
Bilderna skulle kunna vara bättre, men halv tio på kvällen är ljuset lite dåligt (och jag är ovan vid fågelfoto).

Bilagor

• M5II_6091069_DxO-k.jpg
    M5II_6091069_DxO-k.jpg
    166.4 KB · Visningar: 51
  • M5II_6091070_DxO-k.jpg
    M5II_6091070_DxO-k.jpg
    190.1 KB · Visningar: 44
Kan ni hjälpa mig med identifikationen av denna fågel. Den är fotad i norra Uppland på kvällen i en fuktig, gles björkskog med videbuskar och frodigt gräs i veckan som gick. Den sjöng då och då på dagen men mest på kvällarna. Den satt i en 3 m hög videbuske och sjöng. Öppet vatten eller vass finns inte på platsen. Jag trodde först det var en gräshopssångare, men när jag kollade med fågelböcker och fågelskivor stämmer utseende och läte bättre med flodsångare. Video från samma tillfälle finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=C8q8B12v0ao&feature=youtu.be
Jag stod ca 10-15 m från fågeln och fotade med motsvarande 600 mm brännvidd.
Bilderna skulle kunna vara bättre, men halv tio på kvällen är ljuset lite dåligt (och jag är ovan vid fågelfoto).

tydligt sjungande flodsångare.

Tack.
Som jag misstänkte då.
Flodsångare tycks ha blivit vanligare i Sverige de senaste decennierna. Stämmer det?

inte helt enkel fråga att besvara. har ingen aktuell statistik, om fallet är så, så kan det bero på flera saker. fler skådare eller kanske duktigare dito eller att det är fler flod.

Jag behöver hjälp med ID av dessa tre fåglar fotograferade förra helgen 13-14 Juni på följande platser:
-Sandemars naturreservat-
-Råstasjön
-Flemingsbergsviken

Bilagor

• 1506_sandemar_319-113.jpg
    1506_sandemar_319-113.jpg
    197.3 KB · Visningar: 113
  • 1506_summer_318-36.jpg
    1506_summer_318-36.jpg
    276.9 KB · Visningar: 55
  • 1506_summer_318-202.jpg
    1506_summer_318-202.jpg