gavia
Aktiv medlem
Vad heter denna knallgula fågel?
som Benny säger gulsparv. en mkt mkt mkt vanlig fågel i jordbruksmarker. inägor, kanten av skog på fält etc.
Med vänlig hälsning peter
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad heter denna knallgula fågel?
Entita eller talltita?
Talltita, gråaktig tita med liten svart haklapp
Jag sticker ut hakan och säger entita. Dels för att jag tycker den grå färgen drar åt brunt och dels för att jag tycker att haklappen är för liten för att sitta på en talltita.
Fotad idag vid S:a Hyn utanför Karlstad. Har haft obs av Stäpphök i fredags vid samma plats. Tycker och hoppas att det är Stäpp men blir osäker, kan Ni hjälpa mig ?[/QUOTE
Skulle "tyvärr" säga att det är en Blå kärrhök hona... På första bilden ser jag att fågeln har 5 fingrar vilket Blå kärrhök har (Stäpphök har 4). På tredje bilden ser man undersidan av fågeln där man tydligt ser de vita ving-fälten som avslutar vid kroppen (på en Stäpphök syns de inte då de svarta fälten suddas ut och det blir en svart yta vid kroppen)
//Simon
Fotad idag vid S:a Hyn utanför Karlstad. Har haft obs av Stäpphök i fredags vid samma plats. Tycker och hoppas att det är Stäpp men blir osäker, kan Ni hjälpa mig ?[/QUOTE
Skulle "tyvärr" säga att det är en Blå kärrhök hona... På första bilden ser jag att fågeln har 5 fingrar vilket Blå kärrhök har (Stäpphök har 4). På tredje bilden ser man undersidan av fågeln där man tydligt ser de vita ving-fälten som avslutar vid kroppen (på en Stäpphök syns de inte då de svarta fälten suddas ut och det blir en svart yta vid kroppen)
//Simon
Det var ett "önsketänkande" att det skulle vara stäpp. men som du säger så är färger och teckning på undersidan "blå". Får vänta ett tag till på det krysset, Tack Simon
/Jonas
Jag sticker ut hakan och säger entita. Dels för att jag tycker den grå färgen drar åt brunt och dels för att jag tycker att haklappen är för liten för att sitta på en talltita.
Hej!
Undrar om någon kan hjälpa mig med identifikation av denna fågel som jag såg ikväll vid strandängarna Roxen Östergötland. Har letat febrilt i fågelguiden bland snäppor och vadare men hittar inget som passar..
Tack på förhand
marie
Var i Ungern på Bence Mates farm förra veckan och tog bifogade bild. Förstår att jag antagligen kommer att få skämmas men klarar inte ut vad det är för nåt ;-). Bilden är tagen från ett skogsgömsle.
Fick tillfälle att fota dessa gullungarna idag, så nu undrar jag om ni vet vilken art de är.
Ledtråd, när ni får syn på en av föräldrarna så får ni passa er.
Sven-Åke
Har två riktiga suddmesar som jag egentligen tror är omöjligt att identifiera men hoppas få ideer på vad det kan vara. Bilderna är tagna igår (2015-04-28) vid Hynboholm strax norr om Karlstad. Det är en liten pöl som får mycket besök av flertalet vadare, änder och sångsvanar mm. Har även mycket rovisar som gärna besöker och oroar dom andra (Kungsörn, Fiskgjuse, Kärrhökarna och Tornfalk)
Såg den precis när jag kom och hann inte få ordning på kameran utan mer eller mindre chansade och slängde iväg några bilder utan att hinna få focus. Den var snabb med tvära svängar och satte sig inte utan försvann.
/ Jonas
Det är en och samma fågel på bägge bilderna