gavia
Aktiv medlem
Nu skulle jag behöva hjälp igen!
Den här pippin sprang på vattenytan i 15-20m och dök sedan ner under ytan.
Vad såg jag?
/Mats
smådopping
Med vänlig hälsning peter
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu skulle jag behöva hjälp igen!
Den här pippin sprang på vattenytan i 15-20m och dök sedan ner under ytan.
Vad såg jag?
/Mats
smådopping
Med vänlig hälsning peter
Tack Per-Anders och Peter för svar!
Sothönan springer ofta på vattnet, men jag har aldrig sett den dyka efter en rusch som denna gjorde.
Smådopping däremot stämmer bra in! Tack!
/Mats
När det gäller smådopping kan också storleken vara en bra karaktär. Här finns en jämförelse med en gräsand:
http://svalan.artdata.slu.se/birds/gallery_imageinfo.asp?obsid=35932301
Hälsn
Henrik
Visst har Henrik rätt, storleken har visst betydelse!
Blir lite orolig för att svalanlänken som du bifogade Henrik...har du frågat fotografen om lov, för annan publisering?
Foto: © Henrik Lundström, är fotograf till den bilden Henrik bifogade.
Alla bilder på svalan är c-skyddade! Hoppas min oro inte är befogad. Borde kanske stått skrivet med att det var ok från fotografen i fråga?!
Ursäkta OT men nu blir jag orolig.
Behöver han verkligen fråga om lov när han länkar till detta?
Det känns som att jag bryter mot lagen om jag länkar till expressen.se. Där finns många bilder och mycket text.
Om länken gått direkt till jpg'n så förstår jag din mening men inte till orginalsidan.
/Fundersam
Att länka till olika (andras) bilder kan knappast vara olagligt. Det är nedladdningar som är mer diskutabelt (beroende vad bilden sedan kommer användas till). Just därför rekommenderas "länkningar" som ett alternativ. När dessutom ursprungssidan och fotografens namn framgår, så är ju "källhänvisningen" till fullo uppfylld....
/Oscar
Jodå, att länka till en bild kan vara lika olagligt som att använda den "direkt".
Detta med länkning av bilder, filmer, musik etc har ju diskuterats i ett tiotal år men jag vette tusan om det finns några enkla och tydliga svar på hur, var och när man får göra det.
Ja, då är det väl bara att helt enkelt låta bli att publicera bilder på nätet, ty det går aldrig att förhindra "olovlig spridning" av ens bilder som finns på nätet.
I Svalans fall känns det dock synnerligen märkligt om det skulle vara förbjudet med länkning, då Svalan är tänkt att vara en databas, ett digitalt uppslagsverk som är öppen för allmänheten att ta del av.
När det exempelvis gäller Fejjan, så står det klart och tydligt att "...andra kan dela (dvs länka) dina bilder...", så där kan man definitivt inte komma och säga "så där får du inte göra, det är förbjudet".
Däremot är det inte tillåtet att dela/länka/lägga upp andras bilder efter att man själv har pillat i bilden. Det har jag upplevt en gång på Fejjan (mitt namn/logga var bortklippt), vilket jag påpekade för admin i aktuell grupp varvid både den bilden och snubben försvann i en hast.
/Oscar
Att länka till olika (andras) bilder kan knappast vara olagligt. Det är nedladdningar som är mer diskutabelt (beroende vad bilden sedan kommer användas till). Just därför rekommenderas "länkningar" som ett alternativ. När dessutom ursprungssidan och fotografens namn framgår, så är ju "källhänvisningen" till fullo uppfylld....
/Oscar
OMen jag tror inte att det är upphovsrättsligt problematiskt att länka till en webbsida bara för att det finns bilder på den. Sådana länkar finns det miljarder av.
Jodå, att länka till en bild kan vara lika olagligt som att använda den "direkt".
Detta med länkning av bilder, filmer, musik etc har ju diskuterats i ett tiotal år men jag vette tusan om det finns några enkla och tydliga svar på hur, var och när man får göra det.
Hej igen, nu är det dags för ännu en fågel. Vad kan detta vara för sort.
Tacksam för svar
Martin H.
Järnsparv.
//Benny
Ser ut som järnsparvHej igen, nu är det dags för ännu en fågel. Vad kan detta vara för sort.
Tacksam för svar
Martin H.
Vad heter denna knallgula fågel?