Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Det är en kustpipare även den, men en hona eller ev en hane som ruggat bort mycket av sommardräkten.

Mvh Toni

Tack för det Toni, Peter och Christoffer.

En till fråga. Är detta en vanlig stenskvätta ung hona eller kan det vara en Isabella? Tycker den är lite för ljus för vanlig.

//Lars

Bilagor

• __IMG8320_FS_forum_800.jpg
    __IMG8320_FS_forum_800.jpg
    190.7 KB · Visningar: 45
  • __IMG8321_FS_forum_800.jpg
    __IMG8321_FS_forum_800.jpg
    191.8 KB · Visningar: 76
Tack för det Toni, Peter och Christoffer.

En till fråga. Är detta en vanlig stenskvätta ung hona eller kan det vara en Isabella? Tycker den är lite för ljus för vanlig.

//Lars

först ska vi konstatera att isbellstenskvätta är en mkt mkt ovanlig fågel i Sverige!
dessutom en svårbestämdart som ofta kräver en stunds observerande i fält.

men detta är en vanlig stenskvätta.
vför, inte helt lätt att säga fr en! bild bara så här.
ögonbrynsstrecket är obefintligt framför ögat. men ser detsamma tydligt bakom ögat. armpennor o täckare är för mörka för isabella.
jizzen om man nu vågar säga ngt om den på bara en bild. isabella har under tid en mer upprättstående hållning. det gör den ofta o då når inte stjärten ned till marken som den bör göra på en fräch i dräkten stenskvätta.

Med vänlig hälsning peter

håller med om Burchells, men vför har den så kort stjärt?
hona el ungfågel??

Med vänlig hälsning peter

Ja, jämfört med de flesta bilder på Burchell's som finns på nätet så har mitt objekt en något kortare stjärt. Misstänker att det är en ungfågel även om jag inte hittar någon nät-bekräftelse på att kort stjärt skulle vara signifikativt för Burchell's ungfåglar.

Beskrivning från nätet:
Length 30 cm, weight 112-128 g. Glossy blue-green plumage. Bronze ear-coverts and carpal patch. Purple rump. Violet tail with blackish bars. Dark brown eye. Black bill and legs. Sexes similar.
Juveniles have matt black underparts and dull green sheen on upper parts.

Vad är detta för sort?

Hej!
Fotade idag denna i ett träd vid Vombs ängar, Skåne. Någon som vill sätta mig på rätt spår? Tack på förhand.
/ Deerhunter

Bilagor

• IMG_4774web.jpg
    IMG_4774web.jpg
    60.3 KB · Visningar: 50
Pinsamt dålig bild - men är det en större hackspett - eller?

Hej!

Var ute och luftade kameran idag och lyckades fånga en hackspett på en riktig dålig bild. Direkt tänkte jag större hackspett, men sedan blev jag osäker. Det kan väl ändå inte vara en vitryggig hackspett?

Bilagor

• _MG_5525.jpg
    _MG_5525.jpg
    69.8 KB · Visningar: 40
Tack Erland !
Misstänkte att det var en variant av Glossy Starling då den är ganska lik denna som jag identifierat som en "Cape Glossy Starling". Det mest uppenbara skillnaden mellan de båda är ögonfärgen, men även teckningen skiljer sig en del.

Här blire knivigare, då det finns ytterliga 4 arter "gulögda Glossy's" att välja bland. Här hade några fler bilder hjälpt, i olika vinklar samt ej dold.

/Oscar

Vilken fågel?

Hej.

Den här krabaten stod på en liten ö vid Helgelandskusten i Norge. Vad är det för fågel?

Mvh. Martin

Bilagor

• UFO-1.jpg
    UFO-1.jpg
    102.2 KB · Visningar: 61
Gran eller lövsångare ?

Hej.

Abisko 27/7.

Mörk kind, mörka ben och tydlig ögonring borde ge gransångare ?

Tack.

//Benny

Bilagor

• Resize of grans1.jpg
    Resize of grans1.jpg
    18.3 KB · Visningar: 309
  • Resize of grans2.jpg
    Resize of grans2.jpg
    22.1 KB · Visningar: 314
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto