Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Graylingman
Aktiv medlem
Tagen med 1000mm vid Angarnsjöängarna. Gissar på lärkfalk, kan det vara rätt?
Det verkar stämma
Graylingman
Aktiv medlem
Fotat i dag i Närke. Vad är det för rovfågel?
Brun kärrhök
Graylingman
Aktiv medlem
andola
Aktiv medlem
Neq
Avslutat medlemskap
Har haft en lövsångare i trädgården under en tid. Såg den i plommonträdet och tog några bilder lite snabbt. När jag tittade på bilderna såg jag denna fågel. Inte lövsångare väl. Men vad är det?
Törnsångare eller Ärtsångare är en adekvat gissning. Tycker att den ser ut att vara lite mörkare tecknad kring ögat på den övre bilden, och i så fall är det Ärtsångare. De skiljs annars lättast åt genom sången. Sången är snarlik, men ärtsångaren avslutar alltid med en karakteristisk "ärtskallra" tjick-tjick-tjick-tjick-tjick-tjick-tjick" i snabb följd.
//Arne
Tbirder
Aktiv medlem
Har haft en lövsångare i trädgården under en tid. Såg den i plommonträdet och tog några bilder lite snabbt. När jag tittade på bilderna såg jag denna fågel. Inte lövsångare väl. Men vad är det?
Det är en ärtsångare. Titta på vingens samt ögats färg för jämförelse med törnsångare.
Mvh, Toni
Mordon
Aktiv medlem
Hej har ett några fåglar jag skulle ha hjälp att identifera, bild 1 och 2 tror jag är samma fågel men hane och hona för de höll på ganska mycket tillsammans men är ej säker.
Bild 3 och 4 är en fågel jag aldrig lyckades få några bra bilder på eller såg på nära håll men den hade ett som jag ser det lite udda flygmönster för att vara en småfågel, vid alla tillfällen när den flög mellan träd började den flyga uppåt och sen glidflög ganska länge fram till målet. Många gånger flög den bara 10-20m snett upp i luften och sedan segla den tillbaka till samma ställe och kunde upprepa detta om och om igen.
MVH
Krister Berggren
Bild 3 och 4 är en fågel jag aldrig lyckades få några bra bilder på eller såg på nära håll men den hade ett som jag ser det lite udda flygmönster för att vara en småfågel, vid alla tillfällen när den flög mellan träd började den flyga uppåt och sen glidflög ganska länge fram till målet. Många gånger flög den bara 10-20m snett upp i luften och sedan segla den tillbaka till samma ställe och kunde upprepa detta om och om igen.
MVH
Krister Berggren
Bilagor
Tbirder
Aktiv medlem
Hej har ett några fåglar jag skulle ha hjälp att identifera, bild 1 och 2 tror jag är samma fågel men hane och hona för de höll på ganska mycket tillsammans men är ej säker.
MVH
Krister Berggren
Bild 1 är en ärtsångare
Bild 2 är en svartvit flugsnappare, hane
Bild 3 och 4 är en trädpiplärka. Typisk sångflykt för arten.
Mvh, Toni
Mordon
Aktiv medlem
Bild 1 är en ärtsångare
Bild 2 är en svartvit flugsnappare, hane
Bild 3 och 4 är en trädpiplärka. Typisk sångflykt för arten.
Mvh, Toni
Tackar
mvh krister
Orre
Avslutat medlemskap
Osquar
Aktiv medlem
Här är en bättre bild på fågeln
Hälsningar Johan
Svartvit flugsnappare, hane, som redan sagts. Beträffande dess bleka färg så behöver det inte röra sig om något pigmentfel, då hanar från sydligare (Europa) populationer är blekare, ibland t.o.m honlika (brunfärgade), än den Nordiska populationen.
/Oscar
slugger24
Aktiv medlem
Blandade bilder
Har hittat några gamla bilder och behöver hjälp med vad det kan vara.
De två första har jag ingen aning om.
Bild 3 tror jag är en taltrast och sista bilden tror jag är en skogssnäppa
/Thomas
/Thomas
Bilagor
Tbirder
Aktiv medlem
/Thomas
1: Gärdsmyg
2: Inte lätt med den här överexponerade bilden och lite svåra vinkeln, men flankstrecken och den till synes tunna mörka näbben gör att det bör vara en järnsparv. Jag kan inte se vad det skulle vara annars.
3: Ängspiplärka, med en viss reservation för trädpip.
4: Gluttsnäppa
Mvh, Toni
slugger24
Aktiv medlem
1: Gärdsmyg
2: Inte lätt med den här överexponerade bilden och lite svåra vinkeln, men flankstrecken och den till synes tunna mörka näbben gör att det bör vara en järnsparv. Jag kan inte se vad det skulle vara annars.
3: Ängspiplärka, med en viss reservation för trädpip.
4: Gluttsnäppa
Mvh, Toni
Tack för snabbt svar.
En annan vinkel på nr2 om det skulle hjälpa
Bilagor
Orre
Avslutat medlemskap
Kan detta vara någon snäppa?
Jag tror på skogssnäppa.
//Benny